Yrittäjä

Specsavers sumentaa silmälasikauppaa

Julkaistu: , Päivitetty:

Kohuttu optikkoketju Specsavers hämmentää linssisoppaa Suomessa. Kilpailijat ovat hämmentyneet sen tuomasta hintarallista. Samalla tavalla on käynyt joka maassa, mihin markkinahäiriköksi leimattu Specsavers on mennyt.
Specsavers haluaa lyödä ison kiilan Suomen silmälasimarkkinoille. Asetelmat silmälasimarkkinoilla ovat olleet täällä vakaat pitkään. Niitä hallitsee suvereenisti Instru yli 30 prosentin markkinaosuudella. Seuraavaksi suurin on Silmäasema-optikot viidenneksen osuudella. Loppuosa markkinakakusta on pienempinä palasina.

Perkisien perheyhtiö, Specsavers, rantautui Suomeen 2007. Ketju tuli kovalla ryminällä mainostaen pudottavansa silmälasien hinnat Suomessa. Ihan niin ei käynyt, vaikka etukäteen puhuttiin jopa vallankumouksesta markkinoilla. Nyt voi olla tulossa toinen yritys, jota talouden hutera tilanne tukee.

– Ei minua kiinnosta, mitä ihmiset puhuvat tai miksi meitä kutsuvat, tärkeintä on, että ihmiset saavat silmälaseja edullisemmin ja säästävät rahaa, sanoi Specsaversin toimitusjohtaja John Perkins torstaina Suomessa.

Säästäminen on selvästi Perkinsin lempitermi. Perkins toistaa ja toistaa edullista hintaa, laatua ja asiakkaan rahan säästämistä monen monituista kertaa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Ketju kasvaa
aggressiivisesti


Specsavers on ollut Suomessa reilut kaksi vuotta. Se on siinä ajassa kiihdyttänyt nollasta 91 liikkeeseen. Perkins kertoo, että tänä vuonna ketju kasvaa noin kymmenellä, ja ensi vuonna ainakin kymmenellä tai jopa tusinalla uudella liikkeellä.

Lisäksi vanhoja liikkeitä siirretään paremmille liikepaikoille ja suurempiin tiloihin. Perkins toteaa, että isoissa kaupungeissa on vielä tilaa.

Yritys ilmoittaa markkinaosuutensa olevan noin 20 prosenttia silmälasikaupan volyymistä. Se on paljon, mutta se on yhtiön itsensä ilmoittama luku. Kilpailijoilla on markkinaosuudesta vähäisempi käsitys.

Yritys ei ilmoita myyntiään euromääräisenä, kuten muut, vaan kappaleissa. Koska tämä on volyymibisnes, kuten Perkins sanoo. Tämä tekee ketjun aseman vertailusta vaikeaa.

Ketju arvioi itse markkinaosuutensa euromääräisestä myynnistä  olevan noin kymmenen prosenttia.

– Me olemme volyymibisneksessä ja tärkein mittari on se, kuinka monta monta tyytyväistä asiakasta meillä on. Eikä suinkaan se, kuinka paljon rahaa olemme keränneet. Se on vanhanaikaista. Lisää rahaa saa nostamalla hintoja. Niin moni tekee.

Ketjun kasvu ei ole sujunut ilman kipuja. Keväällä 2008, kun Specsavers osti Keskolta Tähti Optikko -ketjun, syntyi iso poru.Tai kuten aisan toisella puolella kerrotaan: Kesko myi ketjun 15 miljoonalla mitään siitä yrittäjille etukäteen ilmoittelematta.

Brittiketjun tahti ei miellyttänyt kaikkia. Kaikki liikkeet eivät  halunneet ryhtyä Specsavers-liikkeeksi, vaan ryhtyivät valmistelemaan omaa ketjua. Riita puitiin oikeudessa, ja lopulta se päättyi sopuun. Specsavers osti Eyen-ketjusta 26 liikettä.

– Se on ollutta ja mennyttä, Perkins toteaa riidasta.

Kohua
kaikkialla


Markkinoiden heiluttelu ei koskaan ole paikallisten optikkoliikkeiden ja -ketjujen mieleen. Perkins myöntää, että markkinahäirikön osa on heille tuttu. Sama keskustelu "liian halvoista hinnoista" on käyty jokaisessa maassa, johon Specsavers on mennyt.

– Hintojen pudottaminen ei sovi alalle. Ei optinen ala Suomessakaan ole ollut kovin innostunut pudottamaan hintojaan. Päinvastoin.

Tilastokeskuksen mukaan silmälasien hinnat ovat pudonneet noin 12 prosenttia vuoden 2007 jälkeen.

– Ei ole mikään salaisuus, että haluaisimme kaikkien suomalaisten käyttävän silmälasejamme. No, se tuskin koskaan on mahdollista.

Yritys jatkaa aggressiivisella linjallaan. Maanantaina se pudottaa tärkeimpien tuotteidensa hintoja.

– Me yritämme vain myydä halvempia laseja joka päivä. Hinnat ovat nyt tärkeämmät kuin aikaisemmin. Tämä ei varmastikaan ilahduta kilpailijoita.

Peruslasit lähtevät kaupasta yhdeksällä eurolla, varttuneemman väen teholinssit hiukan alle sadalla eurolla. Keskiostos liikkeestä on noin 290 euroa. Se on noussut hieman parissa vuodessa, mutta kaksi kolmasosaa asiakkaista saa summalla kahdet lasit, kuten Perkins muistuttaa. Kaikkien myytyjen parien keskihinta on noin 160 euroa.

Silmälasien keskihinta Suomessa on noin 350 euroa.

Laantuma toi
hintatietoisuuden


Suomalaiset eivät juuri ole silmälasien hinnasta valittaneet. Hinnat ovat sen mitä ovat, koska muuta ei ole tarjolla.

Viime syksynä Taloustutkimuksen tekemän tutkimuksen mukaan 65 prosenttia silmälasien ostajista oli sitä mieltä, että lasien hintataso oli vuonna 2008 edullinen tai sopiva. Kalliina kakkuloita piti 35 prosenttia. Silmälaseja kalliina pitävien osuus on hieman laskenut edellisestä vuodesta ja niitä sopivan hintaisina pitävien osuus on  nousussa.

Perkins puhuu tuoreesta TNS Gallupin Specsaversille tekemästä tutkimuksessa, jonka mukaan hinta on nousemassa yhä tärkeämmäksi tekijäksi silmälasien ostopäätöksen teossa. Saman, Suomessa tehdyn tutkimuksen mukaan, myös suomalaisten ketju-uskollisuus on kovilla. Vuodesta 2007 se on pudonnut kymmenen prosenttiyksikköä. Hinta kiinnostaa.

Perkins uskoo, että taantumalla on iso vaikutus kuluttajien käyttäytymiseen: kuluttajat ovat tarkkoja jokaisesta käyttämästään sentistä. Muutos on tullut nopeasti viime syksyn jälkeen. Perkisin mielestä tutkimus näyttää selvästi, että ankarina taloudellisina aikoina kuluttajat ovat hyvin kiinnostuneita hyvistä tarjouksista ja alennuksista

– Tämä on meille mahdollisuus. Halusimme katsoa, kuinka talouden taantuma vaikuttaa kuluttajien käyttäytymiseen. Perkins toteaa.

Perkinsin mukaan aika on nyt heidän puolellaan.

– Haluamme olla ykkösiä. Ei siksi, että se tuntuisi hyvältä, vaan koska haluamme säästää ihmisten rahoja, Perkins kertaa.


Specsavers

Mary ja Douglas Perkins  omistavat yhä vuonna 1984 perustamansa yhtiön, jolla on nyt  yli 1200 myymälää kymmenessä eri maassa.

Ketju myi viime vuonna noin 11 miljoonaa silmälasiparia  ja sen liikevaihto on noin 1,3 miljardia euroa.

Suomessa sillä on 91 myymälää.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Ilmalämpöpumpun ostaja visaisen pulman edessä – kauppias ja virkamies antavat täysin eri neuvon

    2. 2

      Kommentti: Sähkö on Suomessa halpaa – kannattaako 85 euron lisälaskusta siis kitistä?

    3. 3

      Näin lukijat kommentoivat työttömille järjestettäviä kursseja: ”Fonttia vaihdettiin moneen kertaan ja valokuvaa ähellettiin 5 tuntia”

    4. 4

      Kommentti: Veikkaus valitsee hyväntekeväisyyden sijaan rahan

    5. 5

      Kiinteistönvälittäjät: Uusista osakeasunnoista on jo ylitarjontaa

    6. 6

      Suomessa on jo 900 000 lämpöpumppua – näitä pumppuja ostettiin eniten

    7. 7

      Jyllands-Posten: Tanskan viranomaiset haluavat Nordean oikeuteen rahanpesutapauksesta

    8. 8

      Matti, 39, teki kotiinsa ison lämmitysremontin – sähkölasku ei laskenut yhtään: ”Ei se hirveästi innosta tekoihin”

    9. 9

      Havainnekuva: Merenkurkun liikenteeseen rakennetaan uusi matkustaja-autolautta – tilaa 800 matkustajalle

    10. 10

      Kiinteistön­välittäjät: asunto­kaupoilla näkyy tänä vuonna voimakkaasti vanheneminen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Matti, 39, teki kotiinsa ison lämmitysremontin – sähkölasku ei laskenut yhtään: ”Ei se hirveästi innosta tekoihin”

    2. 2

      Ilmalämpöpumpun ostaja visaisen pulman edessä – kauppias ja virkamies antavat täysin eri neuvon

    3. 3

      Näin lukijat kommentoivat työttömille järjestettäviä kursseja: ”Fonttia vaihdettiin moneen kertaan ja valokuvaa ähellettiin 5 tuntia”

    4. 4

      MOT: Suomi maksaa työttömien valmennuksista 26 miljoonaa – kursseilla annetaan elämänohjeita

    5. 5

      Perinnönjakoon liittyy yksi suuri harhakäsitys – leski ei välttämättä peri yhtään mitään

    6. 6

      Näin sähkön hinta lähti omille teilleen – käyrä näyttää hurjan nousun

    7. 7

      Veikkaus aloittaa yt-neuvottelut – jopa 400 voi joutua irtisanotuiksi

    8. 8

      Havainnekuva: Merenkurkun liikenteeseen rakennetaan uusi matkustaja-autolautta – tilaa 800 matkustajalle

    9. 9

      Kommentti: Sähkö on Suomessa halpaa – kannattaako 85 euron lisälaskusta siis kitistä?

    10. 10

      EU kieltää muoviset kertakäyttömukit – synnyttää miljoonabisneksen Kotkaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Perinnönjakoon liittyy yksi suuri harhakäsitys – leski ei välttämättä peri yhtään mitään

    2. 2

      Matti, 39, teki kotiinsa ison lämmitysremontin – sähkölasku ei laskenut yhtään: ”Ei se hirveästi innosta tekoihin”

    3. 3

      Suomalaisten sähkölaskut kallistuivat rajusti yhdessä vuodessa – tuusulalainen Jukka turvautui omiin konsteihin: ”Minulla ei hinta nouse!”

    4. 4

      Li Andersson hämmästyi epäsuhtaa sähkölaskussaan: ”Sähkön osuus oli 8 euroa ja sähkönsiirto pitkälle yli 50 euroa”

    5. 5

      Osaatko sanoa, paljonko kevytmaito maksaa? Testaa 10 kysymyksellä, kuinka vieraantunut olet arjesta

    6. 6

      Onko 2 600 euroa kuukaudessa ylellisyyttä? Näin lukijat kommentoivat: ”On päiviä jolloin elän pelkällä kahvilla ja leivällä”

    7. 7

      Oletko matala-, keski- vai korkeatuloinen? Yksi kuva näyttää miten tienaat ikäluokkaasi verrattuna

    8. 8

      Kommentti: Palkka jopa 7 000 e/kk ja varma työ – kaikki alkoi 2,5 tunnin testistä

    9. 9

      Junatyöntekijä tuskastui: ansaitsee 15 vuoden työkokemuksella 2 000 euron palkan – ”1980-luvulla tämä oli vielä arvostettua matkatyötä”

    10. 10

      Katariina, 47, myi puutalokotinsa ja muutti vuokralle pieneen yksiöön – ”Olin asunut lähinnä keittiössä ja makuuhuoneessa”

    11. Näytä lisää