Keskon pääjohtaja: ”Jännittää aivan hirveästi” – suomalaistuotteilla valtava sauma Kiinassa

Kesko aloitti tänä aamuna kahvin, myslin ja keksien kaupan Kiinan verkkokaupassa. Jännittää, kommentoi Keskon pääjohtaja Mikko Helander.

Keskon pääjohtaja Mikko Helander (vas.) ja ministeri Jari Leppä puhuivat perjantaina K-ryhmän tiedotustilaisuudessa. Kiinan markkinat ovat valtavat – yksin Alibaballa on yli 400 miljoonaa aktiivista käyttäjää.

29.9.2017 13:33

Keskon tiedotustilaisuudessa Kiinan verkkokauppamarkkinoille lähdöstä kuultiin suuria lukuja ja suuria sanoja: verkkokauppaa aktiivisesti käyttäviä 16–35-vuotiaita kiinalaisia on 415 miljoonaa eli enemmän kuin työikäistä väestöä Länsi-Euroopassa ja Yhdysvalloissa.

Marraskuun 11. päivä järjestettävän myyntirieha Sinkkupäivänä myytiin tavaraa viime vuonna isommalla summalla kuin mitä Suomen päivittäistavarakaupassa koko viime vuonna. Potentiaalia siis on – ja verkkokauppa vain kasvaa.

– Voin sanoa, että jännittää aivan hirveästi sekä Pirkan että näiden upeiden suomalaisten brändien puolesta, että miten tämä lähtee vetämään. Voi olla, ettei vedä kovin hyvin, voi olla että vetää valtavan hyvin, kommentoi Keskon pääjohtaja Mikko Helander.

Kesko tiedotti tänä aamuna, että se aloittaa yhteistyön kiinalaisen verkkokauppajätti Alibaban kanssa vieden suomalaisia elintarvikebrändejä Kiinan suurimpaan verkkokauppaan. Yhteistyötä on valmisteltu parin vuoden ajan.

Kaupan avauksessa ovat mukana esimerkiksi Paulig ja Fazer sekä Pirkka-tuotteet. Tuotteet tulivat myyntiin Alibaban Taobaoon tänä aamuna kello 8.28 Kiinan aikaa. Aluksi kaupan tulevat myslit, marjatuotteet, kahvi ja keksit. Myöhemmin mukaan tulevat esimerkiksi Valio ja Raisio.

Suomalaista ruokaa kaupataan Kiinaan laatu edellä, tilaisuudessa painotettiin. Saasteet ja ruokaskandaalit piinaavat Kiinaa, ja kasvava keskiluokka on entistä kiinnostuneempaa hyvinvoinnistaan ja puhtaasta ruuasta. Potentiaali on kova, mutta markkina on vaikea.

Kauppakonserni lähtee Kiinaan hakemaan myyntiä ja oppia. Liikevaihtotavoitteita Kesko ei ole asettanut.

Entä oppi?

– Varmaankin keskeinen asia on se, että Kiina on äärimmäisen kehittynyt verkkokauppamarkkina, sanoi K-ryhmän tavarakaupasta vastaava Ari Akseli.

Hänen mukaansa oppia aiotaan hakea niin logistiikkaratkaisuista, maksamisesta, markkinoinnista kuin tuotetarjonnan kohdentamisestakin.

Keskon edustajat eivät kommentoineet, paljonko Kesko maksaa yhteistyöstä Alibaballe.

Kiinan verkkokauppaan lähdön investointeja he kuvasivat sanomalla, että rahalliset investoinnit ovat olleet kokonaisuudessaan ”murto-osa yksittäisen kivijalkakaupan investoinneista Suomessa”.

Ministeri Leppä: Suurin mahdollinen väylä

Tilaisuudessa puhunut maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä kertoi, että Suomi on nyt onnistunut kuromaan umpeen Venäjä-pakotteiden pari vuotta sitten jättämää suurta aukkoa Suomen elintarvikevientiin.

Lepän mukaan nyt ollaan tekemässä elintarvikeviennin historiaa. Uusia markkinoita on etsitty lujaa, ja Kiina on yksi niistä. Keskon yhteistyön Alibaban kanssa ministeri kuvasi avaavan ”suurimman mahdollisen väylän” esimerkiksi mustikan ja luomukauran saamiseen laatutietoisten kuluttajien saataville.

Suomen elintarvikeviennin arvo Kiinaan oli viime vuonna yhteensä 37,4 miljoonaa euroa. Viime vuonna myyntiään kasvattivat maito- ja viljatuotteet sekä alkoholi. Atria sai viime vuonna luvan sianlihan vientiin 12 vuoden työn jälkeen.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?