Sanoman Duinhoven: Verkon mainonta jatkoi kasvua, TV-mainoksissa laskua alkuvuonna - Pörssiuutiset - Ilta-Sanomat

Sanoman Duinhoven: Verkon mainonta jatkoi kasvua, TV-mainoksissa laskua alkuvuonna

Sanoman toimitusjohtaja Susan Duinhoven esitteli konsernin osavuosikatsauksen Helsingissä.

Sanoman toimitusjohtaja Susan Duinhoven esitteli konsernin osavuosikatsauksen Helsingissä.

Julkaistu: 30.4.2019 14:36

Mediakonserni Sanoma teki alkuvuonna vakaan tuloksen kausiluonteisesti hiljaisella neljänneksellä, mutta mainosmarkkinoiden lasku heikensi myös Sanoman mainosmyyntiä.

Markkinatutkimusyhtiö Kantar TNS:n mukaan Suomen mainosmarkkinat laskivat kokonaisuudessaan kaksi prosenttia tammi–maaliskuussa.

Radio- ja verkkomainonta jatkoivat kasvuaan ja printtimainonta laskuaan, vaikka huhtikuun eduskuntavaalien ilmoittelu loivensi laskukerrointa. Sen sijaan TV-mainonta heikkeni yllättäen seitsemän prosenttia tasaisen kehityksen jälkeen.

– Mainosmarkkinoiden loiva lasku oli linjassa edellisen neljänneksen kanssa, mutta mainosmix oli erilainen. Sanomalehtimainonnan lasku loiveni, mutta tv-mainonta laski yllättäen selvästi. Meidän kehityksemme oli linjassa markkinakehityksen kanssa, sanoi Sanoman toimitusjohtaja Susan Duinhoven tänään ensimmäisen neljänneksen tuloksen julkistustilaisuudessa.

TV-mainonnan heikkous näkyi yleisesti helmikuussa. Duinhoven arvioi uutistoimisto Startelille, että mainostajat ovat saattaneet pidätellä mainontaa hyvän loppuvuoden jälkeen tai säästellä mainospaukkujaan myöhäiseen pääsiäiseen.

– On vaikea ennustaa, onko tämä koko vuoden trendi, Duinhoven sanoi.

Ruutu+-tilaukset harppasivat

Sanoman riippuvuus mainosmarkkinoista on vähentynyt selvästi muutaman vuoden aikana. Viime vuonna mainonnan osuus liikevaihdosta oli hieman yli neljännes. Tilalle on tullut vakaampaa tilaus- ja oppimisliiketoimintaa.

Alkuvuoden kohokohta Suomessa oli suoratoistopalvelu Ruudun maksullisten tilausten komea, 25 prosentin kasvu. Ruudun hyvä kehitys perustuu Duinhovenin mukaan hyvään sisältöön ja siihen, että sisältöä voi katsoa palvelusta milloin tahansa.

– Paikallinen sisältö luo hyvää tv:tä, Duinhoven sanoi.

Oppimateriaalien Learning-yksikön ensimmäinen neljännes on perinteisesti hiljainen. Duinhovenin mukaan yksikkö on valmistautumassa toisen ja kolmannen neljänneksen huippusesonkiin hyvissä asemissa ja markkinaosuutensa pitäen.

Paperien hinnat nousivat jonkin verran viime vuonna. Sanoma ennakoi, että kuluvana vuonna hinnat kohoavat samanlaiseen tahtiin kuin inflaatio.

Taloussanomat on osa Sanomaa.

Tuoreimmat osastosta