Alma Median tulos heikkeni – liikevaihto laski odotuksia enemmän - Pörssiuutiset - Ilta-Sanomat

Alma Median tulos heikkeni – liikevaihto laski odotuksia enemmän

Viikon alussa Sanoma ilmoitti ostavansa Alma Medialta muun muassa Aamulehden.

Viikon alussa Sanoma ilmoitti ostavansa Alma Medialta muun muassa Aamulehden.

Julkaistu: 14.2. 8:56, Päivitetty 14.2. 9:23

Viestintäkonserni Alma Median oikaistu liiketulos heikkeni sekä jatkuvissa toiminnoissa että lopetetut toiminnot mukaan lukien. Liikevaihto laski ennakoitua enemmän, mutta osinko vastasi odotuksia.

Alma Median oikaistu liikevoitto lopetetut toiminnot mukaan lukien aleni 16,2 miljoonaan euroon vuodentakaisesta 17,1 miljoonasta eurosta. Analyytikot odottivat ennustepalvelu Infront Datan kokoamassa konsensuksessa oli 16,8 miljoonan euron tulosta.

Oikaistu liikevoitto jatkuvista toiminnoista aleni liki yhdeksän prosenttia 12,5 miljoonaan euroon.

Tiistaina tällä viikolla Alma Media kertoi myyvänsä alueellisen liiketoiminnan ja painoliiketoiminnan Sanomalle. Alma raportoi myytävän liiketoiminnan lopetettuna toimintona.

Jatkuvien toimintojen tulos ennen veroja aleni 12,7 miljoonaan euroon, kun se vuotta aiemmin oli 13,2 miljoonaa euroa.

Osakekohtainen tulos lopetetut liiketoiminnot mukaan lukien kuitenkin parani 0,14 euroon viime vuoden 0,12 eurosta ja vastasi analyytikoiden odotusta.

Liikevaihto jatkuvat toiminnat mukaan lukien supistui kolme prosenttia 89,2 miljoonaan euroon 91,9 miljoonasta ja jäi odotetun 91,6 miljoonan euron alle. Jatkuvien toimintojen liikevaihto aleni 66 miljoonaan euroon 67 miljoonasta eurosta.

Alman osinkoehdotus on 0,40 euroa ja vastaa analyytikoiden odottamaa. Edellisvuodelta Alma Media maksoi osinkoa 0,35 euroa osakkeelta.

Alma Media arvioi, että tänä vuonna sen jatkuvien toimintojen liikevaihto ja oikaistu liikevoitto ovat edellisvuoden tasolla. Viime vuonna jatkuvien toimintojen liikevaihto oli 250,2 miljoonaa euroa ja oikaistu liikevoitto 49,4 miljoonaa euroa euroa.

Alma Median Telanne: Mainosmyynnin lasku heikensi loppuvuotta

Mainosmyynnin lasku kotimaassa painoi Alma Median liikevaihtoa loppuvuonna. Koko vuonna sitä alensivat etenkin myydyt liiketoiminnot. Digitaalisen myynnin kasvu kompensoi yhtiön toimitusjohtajan Kai Telanteen mukaan tilannetta.

Tämän viikon tiistaina Alma Media kertoi myyvänsä alueellisen liiketoiminnan ja painoliiketoiminnan Sanomalle.

– Yrityskaupalla terävöitämme strategiaamme, suuntaamme entistä selvemmin digitaalisen median ja kansainvälisen liiketoiminnan kehittämiseen. Painettuun mediaan sitoutuva pääoma vähenee, Telanne sanoo tulostiedotteessa.

Alma Median keskeiset kasvualueet ovat vastaisuudessa digitaaliset markkinapaikat, monikanavainen kuluttajamedia- ja palvelut, talous- ja ammattimedia sekä yrityspalvelut.

– Yrityskaupan huomioiden digitaalisen liiketoiminnan osuus jatkuvien liiketoimintojen liikevaihdosta nousee noin 70 prosenttiin ja liikevoittomarginaali 20 prosenttiin, Telanne kertoi.

Sanoma-kauppa vaatii vielä kilpailu- ja kuluttajaviraston hyväksynnän.

Suomessa mainonta sujui vaisusti

Talouslehtiä julkaisevan Alma Talentin liikevaihtoa ja oikaistua liikevoittoa painoivat loka–joulukuussa suhdanneherkän rekrytointimainonnan, kirjamyynnin, koulutusliiketoiminnan ja suoramarkkinoinnin myynnin lasku.

Digitaalisten markkinapaikkojen Alma Marketsin liikevaihto pysyi ennallaan, mutta maailmantalouden epävarmuudet heijastuivat rekrytoinnin liikevaihtoon, joka laski parisen prosenttia. Lasku tuli etenkin Suomesta.

Kotimaan talous- ja ammattimedioiden digisisältötuotot kasvoivat 28,4 prosenttia loppuvuonna, mikä kompensoi painetun median sisältötuottojen laskun.

–Iltalehden ja aluelehtien sekä painotoiminnan sisältävän Alma Consumerin liikevaihtoa ja oikaistua liikevoittoa heikensi vaisu kotimaan mainonta, Telanne kertoo.

Painetun median mainosmyynti laski alueellisissa medioissa erityisesti rekrytointi- ja liitemainonnassa. Digitaalista mainontaa painoi lähinnä desktop-myynnin lasku.

Epävarmuus kansainvälisen kaupan kehityksestä jatkuu, mikä heijastuu rekrytointimainontaan.

Yhtiö ennakoi, että median rakennemuutos jatkuu; mainonta ja sisältömyynti verkossa kasvaa ja painetun median kysyntä laskee. Samalla datan, analytiikan, koneoppimisen ja automaation merkitys lisääntyy. Haku- ja sosiaalisen median mainonnan, mobiili- ja videomainonnan sekä sisältömarkkinoinnin odotetaan kasvavan nopeimmin.

Tuoreimmat osastosta