Spiegel: Saksalaisilla autonvalmistajilla kartelli 1990-luvulta lähtien – sopivat myös dieseleiden päästöistä

Julkaistu:

kartelli
Volkswagenin mukaan kartellissa olivat kaikki suurimmat saksalaiset autonvalmistajat.
Saksan autoteollisuus on ylläpitänyt kartellia keskenään jo 1990-luvulta lähtien, kertoo saksalaislehti Spiegel.

Yhtiöiden väliset salaiset sopimukset ovat koskeneet muun muassa tekniikkaa, kustannuksia ja alihankkijoita. Viime vuosina kartelli on pohtinut keskenään myös dieselautojen pakokaasujen puhdistusta.

Asia käy ilmi Spiegelin käsiinsä saamista dokumenteista, joiden mukaan Volkswagen-konserni on paljastanut kartellin itse saksalaisille kilpailuviranomaisille. Mikäli asia pitää täysin paikkansa, kyseessä voisi olla yksi Saksan historian suurimmista kartelleista.

Volkswagenin tekemän ilmoituksen mukaan kartellin osapuolina olisivat olleet kaikki suurimmat saksalaiset autonvalmistajat eli Volkswagen, Audi, Porsche, BMW ja Daimler.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Sopivat myös pakokaasujen puhdistuksesta

Spiegelin tietojen mukaan autonvalmistajat ovat 1990-luvulta lähtien muodostaneet jopa 60 työryhmää, joihin on osallistunut yli 200 yritysten työntekijää. Yhteisten sopimusten tarkoituksena oli mitätöidä yritysten välistä kilpailua.

Dramaattisin kartellissa sovittu tapaus on dieselautojen päästöskandaali. Yhtiöt ovat siis ilmeisesti sopineet yhdessä pakokaasujen puhdistusteknologiasta, joka puolestaan on luonut pohjan viime vuosina velloneelle päästöhuijausskandaalille.

Yhdessä sovittiin myös muun muassa avoautojen kattojen teknologiasta ja valittiin alihankkijoita.

Saksan kilpailuviranomaiset pääsivät perille kartellista Spiegelin tietojen mukaan viime kesänä. Tuolloin viranomaiset selvittelivät mahdollista teräksen hintoja koskevaa kartellia Volkswagenin tiloissa. Samalla löytyi kuitenkin todisteita muista mahdollisesti laittomista sopimuksista.

Vain kaksi viikkoa myöhemmin Volkswagen lähetti tunnustuksen viranomaisille. Myös Daimler ilmoittautui itse. Näin yritykset pyrkivät välttymään mahdollisilta sakoilta.

Autoyhtiöiden kurssit ovat laskeneet kartellisyytösten tultua julkisuuteen. Volkswagen on painunut jopa lähes viisi prosenttia, Daimler lähes kolme prosenttia ja BMW yli kolme prosenttia.

Päästöhuijausskandaaliin osallisina olleet yhtiöt ovat viime aikoina kutsuneet takaisin valtavia määriä autoja. Audi päivittää jopa 850 000 dieselauton ohjelmistot. Daimlerin kutsu puolestaan koskee yli kolmea miljoonaa autoa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt
    Näitä luetaan!
    1. 1

      Työpaikan ”pakkohaku” kostautui Kirsille, 41 – unelmatöihin ei ollut enää asiaa

    2. 2

      Pankkien konttoreista käydään nostamassa jopa alle 20 euron summia – voi kannattaa

    3. 3

      Kokkilan kesätyö vastaavana mestarina päättyi onnettomuuteen – ”Meillä ei ollut niin vaikeasta työstä minkäänlaista kokemusta”

    4. 4

      42 000 euron sakot saanut Ilpo Kokkila: ”Suomalainen sakotussysteemi on räikein esimerkki aikansa eläneestä maailmasta”

    5. 5

      Ilpo Kokkila: Hyvän johtajan iso palkka on kaikkien etu

    6. 6

      Uutuuskirja: Kirsti Paakkasen omaisuus Suomen lapsille – ”Suomi on palvellut minua hienosti”

    7. 7

      Kirsti Paakkanen täsmentää: Testamenttia ei ole tehty – ”Saa kai minulla unelmia olla”

    8. 8

      Palkka 4100 e/kk, mutta töihin ei löydy osaajia – liitto: syynä kaksi ongelmaa

    9. 9

      Ex-johtaja tienasi 180 000 euroa vuodessa: kutsuttiin palkattomaan työkokeiluun – "Ehdotetaan jotain kärrypojan hommia"

    10. 10

      HS: Pankkien väliset tilisiirrot nopeutuvat maaliskuussa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Työpaikan ”pakkohaku” kostautui Kirsille, 41 – unelmatöihin ei ollut enää asiaa

    2. 2

      Uutuuskirja: Kirsti Paakkasen omaisuus Suomen lapsille – ”Suomi on palvellut minua hienosti”

    3. 3

      Sairauslomalisä, tunturityölisä, tunnelilisä – saatko sinäkin erikoisia palkanlisiä?

    4. 4

      42 000 euron sakot saanut Ilpo Kokkila: ”Suomalainen sakotussysteemi on räikein esimerkki aikansa eläneestä maailmasta”

    5. 5

      Ilpo Kokkila: Hyvän johtajan iso palkka on kaikkien etu

    6. 6

      Pankkien konttoreista käydään nostamassa jopa alle 20 euron summia – voi kannattaa

    7. 7

      Kokkilan kesätyö vastaavana mestarina päättyi onnettomuuteen – ”Meillä ei ollut niin vaikeasta työstä minkäänlaista kokemusta”

    8. 8

      Joukko lääkäreitä ei uskalla paljastaa sivutyötään – poikii jopa vihapostia

    9. 9

      Uuden ammattibarometrin Top 15 -listat: Näillä aloilla työntekijöistä on pulaa – eniten tarjokkaita sihteereiksi

    10. 10

      Kirsti Paakkanen täsmentää: Testamenttia ei ole tehty – ”Saa kai minulla unelmia olla”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Mies maksoi 75,50 euron laskua käteisellä pankissa ja yllättyi – pankin mukaan tasarahalla ei kannata maksaa

    2. 2

      Ex-johtaja tienasi 180 000 euroa vuodessa: kutsuttiin palkattomaan työkokeiluun – "Ehdotetaan jotain kärrypojan hommia"

    3. 3

      Olli Turusella, 33, on yli 30 sijoitusasuntoa ja velkaa yli miljoona euroa

    4. 4

      Ala käy kuumana ja tekijöille tarvetta: keskiansiot yli 4100 e/kk – pääsy­vaatimuksena yksi koe

    5. 5

      Työpaikan ”pakkohaku” kostautui Kirsille, 41 – unelmatöihin ei ollut enää asiaa

    6. 6

      Asunto odottaa ostajaa jopa kaksi vuotta – katso, miten pitkään asuntoa myydään eri paikkakunnilla

    7. 7

      Uutuuskirja: Kirsti Paakkasen omaisuus Suomen lapsille – ”Suomi on palvellut minua hienosti”

    8. 8

      Joukko lääkäreitä ei uskalla paljastaa sivutyötään – poikii jopa vihapostia

    9. 9

      Sairauslomalisä, tunturityölisä, tunnelilisä – saatko sinäkin erikoisia palkanlisiä?

    10. 10

      180 000 € vuodessa tienannut työtön ex-johtaja suivaantui te-toimiston ehdotuksesta – lukijat muistuttavat tasa-arvosta

    11. Näytä lisää