Pakko mennä Facebookiin

Facebook, Twitter ja Linkedin. Joillekin nämä sosiaalisen median huippubrändit ovat taivaspaikkoja. Suomessa yllättävän moni yritys pitää näitä jopa kirosanoina ja vaarallisina välineinä. Asiantuntijan mukaan tällaiset asenteet saattavat kostautua.

11.11.2009 12:28 | Päivitetty 12.11.2009 8:06

Suomalaisyrityksistä suurimmat ovat verkkoyhteisöissä mukana rivakammin kuin pienemmät kollegansa. Työajalla sosiaalisen median käyttöä ammatillisessa mielessä rajoittavat muun muassa resurssien ja tietouden puute.

Tätä mieltä on asiaa tutkinut viestintäyhtiö Soprano. Sen mukaan  joka viides yrityksistä kokee vielä uudet välineet ja verkostot jopa vaarallisena.

Erityisenä haasteena monissa suomalaisfirmoissa on vanhemman työväen ja ylimmän johdon asenteiden muuttaminen. Heidän kriittisyytensä sosiaalisia medioita kohtaan jumittaa myös rankasti firman päätöstä mennä mukaan verkkoyhteisöihin. Passiivisin toimiala on teollisuus, jossa tietoa sosiaalisesta mediasta on vähiten.

– Tulevaisuudessa sosiaalisessa mediassa mukanaolo ei välttämättä olekaan enää vapaaehtoinen päätös. Jo nyt puolet vastaajista sanoo yrityksensä olevan tahtomattaan mukana sosiaalisessa mediassa, esimerkiksi sidosryhmien välityksellä, sanoo Sopranon verkkoratkaisujen asiantuntija Riitta Auvinen.

Tietoisesti mukana vai ei?

Vaikka sosiaalisen median seuraaminen vie rahaa ja aikaa, se voi tuoda myös menestystä.  Auvinen kertoo, että sosiaalista mediaa pitäisi yrityksissä seurata kuten muitakin markkinoinnin ja viestinnän toimenpiteitä. Silti vasta joka viides yritys pitää ilmiötä tärkeänä osana markkinointiviestintäänsä.

Koettiinpa se sitten uhkana tai ei, sosiaalinen media on tullut jäädäkseen, uskovat suomalaisyritykset.

Vain joka kymmenes Sopranon haastattelemasta yli 2 000 vastaajasta oli sitä mieltä, että ilmiö on ohimenevä. Pelisääntöjen puute ja sirpaleisuus harmittaa kuitenkin monia – lähes 71 prosenttia vastaajista ajatteli näin. 

– On ymmärrettävää, että uusi maailma aiheuttaa ihemetyksen lisäksi myös pelkoa. Meillä on jo nyt muutamia varoittavia esimerkkejä miten lynkkausmieliala leviää sosiaalisessa mediassa. Suurin haaste on yrittää ymmärtää uhat ja mahdollisuudet sekä nykykuluttajan verkkokäyttäyminen, Auvinen vinkkaa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?