Bonuskortti paljastaa – näin kauppias arvioi sinua

Julkaistu: , Päivitetty:

Tiesitkö, että elämäntapasi ei ole yksityisasiasi, jos sinulla on kaupan bonuskortti? Sinut voidaan luokitella vaikkapa perinteitä tai helppoutta arvostavaksi. Lue, millä kaikilla tavoilla kauppias arvioi sinua ja perheenjäseniäsi sekä millaisena hän sinua pitää.


Jokainen bonuskortin vilautus tuo kaupalle uutta tietoa sinusta. Henkilötietolain perusteella voit pyytää kaupalta itseäsi koskevat tiedot. Ne voivat olla yllättävän kattavat.

Noin 30-vuotias mies pyysi Keskolta tietonsa ja sai 13 sivua tietoa vuodesta 2006 alkaen. Hän sai listat käyttämistään kauppapaikoista ja ostosummista.

Mukana tulivat myös määritelmät, joilla kauppa arvioi häntä asiakkaana.

Erikoistavarakaupoissa oli mies pääosin satunnaisasiakas, mutta samoin aikoihin, kun hän osti asunnon, hänen luokittelunsa alkoi vaihdella kanta-asiakkaan ja potentiaaliasiakkaan välillä. Hänen Mustan Pörssin satunnaisasiakkuutensa vaihtui avainasiakkuudeksi.

Kyllä kauppa tietää
– jopa parisuhteesi tilan

Ruokaostosten perusteella luokittelu vaihteli. Mies oli vuosien varrella itsestään huolehtiva, helppoutta ja perinteitä arvostava. Näiden pääkategorioiden sisällä Kesko arvioi hänet vielä vaihdellen nautiskelijaksi, vaativaksi, napostelijaksi, huolettomaksi ja säästäväiseksi.

Rekisteristä löytyvät luonnollisesti henkilö- ja muut perustiedot. Vaikka kyseisen henkilön antamissa tiedoissa ei ollut merkintää parisuhteesta, Kesko kyllä tiesi. Kauppaketju tekee asiakkaistaan elämänvaiheluokittelun, jossa mies sai pitkään – aivan oikein – "nuoret parit" -luokituksen.

Maaliskuussa luokitus kuitenkin muuttui ja on siitä lähtien ollut "sinkut, alle 35-vuotiaat". Asiakas itse tai hänen puolisonsa eivät tosin ole ennen rekisterin tilaamista tienneet, että elämäntilanne on muuttunut.

K-Plus-yhtiön asiakkuusjohtaja Heli Törrönen kertoo, että luokittelut perustuvat ostomääriin ja tuoteryhmiin. Elämänvaihe-ennuste syntyy näiden ja iän perusteella.

Asiakasrekisteri voi
olla elämäsi kattavin


Myös muut ketjut keräävät asiakkaitaan koskevia taustatietoja. Edellä kuvattu henkilö on pyytänyt asiakasrekisteritietonsa myös S-ryhmältä, mutta ei ole vielä saanut niitä.

Konseptipäällikkö Minna Ojala SOK Asiakasomistajuuden ohjauksesta kertoo, että heidän ohjeenaan on vastata kuukauden aikana. Lain mukaan vastauksen pitää tulla kolmessa kuukaudessa.

SOK:n asiakasomistaja- ja asiakasrekisteri on kattava. Perustietoihin kuuluvat paitsi henkilö- ja osoitetiedot myös ammatti, koulutus, asumismuoto sekä lasten syntymävuodet ja aikaisemmat henkilötiedot. Myös samaan asiakasomistajatalouteen kuuluvat henkilöt ja heidän roolinsa rekisteröidään.

S-Etukorttiostosta tallennetaan ostopäivä ja -aika, paikka, ostosten loppusumma ja maksutapa. S-bonuskumppaneiden tiedot saadaan niiden kassajärjestelmistä. Jos asiakas käyttää bonuskorttiaan vaikkapa Eckerö Linen risteilyllä, siitä jää merkintä.

Ojalan mukaan tietojen pääasiallinen tarkoitus on bonuksen, maksutapaedun ja ylijäämänpalautuksen maksaminen. Keskon Törrönen huomauttaa, että kanta-asiakastietoa käytetään muun muassa valikoimasuunnittelussa.

– Luokituksen tavoitteena varmistaa asiakkaalle relevantti tarjooma, hän sanoo.

Juoksutossujen oston jälkeen
saat postia urheilukaupasta


– Asiakasomistaja- ja asiakasrekisteriin ei tallenneta tuotetasoista ostotietoa, eikä yksittäisiä asiakkaita ryhmitellä tuotetasoisten ostotietojen perusteella, SOK:n Ojala sanoo.

S-ryhmässä voidaan Ojalan mukaan käyttää ostojen loppusummia ja asiakasomistajasopimuksessa annettuja tietoja kohdennetussa markkinointiviestinnässä. S-ryhmässä käytännön markkinoinnista vastaavat toimialat ja alueelliset osuuskaupat.

– Viestintää voidaan kohdentaa iän, sukupuolen, talouden koon tai asiakkaan käyttämien ketjujen perusteella, Ojala kuvaa.

Myös Keskossa tietoja ja luokitteluja käytetään pääsääntöisesti suoramarkkinointiin.

– Tavoitteena on kohdentaa ja tarjota asiakkaille heitä kiinnostavia etuja, Keskon Törrönen kertoo.

Tällainen viestintä voi tarkoittaa vaikkapa ostojen perusteella lähetettyä urheilukaupan alennuskuponkia tai lähikaupan joululahjakorttia. Vastaavasti lapsiperheille voidaan lähettää haalari- tai lastenruokatarjouksia. 

Haluatko tekstiviestin
jauhelihatarjouksesta?


Jos bonusasiakas käy monta kertaa viikossa työpäivän jälkeen samaan aikaan samassa ruokakaupassa, lähetetäänkö hänelle kaupan tarjouksia koskevia tekstiviestejä tyyliin "jauheliha tänään 4,80 kilolta"?

– Mobiilimarkkinointiluvan antaneille asiakkaille voidaan lähettää viestejä kuvatulla tavalla. Suuressa määrin mobiilimarkkinointia ei S-ryhmässä vielä tehdä, Ojala kertoo.

Entä voiko Kesko profiilin perusteella tarjota yhdelle HK:n sinistä ja toiselle jättikatkarapuja?

– Vielä tätä ei tehdä, mutta jonakin päivänä tällainen viestintä voi olla mahdollista – edellyttäen, että asiakkaamme on antanut siihen luvan, Törrönen sanoo.

Ani harva pyytää
tietojaan

Asiakas voi kieltää suoramarkkinoinnin kokonaan tai päättää, haluaako markkinointia vaikkapa sähköpostitse tai tekstiviestein. Törrösen mukaan lähtökohtaisesti asiakkaat pitävät kohdennettua mainontaa palveluna.

– Tutkimustemme mukaan asiakkaamme odottavat yhä enemmän henkilökohtaista viestintää eduista, tarjouksista ja palveluista, hän sanoo.

S-ryhmässä ollaan samaa mieltä. Ojala viittaa ketjun tutkimuksiin, joiden perusteella asiakkaat toivovat viestejä itseään kiinnostavista aiheista.

Bonuskorteista yleisimmät ovat Keskon K-Plussa-kortit ja SOK:n S-Etukortit. Plussakortteja on yli 3,7 miljoonalla lähes 2,2 miljoonassa taloudessa. S-ryhmällä on yli 2 miljoonaa asiakasomistajataloutta.

Miten usein asiakkaat haluavat tarkistaa tietonsa?

– Kyselyjä tulee muutamia kuukaudessa, Kesko Törrönen sanoo.

Ojalan mukaan S-ryhmässä ei tilastoida pyyntöjen määrää. Hän arvioi, että vuosimäärä liikkuu ennemmin muutamissa kymmenissä kuin useissa sadoissa kyselyissä.

Lisätietoja siitä, millaisia tietoja S- ja K-ryhmät keräävät, on luettavissa yhtiöiden rekisteriselosteista: K-Plussan asiakasrekisteri (pdf), S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisteri (pdf).

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Näin syntyi lonkerofirman diili Hollywood-tähden kanssa – tähden kaveritkin tykästyivät ja nyt suunnitteilla on matka Suomeen

    2. 2

      Totuus unelmatalosta paljastui jo ensimmäisenä talvena ja kylmyys ajoi nuorenparin muualle – seurasi vuosien piina

    3. 3

      Kullan hinta pomppasi – hinta voi nousta 1 600 dollariin unssilta lähikuukausina

    4. 4

      Anttilan konkurssipesän pienvelkojat saamassa osuutensa syyskuun alkupuolella – valtaosalle puolet saatavista

    5. 5

      Psykologi: Terve suhtautuminen työhön on kulttuurissamme vaikeaa – 10 vinkkiä parempaan syksyyn

    6. 6

      Kiinan valuutta heikentyi alimmilleen 11 vuoteen – osakekurssit syöksyvät Aasian pörsseissä

    7. 7

      Lama mullisti täysin Ahdin, 72, ja Tarjan, 73, elämän – ”Jos saisi nauraa vapautuneesti edes yhden mukavan hetken”

    8. 8

      Tästäkö pirtti Eurojackpot-voittajalle? Siilinjärven kalleimmasta asunnosta jää rahaa vielä säästöönkin

    9. 9

      Taloyhtiö teki irtioton kaukolämmöstä ja näin se vaikutti: ”25 000 euroa puhdasta rahaa on säästynyt vuodessa”

    10. 10

      Osakestrategi kertoo, miten Eurojackpot-voitto kannattaa sijoittaa – mahdollisuus 50 000 euron voittoihin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Lama mullisti täysin Ahdin, 72, ja Tarjan, 73, elämän – ”Jos saisi nauraa vapautuneesti edes yhden mukavan hetken”

    2. 2

      Totuus unelmatalosta paljastui jo ensimmäisenä talvena ja kylmyys ajoi nuorenparin muualle – seurasi vuosien piina

    3. 3

      Psykologi: Terve suhtautuminen työhön on kulttuurissamme vaikeaa – 10 vinkkiä parempaan syksyyn

    4. 4

      Kryptovaluutoissa kihisee – kestävätkö markkinoiden rakenteet?

    5. 5

      Kommentti: Miinuskorollakin voi tienata satumaisia voittoja

    6. 6

      Tästäkö pirtti Eurojackpot-voittajalle? Siilinjärven kalleimmasta asunnosta jää rahaa vielä säästöönkin

    7. 7

      Porukkalotossa piilee verovaara: 92 miljoonasta uppoaisi jopa kolmasosa lahjaveroihin, jos tällaista sopimusta ei olisi tehty

    8. 8

      Taloyhtiö teki irtioton kaukolämmöstä ja näin se vaikutti: ”25 000 euroa puhdasta rahaa on säästynyt vuodessa”

    9. 9

      Kiinan valuutta heikentyi alimmilleen 11 vuoteen – osakekurssit syöksyvät Aasian pörsseissä

    10. 10

      Päiväpalkka jopa yli 700 euroa verottomana – Sieniyrittäjä iloitsee: ”on tullut aika hyvin sateita”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Lama mullisti täysin Ahdin, 72, ja Tarjan, 73, elämän – ”Jos saisi nauraa vapautuneesti edes yhden mukavan hetken”

    2. 2

      Katso laskurista, paljonko nelipäiväinen työviikko pienentäisi palkkaasi

    3. 3

      Leipomon tuotantopäällikkö mokasi pahasti sämpylän, kokkareet yllättivät Jyrki Sukulankin – ”Palaute järkyttävän hyvää myös lihansyöjiltä”

    4. 4

      Porukkalotossa piilee verovaara: 92 miljoonasta uppoaisi jopa kolmasosa lahjaveroihin, jos tällaista sopimusta ei olisi tehty

    5. 5

      Nainen vaati hyvitystä 20 vuoden avoliitosta, vaikka seurusteli välillä toisen kanssa – näin KKO asian ratkaisi

    6. 6

      Jättiuudistus tulee pian voimaan – uusi firma alkaa penkoa suomalaisten tilitietoja

    7. 7

      Taloyhtiö teki irtioton kaukolämmöstä ja näin se vaikutti: ”25 000 euroa puhdasta rahaa on säästynyt vuodessa”

    8. 8

      Kauppias Marko pahoinpideltiin viime vuonna, kun hän juoksi kiinni myymälävarkaita – kertoo nyt, miten kova linja on pistänyt varasongelman kuriin

    9. 9

      Ikea ja Finlayson nokittelivat, nyt iski lusikkansa soppaan pikkufirma Kangasalta: ”Siirtäkää tuotanto Suomeen, niin jatketaan keskusteluja”

    10. 10

      Palkka nousee 3 600 euroon kuussa – Helsinki korottaa näiden ammattilaisten palkkoja toistamiseen tänä vuonna

    11. Näytä lisää