Hankala asiakas? Selätä hänet judolla

Julkaistu:

Kun eteen osuu hankala, raivoisasti valittava asiakas – tai paineita sinuun purkava työtoveri, niin suurin virhe on ruveta puolustautumaan. Näin siitä huolimatta, että vastahyökkäys tuntuisi oikeudenmukaisimmalta tavalta. Parempi tapa on selättää asiakas judo-otteilla – nimittäin puhejudolla. Katso asiantuntijoiden neuvot, miten se onnistuu.


Edessäsi seisoo naama punaisena huutava asiakas, joka valittaa asiasta, johon sinulla ei ole osaa eikä arpaa. Tilanne on tuttu monelle myynti- ja palvelualan ihmiselle. Ensireaktio on yleensä vastahyökkäys: en minä ole tästä vastuussa, rauhoitu vähän!

– Asiakaspalvelutilanteessa lähdetään usein ensimmäisenä puolustautumaan. Se on yksi yleisimpiä virheitä, puhejudo-kouluttaja ja Mielenrauha Oy:n toimitusjohtaja Totti Karpela sanoo.

Tilanne ratkeaa harvoin, jos kiistakumppanit pysyvät eri puolilla. Kun tunnistaa omien kasvolihastensa kiristyvän, kannattaa avata suunsa kehumalla.

– Esimerkiksi linja-autossa luvatta tupakoiva kundi kannattaa pyytää erilleen muista ja sanoa kahden kesken, että sä taidat olla porukan johtajasielu. Rauhoiteltavat tykkäävät kehuista, Poliisin kriisineuvottelijanakin toiminut Karpela kertoo.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

– Yksi pahimpia asioita taas on tempautua tunnetilaan mukaan, koska se antaa toiselle oikeuden käyttäytyä huonosti.

Myötäile ja
tarjoa kahvit


Puhejudo on Yhdysvalloissa 1970-luvulla syntynyt  tekniikka, jossa opetetaan vaikeiden ihmisten kohtaamista sanattoman ja sanallisen viestinnän keinoin. Sen tarjoamien työkalujen ytimessä ovat ymmärtäminen ja empatia.

– Jos asiakas tulee huutaen kiukkuisena, voi ihan hyvin sanoa, että "olette ihan oikeassa, voidaanko yhdessä miettiä, miten saadaan asia kuntoon", kertoo puhejudon sovelluksista henkilöstöpäällikkö Maija-Leena Kivilahti Matkahuollosta, jossa työntekijöille on opetettu puhejudoa.

Sanoissa piilee myös riskinsä. ”Vaikutat fiksulta kaverilta” on toki kehu, mutta kuulostaa väärässä yhteydessä sarkasmilta. Totti Karpela muistuttaa, että koulutuksen lisäksi tarvitaan pelisilmää.

– Joskus on tilanteita, joissa tarjotaan asiakkaalle vaikka kahvit. Kahvikupin ääressä jutellessa maailma näyttää paremmalta, Kivilahti kertoo.

Kuuntele
ensin


Sanottua tärkeämpää ovat elekieli ja asenteet. Karpela neuvoo pitämään naaman peruslukemilla, sillä kiihtynyt ihminen kiinnittää huomiota liikkeisiin, jotka kertovat hermostumisesta.

– Älä pidä käsiä puuskassa, sählää, pyörittele silmiäsi, tuhahtele tai tee muita oheisliikkeitä.

– Kunnioita myös toisen tilaa, älä tule liian lähelle seisomaan. Kun kiihtynyt asiakas puhuu, pidän itse katkeamattoman katsekontaktin. Viestitän, että olen siinä häntä varten. Ja koska olen itse tällainen kaksimetrinen ja  120-kiloinen kaveri, pyrin itse puhuessani välttämään dominoivaa katsekontaktia.

Ensimmäiset kymmenen sekuntia, sanaa, ilmettä ja elettä rakentavat asetelman koko kohtaamiselle, mutta alussa ei tarvitse taipua verbaaliakrobatiaan. Asiakaspalvelun ammattilainen tuo tilanteeseen ennen kaikkea oman rauhallisen olemuksensa.

– Jos on mokattu, pyydetään anteeksi ja aina pahoitellaan. Ei lähdetä etsimään syyllisiä, Matkahuollon Maija-Leena Kivilahti sanoo.

Kivilahden mielestä hyvä asiakaspalvelija ajattelee koko palveluketjun ja asiakkaan etua. Oman paidan pesemisestä ei ole hyötyä sen paremmin asiakkaalle kuin organisaatiollekaan. Hyvässä yrityksessä omia virheitäkään ei tarvitse peitellä.

Stressi
vie unet


Vaikeat asiakkaat aiheuttavat helposti stressiä, jota perinteisesti on purettu liikunnalla ja rentoutumisella. Työterveyslaitoksen erikoislääkäri Harri Lindholm uskoo, että hankalat asiakastilanteet yleistyvät palveluammattien lisääntymisen myötä.

– Työstressin vähentämisellä on hyvinkin selkeästi kansanterveydellisiä vaikutuksia siinä missä ylipainolla tai korkealla verenpaineellakin.

Varsinkin alat, joilla vaikeita asiakastilanteita on paljon, kaipaavat liikunnan ja rentoutumisen rinnalle uusia stressinhallintakeinoja.

Lindholmin mukaan puhejudo saattaisi olla yksi keino puuttua stressin syntytilanteeseen. Väite perustuu pilottitutkimukseen, jossa ryhmä Matkahuollon työntekijöitä osallistui Haaga-Helia ammattikorkeakoulun ja Mielenrauha Oy:n järjestämään puhejudo-koulutukseen. Samalla tutkittiin stressin muutoksia opitun seurauksena.

– Tässä pienessä ryhmässä stressin määrä oli koulutuksen jälkeen merkitsevästi alempi, Lindholm sanoo.

Kaikkea ei
tarvitse ymmärtää


Kohtaapa työssään sitten kiukuttelevan teinin, reklamoivan ostajan tai humalaisen potilaan, on tärkeää saada tunteet purkautumaan, höyryt pihalle.

– Kun mennään asiakkaan puolelle ja saadaan purettua tunne, jää asia jäljelle. Asiakaspalvelija toimii siinä vähän kuin ukkosenjohdattimena, Haaga-Helian yliopettaja Pekka Rantanen kertoo.

Jos riitaa ei synny, jää asiakkaallekin usein miellyttävä muisto kohtaamisesta. Sellainen asiakas on yritykselle parasta mainosta.

– Hintana on, että asiakaspalvelija joutuu nielemään ylpeytensä, Rantanen sanoo.

Kaikkea ei kuitenkaan tarvitse niellä. Kunnioitusta ansaitsee niin asiakas kuin asiakaspalvelija.

– Ihmisen rauhoittelu ei ole sitä, että vastapuolen annetaan sanoa mitä vaan, Totti Karpela muistuttaa.

Rajanvetoa tehdään organisaatiossa ja jokaisen omassa päässä. Poliisin on kestettävä enemmän suunsoittoa kuin tarjoilijan, ja paksunahkaisemmat työntekijät voivat hoitaa töissä vaikeimmat tapaukset.

– Kun asiakas alkaa nimitellä henkilökuntaa, kiroilee tai heittää pahasti herjaa, meillä sanotaan, että "anteeksi, me emme taida päästä tässä asiassa enää pidemmälle, katsotaan voiko kollegani auttaa", Maija-Leena Kivilahti kertoo.

Kun raja on ylitetty, asia kannattaa tehdä nopeasti ja asiallisesti selväksi. Jos on itse herkkä suuttumaan, kannattaa harjoitella säilyttämään ammatillinen asenne.

– Kun riitelet idiootin kanssa, pidä huolta, ettei hän tee samoin, Karpela sanoo.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Mikko Kuitunen halusi perustaa firman, jonne ei potuta mennä töihin – ”Suomessa esiintyy liikaa vääränlaista vallanhimoa”

    2. 2

      Työpaikan ”pakkohaku” kostautui Kirsille, 41 – unelmatöihin ei ollut enää asiaa

    3. 3

      Kokkilan kesätyö vastaavana mestarina päättyi onnettomuuteen – ”Meillä ei ollut niin vaikeasta työstä minkäänlaista kokemusta”

    4. 4

      42 000 euron sakot saanut Ilpo Kokkila: ”Suomalainen sakotussysteemi on räikein esimerkki aikansa eläneestä maailmasta”

    5. 5

      Pankkien konttoreista käydään nostamassa jopa alle 20 euron summia – voi kannattaa

    6. 6

      Ex-johtaja tienasi 180 000 euroa vuodessa: kutsuttiin palkattomaan työkokeiluun – "Ehdotetaan jotain kärrypojan hommia"

    7. 7

      Uutuuskirja: Kirsti Paakkasen omaisuus Suomen lapsille – ”Suomi on palvellut minua hienosti”

    8. 8

      Ilpo Kokkila: Hyvän johtajan iso palkka on kaikkien etu

    9. 9

      Kirsti Paakkanen täsmentää: Testamenttia ei ole tehty – ”Saa kai minulla unelmia olla”

    10. 10

      Uuden ammattibarometrin Top 15 -listat: Näillä aloilla työntekijöistä on pulaa – eniten tarjokkaita sihteereiksi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Työpaikan ”pakkohaku” kostautui Kirsille, 41 – unelmatöihin ei ollut enää asiaa

    2. 2

      Uutuuskirja: Kirsti Paakkasen omaisuus Suomen lapsille – ”Suomi on palvellut minua hienosti”

    3. 3

      Sairauslomalisä, tunturityölisä, tunnelilisä – saatko sinäkin erikoisia palkanlisiä?

    4. 4

      42 000 euron sakot saanut Ilpo Kokkila: ”Suomalainen sakotussysteemi on räikein esimerkki aikansa eläneestä maailmasta”

    5. 5

      Ilpo Kokkila: Hyvän johtajan iso palkka on kaikkien etu

    6. 6

      Pankkien konttoreista käydään nostamassa jopa alle 20 euron summia – voi kannattaa

    7. 7

      Kokkilan kesätyö vastaavana mestarina päättyi onnettomuuteen – ”Meillä ei ollut niin vaikeasta työstä minkäänlaista kokemusta”

    8. 8

      Joukko lääkäreitä ei uskalla paljastaa sivutyötään – poikii jopa vihapostia

    9. 9

      Uuden ammattibarometrin Top 15 -listat: Näillä aloilla työntekijöistä on pulaa – eniten tarjokkaita sihteereiksi

    10. 10

      Kirsti Paakkanen täsmentää: Testamenttia ei ole tehty – ”Saa kai minulla unelmia olla”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Mies maksoi 75,50 euron laskua käteisellä pankissa ja yllättyi – pankin mukaan tasarahalla ei kannata maksaa

    2. 2

      Ex-johtaja tienasi 180 000 euroa vuodessa: kutsuttiin palkattomaan työkokeiluun – "Ehdotetaan jotain kärrypojan hommia"

    3. 3

      Olli Turusella, 33, on yli 30 sijoitusasuntoa ja velkaa yli miljoona euroa

    4. 4

      Ala käy kuumana ja tekijöille tarvetta: keskiansiot yli 4100 e/kk – pääsy­vaatimuksena yksi koe

    5. 5

      Työpaikan ”pakkohaku” kostautui Kirsille, 41 – unelmatöihin ei ollut enää asiaa

    6. 6

      Asunto odottaa ostajaa jopa kaksi vuotta – katso, miten pitkään asuntoa myydään eri paikkakunnilla

    7. 7

      Uutuuskirja: Kirsti Paakkasen omaisuus Suomen lapsille – ”Suomi on palvellut minua hienosti”

    8. 8

      Joukko lääkäreitä ei uskalla paljastaa sivutyötään – poikii jopa vihapostia

    9. 9

      Sairauslomalisä, tunturityölisä, tunnelilisä – saatko sinäkin erikoisia palkanlisiä?

    10. 10

      180 000 € vuodessa tienannut työtön ex-johtaja suivaantui te-toimiston ehdotuksesta – lukijat muistuttavat tasa-arvosta

    11. Näytä lisää