Huhtamäen tulos yllättäen laski alkuvuonna – ”Valuuttakurssien vastatuuli voimakasta” - Pörssiuutiset - Ilta-Sanomat

Huhtamäen tulos yllättäen laski alkuvuonna – ”Valuuttakurssien vastatuuli voimakasta”

Huhtamäki Food Servicen tehdas Hämeenlinnassa.

Huhtamäki Food Servicen tehdas Hämeenlinnassa.

Julkaistu: 25.4.2018 8:36, Päivitetty 25.4.2018 8:46

Huhtamäki arvioi liiketoimintaedellytystensä säilyvän tänä vuonna suhteellisen vakaina.

Pakkausvalmistaja Huhtamäen tulos heikkeni alkuvuonna analyytikoiden ennusteiden vastaisesti. Myös liikevaihto oli yllättäen laskussa, kun yhtiö kärsi Yhdysvaltain dollarin heikentymisestä suhteessa euroon.

Huhtamäen tulos ennen veroja painui tammi–maaliskuussa 53,4 miljoonaan euroon, kun se vuotta aiemmin ylsi 57,8 miljoonaan euroon. Analyytikot ennakoivat ennustepalvelu Inquiry Financialin keräämässä ennusteessa 58,2 miljoonan euron tulosta ennen veroja (mediaani).

Liikevaihtoa yhtiö keräsi alkuvuonna 725,2 miljoonaa euroa edellisvuoden 739,4 miljoonan euron sijaan. Analyytikot olivat povanneet 753 miljoonaa euroa.

Valuuttakurssien vaihtelut heikensivät liikevaihtoa 59 miljoonaa euroa. Liikevaihdon vertailukelpoinen kasvu oli yhteensä viisi prosenttia ja kehittyvillä markkinoilla kahdeksan prosenttia. Kasvu oli vahvinta Itä-Euroopassa ja Intiassa.

– Valuuttakurssien aiheuttama vastatuuli oli voimakasta ja valuuttakurssien vaihteluilla oli merkittävä negatiivinen vaikutus raportoituun liikevaihtoon. Isoin vaikutus oli Yhdysvaltain dollarin heikentymisellä suhteessa euroon, mutta myös muut avainvaluutat heikkenivät suhteessa euroon, sanoo toimitusjohtaja Jukka Moisio osavuosikatsauksessa.

Liiketulosta syntyi 60,0 miljoonaa euroa vertailukauden 62,8 miljoonaan euron sijasta. Odotus oli 63,2 miljoonaa euroa. Valuuttakurssien vaihtelut nirhaisivat liiketuloksesta neljä miljoonaa euroa. Osakekohtainen tulos laski 0,40 euroon 0,43 eurosta, kun odotuksissa oli 0,44 euroa.

Foodservice Europe-Asia-Oceania -segmentin liiketulos parani vertailukaudesta ja Moision mukaan myös Fiber Packaging eteni hyvin. Pohjois-Amerikassa valuuttakurssivaihtelut, jakelukustannusten kallistuminen ja Goodyearin tehtaan käynnistäminen kuitenkin heikensivät kannattavuutta.

Myös Flexible Packaging -segmentin kannattavuus heikkeni Euroopan tiukan hinnoittelu- ja kilpailutilanteen seurauksena. Intiassa sekä myynti että kannattavuus kehittyivät Moision mukaan kuitenkin hyvin.

Huhtamäki pitää näkymänsä ennallaan. Yhtiö arvioi liiketoimintaedellytystensä säilyvän tänä vuonna suhteellisen vakaina. Investointien määrän odotetaan olevan suunnilleen samalla tasolla kuin viime vuonna ja kohdistuvan pääosin liiketoiminnan laajentamiseen.

Lisää aiheesta

Tuoreimmat osastosta