Nämä yritykset lupaavat: "Me emme anna potkuja" - Yrittäjä - Ilta-Sanomat

Nämä yritykset lupaavat: "Me emme anna potkuja"

Nokia laittaa urakalla väkeä pihalle ja samoin tekee moni muukin yritys. Osa yrityksistä on päättänyt toisin. Ne lupaavat, että potkuja ei jaeta. Näin tekee jo toisen kerran ainakin osa vuoden 2009 lamantappotalkoisiin osallistuneista lähes 2 000 yrityksestä. Ne lupaavat nytkin pitää kiinni työntekijöistä.

30.9.2011 7:01 | Päivitetty 29.9.2011 18:23

Kun lehdistö rummutti suurteollisuuden irtisanomisia syksyllä 2008, tamperelaisen PM-Juomatukun toimitusjohtaja Pekka Markula sai idean.

Markula sai mukaan Pirkanmaan yrittäjät, ja syntyi lamantappoliike ”Ketään ei sanota irti”.  Vuoden 2009 kestäneessä kampanjassa pk-yrittäjät lupasivat tilanteensa mukaan jatkaa toimintaansa, olla irtisanomatta työntekijöitään tai jopa palkata uusia.

Kampanja levisi Hämeeseen, Pohjois-Pohjanmaalle ja muualle Suomeen. Mukana oli lopulta yhteensä 1 800 yritystä. Työpaikkoja kampanjan piirissä oli kaikkiaan yli 6 000.

Suurin osa talkoisiin osallistuneista pystyi pitämään lupauksensa. Pirkanmaalla mukana olleista 1200 yrityksestä vain parisenkymmentä joutui joustamaan tavoitteistaan, Pirkanmaan yrittäjien toimitusjohtaja Jari Jokilampi vahvistaa.

Uutiset suuryritysten joukkoirtisanomisista ovat luoneet tilausta lamatalkoiden uusinnalle.

– Nyt tehdään taas taantumaa omilla puheilla, Jokilampi toteaa.

– Kun lamaa manaa, sieltähän se tulee.

Markula on pohtinut kampanjan käynnistämistä uudelleen. Itse hän ainakin sitoutuu sen päämääriin.

– Vaikka mitä tapahtuisi, me emme irtisano.

Suhdanteiden mukaan seilaaminentulee kalliiksi

Lamatalkoiden isän Pekka Markulan mukaan kynnys irtisanoa on pienissä yrityksissä korkealla, kun työntekijät ovat tuttuja.

– Pörssiyhtiöissä reagoidaan suhdanteisiin helposti. Kun tulee pienikin notkahdus, heti ollaan lomauttamassa.

Pk-yritykselle irtisanominen ja uudelleen rekrytoiminen tulevat kalliiksi. Pitkäjänteisyys kannattaa.

– Aina se nousukausikin tulee, kolme vuosikymmentä yrittäjänä toiminut Markula toteaa.

Lisäksi lomautusten pelko laskee työntekijöiden tehoa ja innovatiivisuutta. Työnantajien tahdonilmaukset paransivat monen työpaikan ilmapiiriä, ja ihmiset saivat huolehtimisen sijaan keskittyä töihinsä.

Hyvät uutisetjäävät jalkoihin

Tamperelainen it-järjestelmiä toimittava Decens voi huoletta sitoutua kampanjan kaikkiin päämääriin. Yritys kaksinkertaisti henkilökuntansa kampanjavuoden aikana. Tämän vuoden lopussa työntekijöitä on luultavasti jo kuusinkertainen määrä.

Yrittäjä luottaa työntekijöidensä intoon ja sitoutumiseen.

– Olen painottanut henkilökunnalle ja asiakkaille, että pitäisi katsoa sitä miten oikeasti menee, eikä tuudittautua huonoihin uutisiin, Decensin toimitusjohtaja Jarno Lahnalahti sanoo.

Lahnalahti toivoo, että esiin nostettaisiin myös iloisia uutisia. Nyt menestystarinat hukkuvat lamanlietsontaan.

– Vaikka monella yrityksellä asiat menevät ehkä paremmin kuin viime vuonna, silti jo tuskaillaan, että kohta menee huonosti.

Taantuma ei yllähemmotteluhoitolaan

Hämeenkyröläisen Frantsilan Hyvän Olon Keskuksen emäntä Aija Lento ei ole ehtinyt huomata taantumaa.

– Kun lama alkoi vuonna 2009, meille tuli enemmän asiakkaita kuin koskaan, Lento kertoo.

Kun raha oli tiukassa, ulkomaanmatkat vaihdettiin lähimatkailuun ja hemmotteluun. Lento palkkasi kampanjan aikana kaksi työntekijää.

Myös lamatalkoiden jälkeiset kesät ovat olleet ennätysvilkkaita kursseja, tyky-päiviä ja lomia järjestävässä kartanossa.

– Joskus on ihan kivaakin, kun joku kurssi peruuntuu. Että huh, saadaan vapaa viikonloppu.

Näillä näkymin Lento viettää vapaata viikonloppua seuraavan kerran ensi vuoden lokakuussa. Vaikka uutta työvoimaa ei tällä kertaa tarvita, kaksi kampanjan kolmesta tavoitteesta täyttynee tuskitta.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?