Fiskarsin tulos kutistui – Britannian ja Australian liiketoiminta painoi - Pörssiuutiset - Ilta-Sanomat

Fiskarsin tulos kutistui – Britannian ja Australian liiketoiminta painoi

Scandinavian Living -liiketoimintaan kuuluu muun muassa Iittala.

Scandinavian Living -liiketoimintaan kuuluu muun muassa Iittala.

Julkaistu: 31.10.2018 9:17

Tulosta painoi English & Crystal Living -liiketoiminta Britanniassa ja Australiassa. Liikevaihto laski myös Scandinavian Living -toiminnassa.

Kuluttajatuotevalmistaja Fiskarsin tulos ja liikevaihto kutistuivat kolmannella neljänneksellä. Laskua veti Living-liiketoiminta. Functional-puolella liikevaihto säilyi liki ennallaan ja käyttökate parani selvästi.

Living-liiketoiminnassa tulosta painoi English & Crystal Living -liiketoiminta Britanniassa ja Australiassa, johon kuuluvat muun muassa Waterford-, Wedgwood-, Royal Albert- ja Royal Doulton-brändit.

Liikevaihto laski myös Scandinavian Living -liiketoiminnassa, johon kuuluvat esimerkiksi Iittala ja Arabia.

Yhtiö säilyttää näkymänsä ennallaan.

Fiskarsin tulos ennen veroja laski heinä–syyskuussa 31,0 miljoonaan euroon, kun tulos ennen veroja vuotta aikaisemmin oli 123,3 miljoonaa euroa.

Osakekohtainen tulos pysyi kuitenkin vertailukauden tasolla 0,34 eurossa. Yhtiö huomauttaa, että osakekohtainen tulos ei sisällä sijoitusten käyvän arvon nettomuutosta.

– Kolmannen vuosineljänneksen tulos oli vaihteleva. Functional-liiketoiminnassa vertailukelpoinen ebita kasvoi merkittävästi, vaikka vertailukelpoinen liikevaihto pysyi edellisvuoden tasolla. Living-liiketoiminnassa sen sijaan liikevaihto ja vertailukelpoinen ebita laskivat, sanoo toimitusjohtaja Jaana Tuominen osavuositiedotteessa.

Tuomisen mukaan myönteistä oli, että konsernin rahavirta vahvistui edellisvuoteen verrattuna.

Liiketulos painui kolmannella neljänneksellä 23,3 miljoonaan euroon vertailukauden 26,8 miljoonasta.

Liikevaihto supistui 5,3 prosenttia 255,8 miljoonaan euroon 270,1 miljoonasta.

Living-liiketoiminnassa liikevaihto laski 10,3 prosenttia ja Functionalissa 0,6 prosenttia. Vertailukelpoinen käyttökate laski Livingissä 51 prosenttia, kun taas Functionalissa se kasvoi 40 prosenttia.

– Olin kuitenkin ilahtunut siitä, että liikevaihto kasvoi Suomessa huolimatta vahvasta vertailukaudesta, jota tehosti viime vuoden Suomi 100 -myynti, Tuominen sanoo.

Fiskarsin verkkokaupassa liikevaihdon kasvu kiihtyi heinä–syyskuussa.

Fiskars kertoi aiemmin tänään, että käynnistää Living-liiketoiminnassaan uudelleenjärjestelyohjelman, jonka tavoitteena on pienentää konsernin vuotuisia kustannuksia noin 17 miljoonalla eurolla, kun ohjelma on täysin toteutettu eli arviolta vuoden 2021 loppuun mennessä.

Fiskars säilyttää ennallaan näkymänsä ja odottaa koko vuoden vertailukelpoisen liikevaihdon jäävän hieman viime vuoden tasosta ja vertailukelpoisen käyttökatteen kasvavan viime vuoteen verrattuna.

Yhtiön mukaan vuoden viimeinen neljännes on merkittävä sekä liikevaihdon että kannattavuuden osalta.

Tuoreimmat osastosta