Yrittäjä

”Seuraavaksi menee Linda Line”

Julkaistu: , Päivitetty:

Tallinnan liikenteeseen jäävät pelkästään Tallinkin ja Viking Linen uudet nopeat alukset, uskoo emeritusprofessori Jorma Taina. Hän povaa seuraaviksi lähtijöiksi Linda Linea ja Eckerö Linea. SuperSeaCat keskeytti toimintansa eilen.


Tallinnan liikenteeseen jää lopulta vain Tallinkin ja Viking Linen uudet, nopeat alukset. Näin uskoo merenkulkutalouden emeritusprofessori Jorma Taina. Hänen mukaansa oli täysin odotettavissa, että SuperSeaCat poistuu markkinoilta.

Seacontainersin omistama SuperSeaCat lopetti tiistaina toistaiseksi liikennöinnin Tallinnan ja Helsingin välillä. Nopeat alukset jäivät Seacontainersille, kun Tallink osti Silja Linen. Kreikkalaisyhtiö Eugenides osti puolet SuperSeaCatista keväällä.

– Seacontainers on ollut heikoilla pitkän aikaa, eikä sillä ole varaa pumpata siihen liikenteeseen. Odotin vain, koska tämä tulee ja odotan seuraavia ruumiita.

Hänen mukaansa on mahdollista, että käynnissä oleva finanssikriisi voi olla osasyy SuperSeaCatin liikennöinnin keskeytykseen.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Siinä voi olla pankkivetoisuutta. Että rahoitus on loppu.

Helsingin Sanomien mukaan yhtiö itse tiedotti asiakkailleen keskeytyksen syyksi ajautumisensa selvitystilaan. Syynä tähän on sen mukaan rahoitusvaikeudet ja tiukka kilpailutilanne.

PIkalaivat käynnistivät
pudotuspelin


Taina povaa, että seuraavaksi Tallinnan-liikenteen lopettaa pikalaivoillaan Linda Line, sitten perinteisellä hitaalla laivalla liikennöivä Eckerö Line.

– Eckerö Linen tilanne on siinä mielessä parempi, että se on vanha kunnon hidas autolautta ja se on täysin maksettu, koska se on vanha paatti.

Taina kertoo pika-alusten lähtölaskennan alkaneen silloin, kun Tallink ja Viking Line ilmoittivat nopeiden alusten tilauksista. Nordic Jet Line ilmoitti syyskuun alussa lopettavansa liikennöinnin kesken kauden ja vievänsä laivat Espanjaan. Nyt oli vuorossa SuperSeaCat.

– Järjestyskin on mennyt niin kuin laskin.

Viking Linen yksi ja Tallinkin kaksi nopeaa, isoa alusta riittävät Tainan mielestä kattamaan Tallinnan-reitin tarpeet. Hänen mukaansa kahden tunnin matka-aika on ideaali.

– Siinä voi ottaa kaksi paukkua, syödä ja tehdä jotain muuta mukavaa. Nopeilla ei ole huonolla kelillä pystynyt mitään syömäänkään, Taina naurahtaa.

Lisäksi uudet alukset pystyvät hoitamaan myös tavaraliikenteen.

– Tämä on yhden aikakauden loppu.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Kova pakkanen iski autoihin: hinauksia kolminkertainen määrä – Hinausautokeskuksen tj kertoo maagisesta pakkasrajasta, sen jälkeen ”akut alkavat hyytyä”

    2. 2

      Pakkanen tulee kalliiksi – 12 vinkkiä, joilla voi säästää jopa yli tonnin vuodessa

    3. 3

      Uusien asuntojen kauppaa uhkaa sukellus  –  ”Nyt on tapahtunut paluu arkeen”

    4. 4

      Ilmalämpöpumpun ostaja visaisen pulman edessä – kauppias ja virkamies antavat täysin eri neuvon

    5. 5

      Kommentti: Sähkö on Suomessa halpaa – kannattaako 85 euron lisälaskusta siis kitistä?

    6. 6

      Fiva: Suomessakin merkkejä kurssien manipuloinnista – riski jäädä kiinni suurempi kuin Ruotsissa

    7. 7

      Näin lukijat kommentoivat työttömille järjestettäviä kursseja: ”Fonttia vaihdettiin moneen kertaan ja valokuvaa ähellettiin 5 tuntia”

    8. 8

      Kaarinalla, 40, on Suomen yleisin palkka: kertoo, mihin 2 600 euroa riittää – ”Se jatkuva miettiminen saa minut varpailleni”

    9. 9

      Matti, 39, teki kotiinsa ison lämmitysremontin – sähkölasku ei laskenut yhtään: ”Ei se hirveästi innosta tekoihin”

    10. 10

      Kommentti: Veikkaus valitsee hyväntekeväisyyden sijaan rahan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ilmalämpöpumpun ostaja visaisen pulman edessä – kauppias ja virkamies antavat täysin eri neuvon

    2. 2

      Kova pakkanen iski autoihin: hinauksia kolminkertainen määrä – Hinausautokeskuksen tj kertoo maagisesta pakkasrajasta, sen jälkeen ”akut alkavat hyytyä”

    3. 3

      Näin lukijat kommentoivat työttömille järjestettäviä kursseja: ”Fonttia vaihdettiin moneen kertaan ja valokuvaa ähellettiin 5 tuntia”

    4. 4

      Kommentti: Sähkö on Suomessa halpaa – kannattaako 85 euron lisälaskusta siis kitistä?

    5. 5

      Pakkanen tulee kalliiksi – 12 vinkkiä, joilla voi säästää jopa yli tonnin vuodessa

    6. 6

      Matti, 39, teki kotiinsa ison lämmitysremontin – sähkölasku ei laskenut yhtään: ”Ei se hirveästi innosta tekoihin”

    7. 7

      Uusien asuntojen kauppaa uhkaa sukellus  –  ”Nyt on tapahtunut paluu arkeen”

    8. 8

      MOT: Suomi maksaa työttömien valmennuksista 26 miljoonaa – kursseilla annetaan elämänohjeita

    9. 9

      Kiinteistönvälittäjät: Uusista osakeasunnoista on jo ylitarjontaa

    10. 10

      Kiinteistön­välittäjät: asunto­kaupoilla näkyy tänä vuonna voimakkaasti vanheneminen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Perinnönjakoon liittyy yksi suuri harhakäsitys – leski ei välttämättä peri yhtään mitään

    2. 2

      Matti, 39, teki kotiinsa ison lämmitysremontin – sähkölasku ei laskenut yhtään: ”Ei se hirveästi innosta tekoihin”

    3. 3

      Suomalaisten sähkölaskut kallistuivat rajusti yhdessä vuodessa – tuusulalainen Jukka turvautui omiin konsteihin: ”Minulla ei hinta nouse!”

    4. 4

      Li Andersson hämmästyi epäsuhtaa sähkölaskussaan: ”Sähkön osuus oli 8 euroa ja sähkönsiirto pitkälle yli 50 euroa”

    5. 5

      Osaatko sanoa, paljonko kevytmaito maksaa? Testaa 10 kysymyksellä, kuinka vieraantunut olet arjesta

    6. 6

      Onko 2 600 euroa kuukaudessa ylellisyyttä? Näin lukijat kommentoivat: ”On päiviä jolloin elän pelkällä kahvilla ja leivällä”

    7. 7

      Ilmalämpöpumpun ostaja visaisen pulman edessä – kauppias ja virkamies antavat täysin eri neuvon

    8. 8

      Oletko matala-, keski- vai korkeatuloinen? Yksi kuva näyttää miten tienaat ikäluokkaasi verrattuna

    9. 9

      Kommentti: Palkka jopa 7 000 e/kk ja varma työ – kaikki alkoi 2,5 tunnin testistä

    10. 10

      Junatyöntekijä tuskastui: ansaitsee 15 vuoden työkokemuksella 2 000 euron palkan – ”1980-luvulla tämä oli vielä arvostettua matkatyötä”

    11. Näytä lisää