Yritysten menestysreseptit ovat kontekstisidonnaisia - Yrittäjä - Ilta-Sanomat

Miten yritys menestyy? Riippuu kontekstista

Julkaistu: 20.6.2012 11:25, Päivitetty 19.6.2012 11:31

Eräs markkinoinnin ja strategisen johtamisen tutkimuksen keskeisimmistä kysymyksistä on: Miksi tietyt yritykset menestyvät toisia paremmin? Edelleen ymmärretään vain osittain, mitä liiketoiminnallinen menestys erilaisissa toimintaympäristöissä edellyttää. Koska yritysten resurssit ovat rajalliset, niiden onnistunut kohdentaminen on elintärkeää

Taloussanomat julkaisee tutkimusmaailmasta-sarjassa Aalto-yliopiston tutkijoiden ja professoreiden kirjoituksia ajankohtaisista aiheista.

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa tekemäni tutkimus tunnistaa yritysten menestyksen taustalla useita vaikuttavia mekanismeja.

Tutkimuksen mukaan yritysten menestysreseptit voivat olla varsin monimutkaisia ja samaan lopputulokseen on usein monta reittiä. Lisäksi reseptit ovat vahvasti kontekstisidonnaisia; se mikä toimii tietyssä maassa tai markkinaympäristössä ei välttämättä toimi toisessa.

Erityisesti liiketoimintaympäristön ja yrityksen muun osaamisen huomioiminen on olennaista, jotta yritys menestyisi. Muuten menestyksen jarruina vaanivat vääristyneiden analyysien pohjalta laaditut suunnitelmat, jotka voivat heikentää markkinoinnin vaikuttavuutta.

Kyvykkyyksien avulla yritys saa paremman hyödyn resursseista

Aiemmista tutkimuksista poiketen tutkimus vastaa siihen, miten strategiset orientaatiot (esimerkiksi suhtautuminen asiakkaisiin ja innovaatiotoimintaan) ja markkinoinnin kyvykkyydet (esimerkiksi yrityksen tuotekehitys- ja asiakassuhdeosaaminen) vaikuttavat erikseen tai yhdessä yritysten tulokseen.

Tulosten mukaan erityisesti kyvykkyyksien avulla yritys voi hyödyntää resursseissa piilevän arvon. Edes esimerkillinen asiakasymmärrys ei paranna yrityksen tulosta, jos ymmärrystä ei käytetä arvontuotantoprosessien ja liiketoiminnan kehittämiseen. Strategiset orientaatiot puolestaan ohjaavat kyvykkyyksien kehittämistä.

Lisäksi koska orientaatioiden ja kyvykkyyksien välillä vallitsee synergisiä vuorovaikutussuhteita, ne parantavat yritysten tulosta yhdessä enemmän kuin erikseen. Siksi yritysten kannattaa tarkastella resursseja ja kyvykkyyksiä tulokseen vaikuttavina kokonaisuuksina.

Tutkimus on osatulos Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun ja Svenska Handelshögskolanin StratMark-hankkeesta.

Matti Jaakkola,tutkija

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?