Pörssin päälistalle pyrkivän Verkkokauppa.comin tulos heikkeni – Black Friday tuki myyntiä - Pörssiuutiset - Ilta-Sanomat

Pörssin päälistalle pyrkivän Verkkokauppa.comin tulos heikkeni – Black Friday tuki myyntiä

Kuvituskuva
Julkaistu: 14.2. 11:23

Helsingin pörssin päälistalle tänä vuonna tähtäävän Verkkokauppa.comin tulos heikkeni, mutta liikevaihto parani hieman loka-joulukuussa vuotta aiemmasta.

Verkkokauppa.comin toimitusjohtaja Panu Porkka kertoo, että Black Friday -kampanja vauhditti myyntiä.

Kauppaketju Verkkokauppa.comin tulos ennen veroja aleni viime vuoden viimeisellä neljänneksellä 4,0 miljoonaan euroon edellisvuoden 5,5 miljoonasta eurosta.

Liikevaihto parani 160,0 miljoonaan euroon vertailukauden 115,9 miljoonasta eurosta. Sitä tukivat Porkan mukaan hyvä Black Friday -myynti, lisääntyneet markkinointipanostukset sekä tehokas kampanjointi.

– Black Friday -kampanjoiden aikana yhtiö rikkoi aiemmat myyntiennätyksensä kaikissa kanavissa, mikä korvasi maltillisen myynnin kehityksen ennen ja jälkeen Black Fridayn, Porkka kertoo tulostiedotteessa.

Jouluajan myyntiä haittasivat sen sijaan veronpalautusaikataulun muuttuminen ja lakot. Niiden vuoksi kuluttajat eivät voineet olla varmoja, tulevatko tuotteet ajoissa perille.

Kodinelektroniikkamarkkinoiden keskittyminen kolmelle isolle toimijalle jatkui. Pienissä tuotteissa Verkkokauppa.com kasvoi markkinoita nopeammin, mutta suurissa sen jäi jälkeen tiukan markkinatilanteen takia.

Neljännen vuosineljänneksen myyntikate oli 13,9 prosenttia, kun vuotta aiemmin se oli 14,7 prosenttia. Luisu johtui yhtiön mukaan erityisesti Black Fridayn kampanjoinnista. Liikevoitto aleni 4,5 miljoonaan euroon vuodentakaisesta 5,9 miljoonasta eurosta.

Osakekohtainen tulos painui 0,07 euroon 0,10 eurosta.

Yhtiön hallitus esittää, että osinkoa jaetaan viime vuodelta 0,214 euroa. Edellisvuodesta se jakoi osinkoa 0,214 euroa ja lisäksi kolme lisäosinkoa, joista kertyi yhteensä 0,150 euroa osaketta kohden.

Erikoisliikkeiden väheneminen jatkuu

Verkkokauppa.com on ollut Helsingin pörssin First North Growth Market -listalla vuodesta 2014, mutta yhtiön hallitus selvittää päälistalle siirtymistä tämän vuoden aikana. Se arvioi, että listan vaihto lisäisi kaupankäyntiä osakkeella ja kasvattaisi tunnettuutta.

Yhtiö odottaa liikevaihtonsa paranevan tänä vuonna viime vuodesta. Se ennakoi, että liikevaihtoa kertyy 510–530 miljoonan euroa viimevuotisen 504 miljoonan euron sijaan. Vertailukelpoisen liiketuloksen Verkkokauppa arvioi kasvavan 12–15 miljoonaan euroon viime vuoden 11,3 miljoonasta eurosta.

Yhtiö pitää keskipitkiä kasvunäkymiään pidetään positiivisina. Johto uskoo yhtiön onnistuvan kasvattamaan markkinaosuuttaan, joskin hiipuva makrotalous tuo epävarmuutta näkymiin.

Kuluttajaelektroniikkamarkkinan yhtiö ennakoi pysyvän kireänä. Erikoisliikkeiden vähentyminen jatkuu, mikä sen mukaan tukee kaupan siirtymistä verkkoon.

– Myös tänä vuonna arviolta yksi prosentti tai 400 miljoonaa euroa Suomen kivijalkakaupasta siirtyy verkkoon. Nyt verkkokaupan osuus vähittäiskaupan markkinasta on arviolta 12–13 prosenttia, mikä on edelleen vähemmän kuin Euroopassa keskimäärin, Porkka huomauttaa.

Tuoreimmat osastosta