Pörssiin listautuneen Altian toimitusjohtaja: Näin alkoholiyhtiö voi kasvaa - Pörssiuutiset - Ilta-Sanomat

Pörssiin listautuneen Altian toimitusjohtaja: Näin alkoholiyhtiö voi kasvaa

Altian listautuminen pörssiin kiinnosti suomalaisia sijoittajia. Suuri kysymys on kuitenkin siinä, millä eväillä yritys kykenee kasvamaan.

Nasdaq Helsingin toimitusjohtaja Henrik Husman nautti lasin kuohuvaa. Altia listautui pörssiin perjantaina ja paikalla Helsingin pörssissä oli myös yhtiön toimitusjohtaja Pekka Tennilä.

23.3.2018 16:36

Helsingin pörssiin tänään listautunut alkoholiyhtiö Altia odottaa kasvua omien brändiensä, uusien innovaatioiden ja yritysostojen avulla.

Näin kertoo yhtiön toimitusjohtaja Pekka Tennilä.

– Toimimme hyvällä markkinalla Pohjoismaissa. Meillä on tusinan verran todella vahvoja brändejä, joita me haluamme kasvattaa tässä meidän omalla alueella Pohjoismaissa sekä Baltiassa, Tennilä sanoo uutistoimisto Startelille.

Myös vienti muualle on Tennilän mukaan kehittynyt hyvin lähinnä Koskenkorvan, Larsen-konjakin ja O.P. Anderson -akvaviitin kautta.

– Olemme myös avanneet mielenkiintoisia markkinoita, viimeksi Koskenkorvan kanssa Yhdysvalloissa ja myös O.P:n kanssa Yhdysvaltain itärannikolla kuten New Yorkissa.

Akvaviitista povataan Tennilän mukaan uutta kasvuun lähtevää juomakategoriaa, ”uutta giniä”.

Larsen-konjakin kanssa tehtiin äskettäin merkittävä jakelusopimus aasialaisen jakelijan kanssa. Koskenkorvan vienti on puolestaan kehittynyt hyvin Venäjällä, jonne Altia on vienyt sitä jo kolme vuotta, Tennilä luettelee.

Brändeissä Altian kovin syömähammas on edelleen Koskenkorva.

Lisäksi Altia hakee kasvua uusista innovaatioista. Vuosittain markkinoille tuodaan 100–200 uutta tuotetta. Näistä osa ei tosin ole Altian omia tuotteita vaan yhtiön maahantuomia tuotteita.

Alkoholilain muutos avasi Altialle uuden markkinan päivittäistavarakaupassa, jonne yhtiö on jo lanseerannut uusia juomasekoitustuotteita. Lisääkin on Tennilän mukaan tulossa.

Pohjoismaissa hidasta kasvua

Altian kasvussa ulkomaat ovat tärkeässä roolissa, mutta myös yhtiön ”kotikentällä” Pohjoismaissa odotetaan markkinan kasvavan noin prosentin vuodessa, Tennilä kertoo.

– Pohjoismaiden markkinoilla on kokonaisuuden sisällä erilaisia kasvuaihioita, joihin tähtäämme, hän sanoo.

Kasvussa ovat esimerkiksi viskit, ginit ja akvaviitit, hän luettelee.

– Viineissä olemme markkinajohtaja, mutta meillä on ainoastaan kuuden prosentin markkinaosuus. Näemme, että voimme siinäkin kasvaa edelleen.

Tennilän mukaan Altian kasvussa auttaa myös ihmisten kiinnostus käsityöläistuotteisiin ja tarinallisiin brändeihin sekä aiempaa laadukkaampiin tuotteisiin.

– Se näkyy Alkossa keskihinnan nousussa, esimerkiksi viinin keskihinta on jo yli kymmenen euroa. Varmaan tämä taloudellinen tilanne siihen vaikuttaa, mutta myös viini ja juomakulttuurin kehitys tukevat sitä.

Varsinkin pohjoismaiset yritysostot kiinnostavat

Tulevaisuudessa Altia voi kasvaa myös yritysostoilla. Juuri nyt mitään konkreettisia ostosuunnitelmia ei ole vireillä, Tennilä sanoo.

– Mutta kyllähän akvisitiot ovat olleet ja ovat tulevaisuudessakin meille mahdollisia, ja varmasti niitä tullaan näkemään.

Tennilän mukaan Altiaa voisivat kiinnostaa varsinkin pohjoismaiset brändit.

– Pohjoismaiset ”up & coming” -brändit ovat sellaisia, mihin kiinnitämme huomiota, Tennilä sanoo.

– Myös Pohjoismaiden ulkopuolelle toki mahdollisuuksia. Mutta niiden pitäisi silloin olla enemmän sellaisia, jotka avaavat meille sen markkinan uudella tavalla niin, että meistä tule siellä peluri ja voimme päästä uudelle markkinalle myös muilla tuotteilla, hän jatkaa.

Valtio säilyy jatkossakin yhtenä Altian omistajana. Tennilä sanoo pitävänsä ratkaisua hyvänä.

– Valtiohan on ollut hyvä ja pitkäjänteinen omistaja ja kehittänyt yritystä jo pitkään. Altiahan on viimeisen 10–15 vuoden aikana muuttunut suomalaisesta yrityksestä pohjoismaiseksi yritykseksi ja meitä on johdettu kuin yksityistä firmaa ikään.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?