Kaatuuko Finnair tai Viking Line, jos loppuvuonna ei enää matkusteta ulkomaille? - Pörssiuutiset - Ilta-Sanomat

Kaatuuko Finnair tai Viking Line, jos loppuvuonna ei enää matkusteta ulkomaille?

Miten käy kotimaisille Finnairille ja Viking Linelle, jos kriisi jatkuu loppuvuoden?

Julkaistu: 28.4. 7:15

Ulkomaanmatkailu on nyt jäissä, eikä ole tietoa siitä, milloin se taas jatkuu. Miten käy kotimaisille Finnairille ja Viking Linelle, jos kriisi jatkuu loppuvuoden?

Suomesta ulkomaille matkustaminen on käytännössä pysähdyksissä ainakin toukokuun puoliväliin saakka.

Suomalaisista pörssiyrityksistä lentoyhtiö Finnair ja laivayhtiö Viking Line ovat joutuneet panemaan tauolle suurimman osan liikenteestään.

Ruotsissa valtionepidemiologi Anders Tegnell sanoi Aftonbladetin haastattelussa viime viikolla, että ulkomaille saattaa päästä matkustamaan vasta ensi vuonna.

Miten suomalaisyhtiöiden kävisi, jos matkustaminen olisi seisahduksissa yli kesän tai peräti loppuvuoden?

Lentoyhtiö Finnair kertoo alkuvuoden tuloksestaan ja tulevaisuuden näkymistään tämän viikon keskiviikkona.

Osaketutkimusyhtiö Inderesin Finnairia seuraava analyytikko Antti Viljakainen uskoo, että Finnair kyllä pysyisi pystyssä, vaikka koko loppuvuosi menetettäisiin.

– Kassapuskurit olivat viime vuoden lopussa vielä hyvällä tasolla. Toki ne ovat sulaneet merkittävästi, mutta maaliskuussa tiedotetun lisärahoitussuunnitelman toteutuessa rahojen pitäisi riittää tämän vuoden loppuun asti eri skenaarioissa.

Finnair julkisti viime kuussa suunnitelman, joka vahvistaa sen kassaa melkein 800 miljoonalla eurolla. Se sisältää 600 miljoonan euron tyel-takaisinlainan, jolle talouspoliittinen ministerivaliokunta on esittänyt valtion takausta. Valtio omistaa Finnairista yli puolet.

Lentoyhtiö Finnair kertoo alkuvuoden tuloksestaan keskiviikkona.

Kriisi tarkoittaa sitä, että Finnair velkaantuu vauhdikkaasti. Viljakainen odottaa keskiviikon tulosjulkistuksessa kuulevansa siitä, millä päivävauhdilla kassa sulaa. Tästä voidaan laskea se, kuinka pitkään Finnair tätä tilannetta kestää.

– Siitä voi päätellä, paljonko on aikaa, ennen kuin pitää miettiä uusia rahoitusratkaisuja, Viljakainen sanoo.

Koska kukaan ei tiedä, miten pitkään rajoitukset jatkuvat, Finnairin tulevaisuuden näkymistä on turha odottaa selkeää näkemystä.

– Se, milloin lentäminen jatkuu, ei valitettavasti ole Finnairin käsissä.

Rajoitusten purkamisaikataulu on vain yksi asiaan vaikuttava tekijä. Toinen on se, milloin ihmiset haluavat taas lentää.

– Jotkut yhtiöt ovat jo sanoneet, että ne eivät odota kysynnän palautuvan viime vuoden tasolle kovin nopeasti.

Vaikka Finnair todennäköisesti kestäisi maassa pysymisen vuoden loppuun, samaa ei voi Viljakaisen mielestä sanoa kaikista sen kilpailijoista.

Esimerkiksi Norwegianin tilanne on ”nuoralla tanssimista” parhaassakin skenaariossa.

– Kaikki lentoyhtiöt tekevät valtavasti töitä likviditeetin kanssa, mutta kaikilla ei välttämättä riitä tulivoima loppuvuoden selviämiseen tässä vaiheessa.

– Ei voi sanoa, että x määrä yhtiöitä on konkurssissa, jos lentäminen ei tänä vuonna jatku, sillä erityyppisiä rahoitusratkaisuja voi olla vielä jäljellä ja myös valtioilla on merkittävä intressi pitää ainakin merkittävimmät lentoyhtiöt tavalla tai toisella pystyssä.

Varustamoyhtiö Viking Linen tilannetta on paikannut hieman se, että sen seitsemästä laivasta neljä on edelleen liikenteessä, mutta ne kuljettavat pelkästään rahtia.

Huoltovarmuuskeskus on tukenut reittejä, mutta kahden tuki on menossa umpeen huhtikuun lopussa, eikä jatkosta ole vielä tietoa, Viking Linen tiedotusjohtaja Johanna Boijer-Svahnström kertoo Taloussanomille.

– Rahtituloja tulee laivoista, jotka ovat liikenteessä, mutta ne eivät kata kaikkia kustannuksia, minkä takia meillä on likviditeetti ja kassatilanne fokuksessa.

Viime viikolla yhtiö kertoi, että se on aloittanut neuvottelut lisärahoituksesta.

Viking Linen 2 900 työntekijästä lähes kaikki on lomautettu.

Viking Linen Gabriella Katajanokan satamassa Helsingissä huhtikuun lopussa.

Vaikka rahtia kulkee paljon, matkustajaliikenteen varaukset ovat pudonneet 90 prosenttia. Jonkin verran matkustajaliikennettä on Manner-Suomesta Ahvenanmaalle.

Kesä on laivayhtiöille kriittinen, sillä juhannuksesta kuusi viikkoa eteenpäin tehdään käytännössä suurin osa vuoden tuloksesta.

– Meille tämä on iso kriisi, ja jo nyt olemme tietoisia siitä, että korkeasesonki ei tule olemaan normaali korkeasesonki, Boijer-Svahnström sanoo.

Viking Line toivoo, että etenkin reitti- ja hyötyliikenne saataisiin mahdollisimman pian taas käyntiin.

Yhtiössä pohditaan nyt kuumeisesti keinoja, miten virustartuntoja ehkäistäisiin mahdollisimman tehokkaasti laivoilla ja terminaaleissa. Pohdinnassa on esimerkiksi ruokailujen ja siivouksen järjestäminen, jonojen välttäminen ja matkustajamäärien rajoittaminen.

Jos kesä menisi mönkään, tilanne olisi vakava, mutta Viking Linen perustilanne on kuitenkin Boijer-Svahnströmin mukaan vakaa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?