Säälijä, kiusaaja, pässinliha – tällaisia ovat puhelinmyyjän asiakkaat - Yrittäjä - Ilta-Sanomat

Säälijä, kiusaaja, pässinliha – tällaisia ovat puhelinmyyjän asiakkaat

Kun puhelinmyyjä soittaa, niin herääkö sinussa kiusanhenki? Vai säälitkö myyjää, joka joutuu hankkimaan elantonsa niin vaivalloisesti? Et ole ainoa. Puhelinmyyjät tuntevat nämä tyypit ja monta muutakin tyypillisintä asiakasta. Palvelualojen ammattiliiton PAM:n lehti kertoo, mitä puhelinmyyjät tuumaavat asiakkaista.

12.10.2010 11:49 | Päivitetty 12.10.2010 11:50

Puhelinmyyjät soittavat helposti yli 200 puhelua päivässä, mikä tarkoittaa monenlaisia vastauksia myyntitarjouksiin. Myyjien näkökulmasta asiakkaat voi kuitenkin helposti tyypitellä. Palvelualojen liiton PAM:n lehti on kerännyt puhelinmyyjien kokemuksia.

Lehden haastattelemien puhelinmyyjien kokemusten perusteella asiakkaat voi luokitella neljään perustyyppiin, jotka jakautuvat useampaan alatyyppiin.

Perustyyppejä ovat raskaat, neutraalit, antoisat ja herkät.

Raskaiden alalajeja ovat säälijät, juhlatuulella olevat eli örveltäjät, kekseliäät, kiusaajat ja haistattelijat. Vaikka esimerkiksi säälijät varmasti tarkoittavat hyvää, he tuottavat lehden mukaan tuskaa myyjille säälivällä ja alentuvalla asenteellaan kysellessään onko tämä saanut myytyä mitään tänään, ja toivotellessaan myyjälle onnea kunnon ammatin hankkimisessa. 

Kiusaajat puolestaan saattavat kysellä ja tivata pitkään myytävästä tuotteesta ilman aiettakaan ostaa. Kekseliäät yrittävät puolestaan luistella tilanteesta muka nokkelilla valkoisilla valheilla kuten teeskentelemällä vieraskielistä.

Neutraalin alalajeja ovat hiljaiset siipat, eli lyhytsanaiset vastaajat, jotka ottavat ohjeita vieressä neuvovalta puolisolta, sekä pässinlihat, jotka molempien osapuolten ajan säästämiseksi tekevät heti kättelyssä selväksi, etteivät tilaa mitään.

Antoisat asiakkaat puolestaan voivat olla juhlatuulella olevia, ulkomailla asuvia kotimaankaipuisia, toiveasiakkaita, kosijoita tai reiluja rekkamiehiä. Heidän kanssaan juttutuokiot voivat olla miellyttäviä myyjällekin, vaikkei kauppoja tulisikaan. 

Herkkiä puolestaan ovat yksinäiset ja surevat, joille puhelinmyyjä saattaa olla ainoa kontakti.

Pam-lehden haastattelemien puhelinmyyjien mukaan myyjän on osattava olla empaattinen, rento ja riittävän paksunahkainen, vaistottava tilanteita ja osattava kuunnella. Jokaisen puhelun jälkeen on nollattava tilanne, vaikka vastaan olisi tullut minkälaiset haukut tahansa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?