Kolumni - Yrittäjä - Ilta-Sanomat

Kolumni: Verkkokauppa tulee kotiin

Heikki Tuuri.

Heikki Tuuri.

Julkaistu: 18.12.2007 8:17, Päivitetty 18.12.2007 9:57

Soprano eSearch-tutkimusyksikkö selvitti marraskuussa suomalaisten yrittäjien halukkuutta perustaa verkkokauppa. Selvityksen mukaan lähes joka neljännes yrittäjä aikoo perustaa verkkokaupan ensi vuonna.

Näin tehdään, jos sen perustaminen on edullista ja helppoa.

Verkkokaupan perustaminen kiinnostaa, koska se on nykyaikaista sekä kätevää ja se antaa suuremman markkina-alueen Suomessa, henkilökulut ovat pienemmät ja sen kautta kannattavuuden arvellaan olevan paremman. Lisäksi verkkokauppa mahdollistaa vientikaupan.

Verkkokaupalla on epäilemättä edessään menestyksellinen tulevaisuus. Kysymys ei ole pelkästään yrittäjien innokkuudesta, vaan myös kuluttajien halusta.

Sopranon selvityksen mukaan suomalaiset ostavat verkosta jo noin 3,8 miljardilla eurolla. Suurimman osan tästä kakusta ottavat ulkomaiset verkkokaupat. Mahdollisuudet kasvattaa kotimaisten yritysten osuutta ovat todella mittavat.

Verkkokaupan tulevaisuuden puolesta puhuu muun muassa kuluttajien siirtyminen pankkiasioinnissa nettiin. Alun epäröinnistä huolimatta suurin osa suomalaisista maksaa laskunsa kotoa, eikä jonota enää pankkien tiskeillä. Suuri ansio nettipankin suosion lisääntymiseen on ollut pankkien keppi- ja porkkanalinjalla.

Samaa keinoa voivat käyttää myös verkkokaupat. Saman tuotteen hinta netissä voisi olla ainakin vähän edullisempi netistä ostettaessa kuin perinteisessä kaupankäynnissä.

Nettikaupassahan ei tarvita esimerkiksi suuria kauppakiinteistöjä. Kuluttajia kannattaa houkutella antamalla heille osa säästyvistä kustannuksista.

Verkkokaupassa menestyminen ei ole kuitenkaan itsestäänselvyys. Asiakkaat suhtautuvat ainakin aluksi epäillen verkkomaksamiseen liittyvien turvallisuuskysymysten lisäksi myös tuotteiden laatuun ja logistiikkaan.

Parhaiten verkkokaupassa menestyvätkin todennäköisesti paikkansa jo vakiinnuttaneet perinteiset kaupat. Verkko on heille uusi ja moderni kaupankäyntimuoto perinteisen kaupankäynnin rinnalla.

Perinteiset kaupat eivät ainakaan vielä näytä pitävän verkkokauppaa kovin suurena uhkana. Kauppakeskuksia rakennetaan eri puolille Suomea ennenäkemättömällä vauhdilla. Asiakkaiden uskotaan myös tulevaisuudessa kansoittavan kaupunkien laitamille nousevia kauppakeskuksia.

Tilanne saattaa kuitenkin muuttua monestakin syystä. Kehäteiden varsille ei pääse muuten kuin omalla autolla. Polttoaineiden kallistuminen ja yleisen ympäristötietoisuuden lisääntyminen voivat aiheuttaa yllätyksiä.

Verkkokaupan puolesta puhuu myös ajaton asiointi, verkkokauppa on aina auki. Posti tai joku muu logistiikkayritys tuo ostokset suoraan kotiin.

Lehdentekijänä on helppo uskoa verkkokaupan tulevaisuuteen. Lähes jokaisella lehdellä on jo verkkoversio ja rohkeimmat hylkäävät perinteisen printtilehden ja siirtyvät kokonaan verkkoon.

Lisää aiheesta

Tuoreimmat osastosta