Sanoma paransi tulostaan kaikilla alueilla – Toimitusjohtaja: IS:n onnistunut muutos printistä digiin on melkoinen suoritus - Pörssiuutiset - Ilta-Sanomat

Sanoma paransi tulostaan kaikilla alueilla – Toimitusjohtaja: IS:n onnistunut muutos printistä digiin on melkoinen suoritus

Sanoman toimitusjohtaja Susan Duinhoven ja talousjohtaja Markus Holm haastattelussa keskiviikkona 6. helmikuuta.

Julkaistu: 6.2.2019 16:12

Sanoma-konsernin tulos ja kannattavuus paranivat viime vuonna. Toimitusjohtaja Susan Duinhoven uskoo, että uutisia tarvitaan nyt enemmän kuin koskaan.

Mediakonserni Sanoman tulos ennen veroja kasvoi viime vuonna 151,1 miljoonaan euroon edellisvuoden tappiollisesta 262,4 miljoonasta. Samalla operatiivinen liikevoitto koheni 196,6 miljoonaan 179,0 miljoonasta.

Liikevaihto supistui hieman 1 315,4 miljoonaan 1 328,0 miljoonasta.

Toimitusjohtaja Susan Duinhoven on viime vuoteen tyytyväinen.

– Kannattavuutemme parani kaikissa kolmessa liiketoimintayksikössä, Duinhoven kertoi Sanoman tiedotustilaisuudessa.

Suomessa medialiiketoiminnoista vastaavan Media Finland -yksikön liikevaihto kasvoi viime vuonna 579 miljoonaan edellisvuoden 570 miljoonasta. Operatiivinen liikevoitto koheni 68,8 miljoonaan 65,5 miljoonasta.

Duinhovenin mukaan suurimpia ilon aiheita Suomen medialiiketoiminnassa olivat viime vuonna Helsingin Sanomien ja Ruudun digitaalisten tilaajamäärien kasvu sekä Ilta-Sanomien liikevaihdon vakautuminen, kun digitaalinen mainosmyynti onnistui kompensoimaan painetun lehden myynnin ja mainonnan laskun kokonaan.

Ilta-Sanomien onnistunut muutos printistä digiin on ollut Duinhovenin mukaan melkoinen suoritus.

– Ilta-Sanomien verkkolehti on mielestäni osoittanut voimansa, kun sekä printtimainonnan lasku että mainosmarkkinoiden yleinen lasku on pystytty kompensoimaan digitaalisella mainosmyynnillä, hän sanoo.

– Kaiken perustana ovat kuitenkin hyvät tarinat, jotka ovat tuoneet lukijat verkon äärelle, hän jatkaa.

Duinhovenin mukaan Ilta-Sanomien verkkotoimitus on ollut erityisen taitava videotuotannossa, joka on merkittävä osa-alue myös digimainostulojen kannalta.

Hän uskoo, että lehden hyvä kehitys jatkuu tänä vuonna.

– Ilta-Sanomat on hyvällä mallilla muutoksessa printistä digitaaliseksi brändiksi, ja se laajentaa tavoittavuuttaan joka vuosi.

Duinhoven kertoo, että Ilta-Sanomat kasvattaa osuuttaan myös iltapäivälehtien printtimarkkinoilla, vaikka printtimarkkina onkin kokonaisuutena laskussa.

– Digitaaliset markkinat kasvavat, ja keskitymme niihin.

Uutiset tärkeämpiä kuin koskaan

Duinhovenin mukaan uutismedian näkymät ovat vahvat. Vaikka printtipuoli on laskussa, pessimismi ei ole hänen mukaansa perusteltua.

– Helsingin Sanomien tilaajamäärien kasvu ja se, että houkuttelemme jälleen nuorempia sukupolvia uutisten äärelle, ovat tärkeitä asioita. Ilta-Sanomat on vakauttanut liikevaihtonsa.

Duinhovenin mielestä uutisalaa pitää katsoa kokonaisuutena.

– Uutiset ovat tällä hetkellä tärkeämpiä ja tarpeellisempia kuin koskaan.

Hän uskoo, että riippumattomilla uutisilla on hyvin vahva rooli nimenomaan tässä ajassa, kun maailmassa tapahtuu paljon.

– Tällä hetkellä printtimedian supistuminen ja digimedian kasvu ovat tasapainottumassa keskenään. Jossakin vaiheessa digi alkaa vallata enemmän alaa. Meidän kannaltamme se on aivan ok.

Oppimateriaaliyksikkö kasvussa

Sanoma-konsernin oppimateriaaleja tuottavan Learning-yksikön osuus koko konsernista on tänä vuonna kasvamassa, kun Sanoma on ostamassa hollantilaisen oppimateriaaliyhtiö Iddinkin.

Sanoma kertoi joulukuussa kaupasta, jonka arvioidaan toteutuvan tänä vuonna toisella tai kolmannella neljänneksellä. Kauppahinta ilman velkoja ja käteisvaroja on noin 277 miljoonaa euroa.

Kaupan myötä Learningin liikevaihto on nousemassa lähemmäs Sanoma-konsernin kahta muuta yksikköä, Media Finlandia ja Media Netherlandsia.

– Media Finlandin liikevaihto on yli 500 miljoonaa, Media Netherlandsin yli 400 ja Learningin noin 300. Iddink-kaupalla kasvatamme Learningin osuutta käytännössä 150 miljoonalla.

Learningin osuus kasvaa myös Sanoman tuloksessa.

Duinhoven kertoo, että jatkossa Sanoma aikoo kasvaa etenkin Learningissä. Ennen kuin Learningissä tehdään uusia ostoja, on kuitenkin saatava Iddink-kauppa päätökseen.

– En odota mitään isoja uusia yritysostoja Learningissä tänä vuonna. Mutta koskaan ei voi olla varma, sillä yritysostot tulevat silloin kun ne tulevat, ja silloin niihin pitää olla valmiina, Duinhoven sanoo.

Taloussanomat ja Ilta-Sanomat ovat osa Sanomaa.

Lisää aiheesta

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?