Lentoliikenteellä on vähän vaihtoehtoja – Maksaisitko lipusta enemmän, jos polttoaine olisi uusiutuvaa?

Julkaistu:

Lentokoneiden biopolttoaineiden kaupallinen läpimurto lähestyy. Alan pioneerina tunnetun Nesteen kehitystyö on valmis, ja nyt se yrittää saada tuotteensa laajaan kaupalliseen käyttöön.
Pioneeri, edelläkävijä, jättiläinen, asiantuntija. Näin luonnehditaan suomalaista öljynjalostusyhtiö Nestettä maailmalla, kun puhutaan lentokoneiden biopolttoaineista ja niiden kehittämisestä.

Juuri nyt alan yhtiöt rakentavat markkinoita ja biokerosiinien kaupallinen läpimurto lähestyy.

– Valmistaudumme merkittävään kaupallistamiseen, kertoo Nesteen Uusiutuvat tuotteet -liiketoiminta-alueen kehitysjohtaja Andreas Teir.

Nesteellä uusiutuvan lentopolttoaineen kehitystyö on jo valmis. Esimerkiksi Lufthansa lensi jo vuonna 2011 seoksella, jossa oli puolet Nesteen uusiutuvaa lentopolttoainetta. Boeing puolestaan teki testilentojaan vuosina 2014–2015, ja silloin seos oli 15-prosenttista.

Nesteen uusiutuva vaihtoehto voidaan lisätä suoraan tavanomaisiin kerosiineihin. Yhtiö markkinoikin polttoainettaan vaivattomana ratkaisuna lentoalan toimijoille.

Yhtiön kehitystyöstä ja maineesta huolimatta tällä hetkellä ainoa kaupallinen jatkuvatoiminen uusiutuvan lentopolttoaineen järjestelmä toimii Los Angelesissa, missä uusiutuvan polttoaineen toimittaa Nesteen kilpailija Altair. Sillä ja lentoyhtiö United Airlinesilla on kolmivuotinen sopimus, jonka mukaan United lentää Los Angelesin ja San Franciscon väliä 30-prosenttisesti uusiutuvalla polttoaineseoksella.

 

Ainoa kysymys on hinta.

Nestettä ei huolestuta, että sen kilpailija on jo nyt päässyt kiinni biokerosiinien kaupalliseen hyödyntämiseen. Markkinoiden rakentamisen vaiheessa siitä on selvää hyötyä.

– Alalla on syytä olla muitakin toimijoita kuin Neste, jotta markkinat aidosti syntyvät. Tässä vaiheessa on hyvä asia, että pelaajia on enemmän.

Lentoliikenteellä vaihtoehtoja on vähän

Helsingin yliopiston ympäristöekonomian professori ja Suomen ilmastopaneelin puheenjohtaja Markku Ollikainen pitää lentokoneiden biopolttoainetta merkittävänä lähitulevaisuuden ratkaisuna, sillä näköpiirissä ei toistaiseksi ole erityisiä lentoliikenteeseen liittyviä teknisiä läpimurtoja.

– Lentoliikenteessä joudutaan turvautumaan kasvavaan biopolttoaineosuuteen kohtuullisen pitkään, Ollikainen sanoo.

Ollikaisen mukaan lentokoneiden biopolttoaineiden aika on alkamassa viimeistään 2020-luvulla. Silloin lentoliikenteessä tulee käyttöön järjestelmä, jossa lentoliikenteen päästöt eivät saa enää kasvaa, vaikka liikenne laajenisi.

– Se on se piste, jossa biokerosiini viimeistään astuu vahvasti kuvaan. Se tapahtuu aiemminkin, jos maat pystyvät selvästi vahvistamaan ilmastopoliittista tahtoaan, Ollikainen sanoo.

Kun järjestelmä tulee käyttöön, lentoyhtiöt voivat joko korvata fossiilista kerosiinia biopolttoaineella tai ostaa päästövähennysyksiköitä päästöjä vähentävistä hankkeista. Järjestelmään on toistaiseksi sitoutunut jo 84 prosenttia maailman lentoliikenteestä.

– Ainoa kysymys on hinta. Sen jälkeen kun maat kiristävät ilmastopolitiikkaansa ja hiilen hinta lähtee nousuun tai kun polttoaineille tulee pakollisia sekoitussuhdevelvoitteita, jompikumpi laukaisee biokerosiinin menestymään, Ollikainen sanoo.

Tukia tarvitaan enemmän kuin tieliikenteessä

Neste suunnittelee uusiutuvien polttoaineiden tuotannon laajentamista. Mahdollisiksi uusien jalostuslaitosten sijaintipaikoiksi on esitetty Yhdysvaltoja ja Singaporea. Nyt yhtiössä selvitellään, miten laajentaminen voisi olla kannattavaa.

Nesteen Teirin mukaan uusiutuvien lentopolttoaineiden kaupallistamista hidastaa, että siihen liittyvä regulaatio ei ole vielä valmis eivätkä sen kautta tulevat tuet ja kannustimet ole vielä selvillä. Uusiutuva lentopolttoaine tarvitsisi niitä suhteessa enemmän kuin tieliikenteen biodiesel, koska hintaero tavanomaiseen fossiiliseen polttoaineeseen on suurempi.

– Jos rahoituskuilu jää kuromatta, volyymit ajautuvat tieliikenteeseen, koska sieltä on haettavissa paremmat marginaalit, Teir arvioi.

Teir katsoo, että kaupallistaminen vaatii eri tahojen osallisuutta, koska kovassa kilpailussa lentoyhtiöt eivät mielellään maksa kaikkia kustannuksia. Alussa saatetaan tarvita julkista tukea, ja lentoliikennettä hyödyntävät yritykset voisivat ottaa kestävän lentämisen omiin kestävyysohjelmiinsa.

– Maailmalla on esimerkkejä, joissa lentokentät ovat luoneet vihreitä rahastoja, joita yritykset rahoittavat. Niistä ohjataan varoja uusiutuvalle jetille [suihkumoottorikoneiden polttoaineelle] nimenomaan rahoituskuilun umpeen kuromiseksi.

Teirin mukaan matkustajista jopa valtaosa on valmis maksamaan vähän enemmän siitä, että he voivat lentää osittain uusiutuvalla polttoaineella. Tieto on saatu markkinatutkimuksilla.

Tähtäimessä jatkuva tuotanto

Toistaiseksi uusiutuvan lentopolttoaineen jalostaminen ei ole ollut niin kannattavaa, että sitä olisi voinut pitää jatkuvassa tuotannossa. Koelentojen biokerosiini on tuotettu yksittäisissä erissä.

Jalostuslaitoksen säätäminen tuottamaan lentopolttoainetta ja sen jälkeen muutos takaisin tuottaa paljon kustannuksia, koska vaihdosten aikana paljon tuotantoa jää tekemättä.

Neste siis odottaa. Se ei kuitenkaan lepää.

Neste toimii erilaisissa kansainvälisissä yhteistyöelimissä, jotka edistävät uusiutuvan polttoaineen käyttöönottoa lentoliikenteessä. Se on osallistunut esimerkiksi EU:n tukemaan hankkeeseen, jossa sen polttoainetta toimitettiin ja syötettiin koemielessä Oslon lentokentän maanalaiseen polttoainejärjestelmään. Nesteen vahvuuksiin kuuluu jo olemassa oleva kansainvälinen jakeluverkosto.

Yhtiön tavoitteena on, että vuoteen 2020 mennessä 20 prosenttia sen uusiutuvien tuotteiden liikevaihdosta tulee muualta kuin tieliikenteen biopolttoaineista.

Koko lentoliikenteelle ei riitä uusiutuvaa

Lentokäyttöön hyväksyttyjä biopolttoainetyyppejä on toistaiseksi viisi, ja Nesteen tuote on niistä yksi. Se syntyy samassa tuotantoprosessissa kuin Nesteen biodiesel ja on jalostettu samoista raaka-aineista.

Nesteen biodieselin ja biokerosiinin raaka-aineesta vähintään 80 prosenttia on esimerkiksi elintarviketeollisuuden ja ravintoloiden paistinrasvoja ja teurastamojen jätteiksi jääneitä eläinrasvoja. Lisäksi ajoittain mukana on ollut rypsiöljyä, soijaöljyä tai ympäristösertifioitua palmuöljyä.

Jotta uusiutuva polttoaine olisi aidosti kestävän kehityksen mukaista, se olisi tehtävä juuri teollisuuden sivuvirroista ja jätteistä. Esimerkiksi jäterasvoja ei kuitenkaan ole tarjolla rajattomasti.

Nesteen Andreas Teirin mukaan kaikkea maailman lentoliikennettä ei koskaan saada lentämään pelkästään uusiutuvalla polttoaineella, koska sopivat teollisuuden tähteet ja jätteet eivät siihen riitä. Yhtiön ratkaisu on kehittää jalostusprosesseja.

– Kaikella on rajansa. Nesteen tarkoitus on pystyä käyttämään yhä huonolaatuisempia jätteitä biopolttoaineiden tuottamiseen. Tähän liittyvät ne investoinnit siihen, että jätteitä voitaisiin esikäsitellä käyttökelpoisiksi. Mahdollisesti kaikki eivät siihen kykene, Teir sanoo.

Tavoitteena on päästä sellaiseen raaka-ainejakeeseen, jolle ei muualla ole juuri arvoa.

Kilpailijoilla on kuitenkin käytössä muitakin raaka-aineita, joilla lentoliikenteen uusiutuvien polttoaineiden osuutta voidaan nostaa edelleen. Esimerkiksi yhdysvaltalainen Alaska Airlines on tehnyt testilentoja polttoaineella, joka on jalostettu metsien hakkuutähteistä valmistetusta alkoholista. Sen takana ovat muun muassa yhdysvaltalaiset yliopistot, yritykset ja liittovaltio.

Nesteeseen verrattuna toiminta on kuitenkin pientä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt
    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Paavo, 77, myy yhä kotitaloaan: ”Kunhan kauppa onnistuisi ennen kuolemaani” – katso iäkkäiden asujien synkkä kuntatilanne

    2. 2

      Rakennuslupien määrä hyytyi keväällä – arvo kasvoi

    3. 3

      Ex-kansanedustajalla 114 000 euron tienestit: Sopeutumisrahat muhkeiden tulojen päälle – yksi vastasi olennaiseen kysymykseen

    4. 4

      Elenia korottaa jälleen sähkönsiirtomaksuja – katso, miten se näkyy laskussa

    5. 5

      Työllisyysaste pysyi likimain ennallaan kesäkuussa

    6. 6

      Evan kysely: Suomalaisten mielestä eurosta enemmän hyötyä kuin haittaa

    7. 7

      Kiina syytti teräksen polkumyynnistä – näin vastaa Outokumpu

    8. 8

      Maatila myynnissä, lähtöhinta euron – tällaisia asumuksia Suomesta saa pikkurahalla

    9. 9

      Mauri suosii luomumökkejä, joissa ei aina ole edes sähköä – talvi houkuttaa lentämään

    10. 10

      Eläkkeellekö varhain? USA:sta lähtenyt ilmiö innostaa Suomessa: Jopa alle 30-vuotiaat ”firettävät”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ex-kansanedustajalla 114 000 euron tienestit: Sopeutumisrahat muhkeiden tulojen päälle – yksi vastasi olennaiseen kysymykseen

    2. 2

      Paavo, 77, myy yhä kotitaloaan: ”Kunhan kauppa onnistuisi ennen kuolemaani” – katso iäkkäiden asujien synkkä kuntatilanne

    3. 3

      Elenia korottaa jälleen sähkönsiirtomaksuja – katso, miten se näkyy laskussa

    4. 4

      Kiina syytti teräksen polkumyynnistä – näin vastaa Outokumpu

    5. 5

      Mauri suosii luomumökkejä, joissa ei aina ole edes sähköä – talvi houkuttaa lentämään

    6. 6

      Marimekko varoitti tulosparannuksesta – osake nousussa

    7. 7

      HS: Ison pörssiyhtiön pomo tienaa viikossa saman kuin perus­palkansaaja vuodessa

    8. 8

      Kiina asettaa polkumyyntitulleja ruostumattomalle teräkselle EU:sta

    9. 9

      Lääkäriksi opiskeleva Omar tekee rankkaa työtä, joka ärsyttää monia suomalaisia: ”Osa huutaa loukkauksia”

    10. 10

      Evan kysely: Suomalaisten mielestä eurosta enemmän hyötyä kuin haittaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ex-kansanedustajalla 114 000 euron tienestit: Sopeutumisrahat muhkeiden tulojen päälle – yksi vastasi olennaiseen kysymykseen

    2. 2

      36 eduskunnan ulkopuolelle jäänyttä löysi käyttöä sopeutumisrahalle – katso, ketkä kaikki hakivat kansanedustajan tilapäistä työttömyysturvaa

    3. 3

      Helsingissä mainostetaan Kallioon avautuvaa viinikauppaa – viranomaisen mukaan kekseliäs idea ei riko Alkon monopolia

    4. 4

      Lääkäriksi opiskeleva Omar tekee rankkaa työtä, joka ärsyttää monia suomalaisia: ”Osa huutaa loukkauksia”

    5. 5

      Taksiuudistus lopetti päivystysvelvollisuuden, eteläsavolainen taksiyrittäjä äimistelee kuljettajien reaktiota: ”Menkööt sitten tehtaalle töihin”

    6. 6

      Näin ex-kansanedustajat hyödyntävät sopeutumisrahansa – opiskelua, mietiskelyä, sairaan äidin hoitamista...

    7. 7

      Sotilaskotiliitto pahastui, kun yrittäjä myi ”Sotkun munkkeja” ilman lupaa – nyt munkkivaunu seisoo torilla tyhjillään

    8. 8

      Paavo, 77, myy yhä kotitaloaan: ”Kunhan kauppa onnistuisi ennen kuolemaani” – katso iäkkäiden asujien synkkä kuntatilanne

    9. 9

      Ventovieraiden tarjoama viina ei ollutkaan ilmaista – 1,5 vuotta myöhemmin valtio iski 17 000 euron laskun

    10. 10

      Eläkkeellekö varhain? USA:sta lähtenyt ilmiö innostaa Suomessa: Jopa alle 30-vuotiaat ”firettävät”

    11. Näytä lisää