Stockmann kyntää yhä selvästi tappiolla: 1600 henkilön yt:t käyntiin, joka kymmenes saa lähteä - Pörssiuutiset - Ilta-Sanomat

Stockmann kyntää yhä selvästi tappiolla: 1600 henkilön yt:t käyntiin, joka kymmenes saa lähteä

Stockmannin tappiot pienenivät hieman vuoden takaisesta. Takkiin tuli etenkin tavarataloliiketoiminnassa.

Stockmannin tavaratalo ja Kolmen sepän patsas Helsingissä.

30.4.2019 8:24 | Päivitetty 30.4.2019 8:40

Tavaratalokonserni Stockmann uudistaa strategiansa vahvistaakseen tavaratalojensa ja verkkokauppansa kilpailukykyä.

Suunniteltujen muutosten toteuttamiseksi Stockmann aloittaa yhteistoimintaneuvottelut, jotka koskevat noin 1 600 työntekijää Suomessa. Yhtiön tavoitteena on vähentää kustannuksia kevääseen 2021 mennessä vähintään 40 miljoonalla eurolla, josta merkittävä osa näkyisi jo vuoden 2020 tuloksessa.

Henkilöstöön kohdistuvat säästöt olisivat Stockmannin arvion mukaan alle kolmasosan tavoitteesta, ja yli kaksi kolmasosaa olisi muita säästöjä. Yhtiö arvioi, että toimenpiteet johtavat enintään 160 työntekijän vähennykseen Suomessa. Tavaratalojen myyjien määrää ei vähennetä neuvotteluissa.

– Toiminnan yksinkertaistamiseksi suunnittelemme Stockmann Retail and Real Estate (tavaratalo- ja kiinteistö) -liiketoimintayksiköiden yhdistämistä, mikä mahdollistaisi myös asiakkaillemme entistä yhtenäisemmän ostoskokemuksen. Rakennamme entistä kevyemmän ja yksinkertaisemman organisaatiorakenteen ja kestävän liiketoimintamallin, toimeenpaneva puheenjohtaja Lauri Ratia sanoo osavuosikatsauksessa.

Stockmannin mukaan strategisten toimenpiteiden päämääränä on kääntää Stockmann Retailin myynti kasvuun vuoden 2021 alkuun mennessä.

Digitaalisen liiketoiminnan kiihdyttäminen pysyy Stockmannin mukaan toiminnan keskiössä. Yhtiö aikoo laajentaa edelleen valikoimaansa verkossa ja rakentaa uusia kumppanimalleja monikanavaisen myynnin vauhdittamiseksi. Stockmann.comin osaksi avautuu kuluvan neljänneksen aikana kumppanien tuotteita tarjoava markkinapaikka.

Stockmann kertoo jatkavansa panostuksiaan erinomaiseen asiakaspalveluun ja inspiroiviin ostosympäristöihin, erityisesti Helsingin keskustan tavaratalossa.

– Stockmann näkee markkinapotentiaalia ja kysyntää sen tarjoamalle premium-konseptille kaikissa niissä kaupungeissa, joissa sillä on tällä hetkellä tavaratalo. Osana strategian toteuttamista tavaratalojen sijainteja ja tilankäytön tehokkuutta tarkastellaan erikseen, tiedotteessa sanotaan.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?