Markkinaoikeus määräsi Suomi-Soffalle uhkasakon - Yrittäjä - Ilta-Sanomat

Markkinaoikeus määräsi Suomi-Soffalle uhkasakon

Kuvituskuva
Julkaistu: 22.12.2009 16:25, Päivitetty 22.12.2009 16:27

Markkinaoikeus rajoitti huonekaluketju Suomi-Soffan alennusmyyntien pituuksia. Yhtiö ei saa käyttää mainoksissaan alennusmyyntiä tarkoittavia ilmaisuja yhtäjaksoisesti yli kahden kuukauden ajan, kertoo Ylen uutiset.

Alennusmyyntien mainostaminen ei saa markkinaoikeuden mukaan jatkua yli kolmea kuukautta vuodessa.

Markkinaoikeus asetti Suomi-Soffalle ja Maskun Kalustetalolle vaatimustensa tueksi 100 000 euron uhkasakon. Masku ei myöskään saa mainostaa alennusmyynneissä prosenttimääräistä alennusta, jos alennuksen määrä on laskettu hinnasta, jota tuotteesta ei ole koskaan pyydetty.

Alennusmyynnin kestoa koskeva rajoitus tulee voimaan helmikuun alussa.

Rajoituksia Suomi-Soffan mainontaan vaati kuluttaja-asiamies.

Markkinaoikeus ei hyväksynyt kuluttaja-asiamiehen vaatimusta kieltää Suomi-Soffaa kokonaan mainostamasta alennusmyyntiä.

Markkinaoikeuden mukaan yksittäiset alennusmyyntiä nimenomaisesti tarkoittamattomat ilmaisut eivät luo kuluttajille mielikuvaa alennusmyynnistä.

Elinkeinonharjoittajaa ei voi kieltää käyttämästä ilmaisuja, jotka vain tietyllä tapaa tai mainoksen muun sisällön kanssa saavat aikaan vaikutelman alennusmyyntimarkkinoinnista, oikeus totesi.

– Käymme päätöksen perustelut huolellisesti läpi ja teemme sen jälkeen päätöksen valittamisesta. Päätös on koko toimialan ja kaikkia myynninedistämiskeinoja käyttävien markkinoijien näkökulmasta tärkeä, joten siihen on lähtökohtaisesti hyvä saada korkeimman oikeuden kannanotto, Suomi-Soffan toimitusjohtaja Harri Toivainen toteaa yhtiön tiedotteessa.

Tuoreimmat osastosta