Musti ja Mirri kasvanut huimaa vauhtia – levittäytyy 5,2 miljoonan lemmikin markkinoille: ”Paljon otettavaa” - Pörssiuutiset - Ilta-Sanomat

Musti ja Mirri kasvanut huimaa vauhtia – levittäytyy 5,2 miljoonan lemmikin markkinoille: ”Paljon otettavaa”

Kauppoja solmitaan Musti ja Mirri -liikkeessä Espoossa vuonna 2014.

Kauppoja solmitaan Musti ja Mirri -liikkeessä Espoossa vuonna 2014.

Julkaistu: 20.1. 15:26

Lemmikkieläintarvikkeita myyvä Musti-konserni pyrkii laajentumaan etenkin Ruotsissa ja Norjassa.

Suomen markkinat ovat konsernin toimitusjohtajan David Rönnbergin mukaan jo melko kypsät.

Musti Group Holdingin kertoi tänään aikovansa listautua Helsingin pörssin päälistalle. Listautumisesitteessään se kertoo kovista kasvutavoitteestaan. Yhtiö pyrkii nostamaan liikevaihtonsa 350 miljoonaan euroon nykyisestä 247 miljoonasta eurosta tilikauteen 2023 mennessä.

Yhtiön markkinaosuus Pohjoismaissa oli syyskuun lopussa 22 prosenttia. Rönnbergin mielestä kasvupotentiaalia on etenkin Ruotsin ja Norjan markkinoilla ja niillä ketju aikoo avata uusia myymälöitä. Suomessakin se aikoo yhä laajentua, mutta suunnittelee toistaiseksi vain parin uuden myymälän perustamista. Nyt Mustilla on yhteensä 227 kauppaa.

– Liikevaihdostamme puolet tulee Suomesta, 43 prosenttia Ruotsista ja loput Norjasta, Rönnberg sanoi tiedotustilaisuudessa ja kertoi, että yhtiön päämääränä on kasvaa Ruotsissa ja Norjassa yhtä suureksi kuin Suomessa.

Vuosina 2017–2019 Mustin liikevaihto on kasvanut keskimäärin viidenneksen tilikaudessa. Myyntiä ovat vauhdittaneet asiakkaiden määrään lisääntyminen, myymälöiden määrän ja verkkokaupan kasvu sekä yritysostot.

Pohjoismaissa on Rönnbergin mukaan 5,2 miljoonaa kissaa ja koiraa. Yhtiössä uskotaan, että lemmikkimarkkinoilla on yhä enemmän otettavaa.

– Markkina kasvaa neljän prosentin vuosivauhtia, hän sanoi.

Yksi prosentti tulee Rönnbergin mukaan koirien ja kissojen määrän kasvusta, loput trendistä, jossa lemmikki on yhä enemmän perheenjäsen, johon käytetään myös yhä enemmän rahaa.

Palveluiden osuutta on tarkoitus lisätä

Musti myy eläinten ruokia ja tarvikkeita sekä palveluita kuten kynsien leikkuuta, turkinhoitoa ja koulutusta. Se toimii myös digitaalisessa ympäristössä ja tarjoaa esimerkiksi koirien kasvatusvideoita. Palvelujen osuutta yhtiö pyrkii kasvattamaan.

Rönnberg painotti, että henkilökunnasta 93 prosenttia on lemmikkien omistajia, joten he pystyvät neuvomaan asiakkaita.

–<TH>Markkina kasvaa neljän prosentin vuosivauhtia, kuvaa Musti Groupin toimitusjohtaja David Rönnberg.

–<TH>Markkina kasvaa neljän prosentin vuosivauhtia, kuvaa Musti Groupin toimitusjohtaja David Rönnberg.

Yhtiö pyrkii sitouttamaan asiakkaansa ja tähtää siihen, että nämä ostaisivat heiltä kaiken tarvitsemansa. Mustin kanta-asiakasohjelmaan kuuluu nyt hieman yli miljoona asiakasta.

Mustin pahimpia kilpailijoita ovat ruokakauppaketjut, jotka myyvät eläintenruokia ja -tarvikkeita usein halvemmalla kuin Musti. Rönnbergin mukaan laadussa on kuitenkin eroa.

Syyskuun lopussa päättyneellä tilikaudella Mustin liikevoitto oli 12,5 miljoonaa euroa. Yhtiö pyrkii 10–12 prosentin oikaistuun liiketulosmarginaaliin pitkän ajan kuluessa ja jakamaan 60–80 prosenttia nettotuloksestaan osinkoina.

Myyntiosuuksia ei kerrota vielä

Pääomasijoittaja EQT Partners on Mustin pääomistaja hieman alle 80 prosentin osuudella. Se tuli yhtiön osakkaaksi vuonna 2014. Vielä tuolloin yhtiö toimi Musti ja Mirri -nimellä.

– Aiomme jatkaa omistajana myös listatussa ympäristössä, konsernin hallituksen jäsen, EQT Partnersin osakas ja Suomen maajohtaja sekä rahastojen neuvonantaja Vesa Koskinen sanoi.

Hän ei kommentoinut, miten merkittävänä osakkaana EQT aikoo pysyä. Mustin talousjohtaja Robert Berglund ei myöskään kertonut, ketkä muut myyvät omistustaan tai miten suuri osa osakkeista on tarkoitus myydä vapaaseen kaupankäyntiin.

– Asia selviää, mikäli hanke etenee, hän sanoi.

Tuoreimmat osastosta