Yrittäjä

Miten yritys menestyy? Riippuu kontekstista

Julkaistu:

Eräs markkinoinnin ja strategisen johtamisen tutkimuksen keskeisimmistä kysymyksistä on: Miksi tietyt yritykset menestyvät toisia paremmin? Edelleen ymmärretään vain osittain, mitä liiketoiminnallinen menestys erilaisissa toimintaympäristöissä edellyttää. Koska yritysten resurssit ovat rajalliset, niiden onnistunut kohdentaminen on elintärkeää


Taloussanomat julkaisee tutkimusmaailmasta-sarjassa Aalto-yliopiston tutkijoiden ja professoreiden kirjoituksia ajankohtaisista aiheista.

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa tekemäni tutkimus tunnistaa yritysten menestyksen taustalla useita vaikuttavia mekanismeja.

Tutkimuksen mukaan yritysten menestysreseptit voivat olla varsin monimutkaisia ja samaan lopputulokseen on usein monta reittiä. Lisäksi reseptit ovat vahvasti kontekstisidonnaisia; se mikä toimii tietyssä maassa tai markkinaympäristössä ei välttämättä toimi toisessa.

Erityisesti liiketoimintaympäristön ja yrityksen muun osaamisen huomioiminen on olennaista, jotta yritys menestyisi. Muuten menestyksen jarruina vaanivat vääristyneiden analyysien pohjalta laaditut suunnitelmat, jotka voivat heikentää markkinoinnin vaikuttavuutta.

Kyvykkyyksien avulla yritys
saa paremman hyödyn resursseista


Aiemmista tutkimuksista poiketen tutkimus vastaa siihen, miten strategiset orientaatiot (esimerkiksi suhtautuminen asiakkaisiin ja innovaatiotoimintaan) ja markkinoinnin kyvykkyydet (esimerkiksi yrityksen tuotekehitys- ja asiakassuhdeosaaminen) vaikuttavat erikseen tai yhdessä yritysten tulokseen.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Tulosten mukaan erityisesti kyvykkyyksien avulla yritys voi hyödyntää resursseissa piilevän arvon. Edes esimerkillinen asiakasymmärrys ei paranna yrityksen tulosta, jos ymmärrystä ei käytetä arvontuotantoprosessien ja liiketoiminnan kehittämiseen. Strategiset orientaatiot puolestaan ohjaavat kyvykkyyksien kehittämistä.

Lisäksi koska orientaatioiden ja kyvykkyyksien välillä vallitsee synergisiä vuorovaikutussuhteita, ne parantavat yritysten tulosta yhdessä enemmän kuin erikseen. Siksi yritysten kannattaa tarkastella resursseja ja kyvykkyyksiä tulokseen vaikuttavina kokonaisuuksina.

Tutkimus on osatulos Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun ja Svenska Handelshögskolanin StratMark-hankkeesta.

Matti Jaakkola,
tutkija

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Danske Bankin toimitusjohtaja Thomas Borgen jättää tehtävänsä

    2. 2

      ”Tyypillinen suomalainen keskustelu, jossa velkaantuminen nähdään yksinomaan pahana asiana”

    3. 3

      Kommentti: Näin kriisitoimien suuri ”sankari” pahensi finanssipaniikkia

    4. 4

      Yhdysvaltain kauppiaat: Trumpin tullipolitiikka tulee kuluttajille kalliiksi

    5. 5

      IL: Tällä kansanedustajalla eniten ulosottovelkaa

    6. 6

      Konkurssien määrä paisui selvästi – syynä viime vuoden poikkeuksellisen matalat luvut

    7. 7

      SAK vetää osittain pois yrittäjät raivostuttaneen kampanjansa

    8. 8

      Palaneen kynttilätehtaan toimitusjohtaja aloitti vasta kaksi viikkoa sitten: ”Ei oikein voi sanoin kuvailla, miltä tuntuu”

    9. 9

      Laina maistuu nyt kotitalouksille

    10. 10

      Osa yrityksistä on saanut tietomurroista tarpeekseen – rakentavat omaa nettiä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      SAK:n uusi mainos raivostuttaa – ”Itsetarkoituksena ei ole sokeerata ketään”

    2. 2

      Trump määräsi tuontitullit Kiinaa vastaan – Kiina ryhtyy vastaiskuun

    3. 3

      Palaneen kynttilätehtaan toimitusjohtaja aloitti vasta kaksi viikkoa sitten: ”Ei oikein voi sanoin kuvailla, miltä tuntuu”

    4. 4

      Jos asuntokaupat menevät pieleen, mikä on välittäjän rooli? ”Häntä ei voi periaatteessa asettaa vastuuseen”

    5. 5

      EU tutkii: Tekivätkö BMW, Volkswagen, Audi ja Daimler salaisen sopimuksen?

    6. 6

      SAK vetää osittain pois yrittäjät raivostuttaneen kampanjansa

    7. 7

      Järjestyksenvalvoja Jaakko kertoo humalaisen naisen rivosta tempusta ravintolassa – ”Tuumasin, että ei tämä kuule niin toimi”

    8. 8

      Osa yrityksistä on saanut tietomurroista tarpeekseen – rakentavat omaa nettiä

    9. 9

      Krista, 23, pyörittää huoltoasemaa – ”Vuosi sitten olin varma, ettei minusta tule koskaan bensayrittäjää”

    10. 10

      Kommentti: Näin kriisitoimien suuri ”sankari” pahensi finanssipaniikkia

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Huomasitko, mitä Lidlissä tapahtui? Tästä syystä esimiestä ei juuri enää kuuluteta kassalle

    2. 2

      Nelihenkinen perhe muutti Saarijärvelle askeettiseen mökkiin täysin keskelle korpea – rahaa menee vain 800 €/kk

    3. 3

      Järjestyksenvalvoja Jaakko kertoo humalaisen naisen rivosta tempusta ravintolassa – ”Tuumasin, että ei tämä kuule niin toimi”

    4. 4

      Katso, paljonko ammatissasi keskimäärin tienataan – valtiolla ja kunnissa voi olla paremmat ansiot

    5. 5

      10 000 euroa vuodessa säästänyt Julia kertoo, miten hän käyttää rahaa ja mikä häntä nolottaa

    6. 6

      Makuunin ikkunoilta löytyi jopa tuhansien eurojen arvoisia esineitä – ”Tuntuvat kiinnostavan”

    7. 7

      Yhdestä sähköautosta nousi myrsky taloyhtiössä – näin kiista lopulta ratkesi

    8. 8

      ”Huippusijainnilla” paritalon puolikkaan myynyt antoi väärää tietoa ostajalle – myyjälle napsahti kymppitonnien lasku

    9. 9

      Ronja, 22, kertoo kuinka velkaantui viidessä kuukaudessa 50 000 euroa – otti lainaa 23 eri yhtiöstä

    10. 10

      7 esimerkkiperhettä: Katso, kenen reaalitulot kasvavat tänä ja ensi vuonna

    11. Näytä lisää