Pankkisotku - Yrittäjä - Ilta-Sanomat

Sampo Pankin kriisi helpottaa

Kuvituskuva
Julkaistu: 31.3.2008 22:44, Päivitetty 31.3.2008 21:37

Sampo Pankin palvelut ontuvat edelleen it-pulmien takia. Asiakkaiden ongelmat ovat kuitenkin alkaneet vähentyä, kun pankki on saanut korjattua ison nipun uuden tietojärjestelmänsä virheistä.

Sampo Pankin palveluissa on edelleen puutteita. Sekä verkkopankkiin kirjautumisessa että verkkopankissa maksamisessa on esiintynyt yhä ongelmia.

Pankki on kuitenkin saanut kuntoon suuren osan tietojärjestelmänsä ongelmista, ja asiakkaiden maksut ovat pääosin kulkeneet.

– Tilanne on helpottanut. Korttipuolella olemme ratkaisseet lähes kaikki ongelmat. Yksittäisiä ongelmia on ja korjaamme puutteita, sanoo viestintäjohtaja Hannu Vuola.

Samanlaisia kommentteja kuuluu asiakaskentältä. Taloussanomien tavoittamat yritykset ovat saaneet tiliotteet kaikilta viime viikon päiviltä, ja tilanne alkaa rauhoittua.

Suomen Yrittäjiinkään ei ole tullut harmistuneiden yrittäjien yhteydenottoja, vaikka yleensä liiton lakimiehet ovat vastaavissa tilanteissa hyvin työllistettyjä.

– Tilanne on menossa parempaan suuntaan. Rahaliikenne toimii ja tilanne on muutenkin helpottanut, sanoo osastopäällikkö Juha Iskala perintätoimisto Intrum Justitiasta.

Helpotuksesta huolimatta Sammon ongelmat aiheuttavat edelleen lisätyötä yrityksille, jotka joutuvat tarkistamaan tietoja moneen kertaan. Yritykset eivät saa nettipankista ainakaan vielä yhtä hyvää tietoa kuin aikaisemmin.

– Ajantasaisesta tiliotteesta ei esimerkiksi näy, kuka on maksanut laskun. Nyt siellä lukee vain, että pankkisiirto, sanoo pientä espoolaista yritysrypästä vetävä Jaakko Vilenius.

Yritykset pitävät ongelmia kuitenkin enemmänkin kiusallisina kuin vakavina. Yrityksille on tullut lisätyötä, mutta taloudellisesti peruuttamattomia vahinkoja ei ole syntynyt. Siksi ainakaan maltillisimmat yritykset eivät aio hakea vahingonkorvauksia. Pankkisuhdekin säilyy.

– Kun ovat tämän korjanneet, niin eivät varmaan ala tehdä uutta järjestelmää ihan heti, sanoo Vilenius.

Yksityisasiakkaiden ongelmat ovat voineet viivästyttää muun muassa laskujen maksamista. Ainakin perintätoimisto aikoo suhtautua ymmärtäväisesti, jos maksuja viivästyy it-ongelmien takia.

– Tämän takia ei pitäisi tulla vahinkoja. Huomioimme muutaman päivän viipeet samalla tavalla kuin esimerkiksi juhlapyhien takia sattuneet viivästymiset, sanoo Juha Iskala.

Tuoreimmat osastosta