Kaupan alan romahdus on ennennäkemätön – ”Kuluttaja on aika hyvässä asemassa” - Pörssiuutiset - Ilta-Sanomat

Kaupan alan romahdus on ennennäkemätön – ”Kuluttaja on aika hyvässä asemassa”

Kenkäkauppaketju Payless ilmoitti keväällä konkurssista ja sulkevansa satoja myymälöitä.

Kenkäkauppaketju Payless ilmoitti keväällä konkurssista ja sulkevansa satoja myymälöitä.

Julkaistu: 19.8.2017 6:02

Kaupan ala muuttuu ennennäkemättömällä vauhdilla. Erityisesti Yhdysvalloissa on nähty useiden perinteisten isojen toimijoiden syöksyvän muutaman vuoden aikana alas.

Muutaman tavarataloyhtiön markkina-arvojen vertailu vuosien 2015 ja 2017 välillä paljastaa muutoksen nopeuden. Searsin markkina-arvo romahti 3,4 miljardista dollarista noin 0,9 miljardiin dollariin, Nordstromin 14,5 miljardista 7,5 miljardiin, ja Macy’sin markkina-arvo putosi 21,8 miljardista 6,2 miljoonaan dollariin.

Tänä vuonna Yhdysvalloissa on ollut jo useita isoja konkursseja. Esimerkiksi kenkäkauppaketju Payless ilmoitti konkurssista ja ilmoitti sulkevansa satoja myymälöitä.

– Noista lukemista näkee miten hurja muutos on ollut, konsulttiyhtiö Deloitten Suomen kuluttajatuotteiden ja palveluiden toimialajohtaja Jussi Sairanen kertoo.

Muutos ei suinkaan ole pysähtynyt. Vauhti tuntuu vain kiihtyvän. Kiinteistöyhtiö Cushman&Wakefield arvioi, että maassa suljetaan tänä vuonna 9 000–10 000 kauppaa.

Ensi vuonna kauppoja suljetaan kiinteistöyhtiön arvion mukaan noin 13 000.

Vaikeuksistaan ovat kertoneet muun muassa edellä mainitut tavarataloketjut. Esimerkiksi Macy’s on ilmoittanut sulkevansa sata huonosti tuottavaa tavarataloa.

Kauppojen sulkemisesta kärsivät palvelualan työntekijät, joille korvaavia työpaikkoja ei välttämättä löydy helpolla. Verkkokaupoissa asiakaspalvelijoita ei samalla tavalla tarvita, mikä on yksi syy niiden halpuuteen.

Epävarmuus näkyy myös ostoskeskuksissa. Uutistoimisto Bloomberg kertoo, kuinka monet kaupat haluavat entistä lyhyempiä vuokra-aikoja. Kun ennen kaupat suosivat viiden tai kymmenen vuoden vuokrasopimuksia, nyt suosiossa ovat jopa vuoden vuokra-ajat.

Sairanen kertoo, että pärjätäkseen vähittäiskaupan toimijoiden pitää tutkia kuluttajia tarkemmin ja osata reagoida kuluttajan tarpeisiin nopeasti. Deloitten tälle vuodelle valmistuneessa tutkimusraportissa tilannetta verrattiin surffaukseen.

– Parhaiten menestyvät vähittäiskaupat osaavat yleensä tunnistaa oikeat aallot, tietävät milloin hypätä laudalle, milloin kauhoa vauhtia ja miten ratsastaa aallolla rantaan asti. Surffaajat, jotka jäävät odottamaan seuraavaa aaltoa, voivat jäädä myyntitavoitteestaan, raportissa kirjoitetaan.

Kuluttajat hyötyvät

Vaikka katukuvasta häviääkin kauppoja ja työpaikkoja menetetään, on asialla positiivinen puoli. Kuluttajat saavat tuotteita verkkokaupoista halvemmalla.

– Kuluttaja on aika hyvässä asemassa. Heillä on paljon vaihtoehtoja, monia paikkoja, joista tilata sekä helppo vertailla. Lisäksi internetissä on saatavilla paljon muiden kuluttajien kokemuksia, Sairanen kertoo.

Kuvaavaa onkin, että verkkokauppayhtiö Amazon kasvatti markkina-arvoaan vuodesta 2010 tähän vuoteen jopa 690 prosenttia.

Amazonin kautta hyötyjiä voivat olla muutkin pienet toimijat. Amazonin markkinapaikalla (Marketplace) yritykset voivat laittaa tuotteitaan myyntiin ja näin hyötyä Amazonin jakeluverkostosta sekä näkyvyydestä.

Tuoreimmat osastosta