Finnairin maksamista korvauksista nousi kiista – näin yhtiö vastaa

Julkaistu:

Finnairin johtaja Päivyt Tallqvist kiistää, että yhtiö olisi kiristänyt matkojen myöhästymisistä tai peruuntumisista koituvien korvausten maksamista. Hänen mukaansa Finnairilla on kuitenkin ollut erimielisyyttä korvauksista kuluttaja-asiamiehen kanssa.
Lentomatkustajia korvausten hakemisessa avustavan AirHelpin maajohtaja Aleksi Seppo arvioi, että Finnair on kiristänyt korvausten maksamista tilanteissa, joissa lento on peruttu tai myöhästynyt reippaasti. Johtaja Päivyt Tallqvist Finnairista on eri mieltä.

– Korvauskäytäntömme ei ole muuttunut, hän sanoo.

AirHelpin Aleksi Sepon mielestä Finnair on tiukentanut korvauspolitiikkaansa suhteessa muihin lentoyhtiöihin eikä kyse ole siitä, että yhtiö olisi aiemmin ollut toisia hölläkätisempi.

Kun lento perutaan tai se on perillä yli kolme tuntia myöhässä, lentoyhtiön pitäisi maksaa asiakkaalle korvausta, ellei syynä ole ”poikkeuksellinen olosuhde” kuten vaikkapa vaikea sää tai lakko. Sääntö perustuu EU-asetukseen.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Yhteydenotot viranomaisiin lisääntyneet

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) on saanut tänä vuonna 700 lentoihin liittyvää yhteydenottoa.

Viraston apulaisjohtaja Outi Haunio-Rudanko kertoi Taloussanomille viime viikolla, että pelkästään tänä vuonna Finnairiin liittyviä yhteydenottoja on tullut yhteensä noin 270. Näistä merkittävä osa koskee teknisen vian takia myöhästyneitä tai peruttuja lentoja.

AirHelpillä asiakkaiden määrä on Sepon mukaan tänä vuonna kasvanut samaa tahtia kuin Kilpailu- ja kuluttajavirastosta (KKV) apua hakeneiden määrä.

AirHelp auttaa matkustajia hakemaan korvauksia tilanteissa, joissa he ovat oikeutettuja niihin. Jos matkustaja saa AirHelpin kautta korvauksen lentoyhtiöltä, yritys perii palkkionaan siitä noin neljänneksen.

Finnair on hankkinut uusia koneita, joita oli ollut aiemmin käytössä vain parilla yhtiöllä. Lokakuussa 2015 se sai käyttöönsä ensimmäisen uuden A350-koneen. Tallqvistin mukaan kyseessä oli paitsi uusi konetyyppi, se sisälsi myös uutta teknologiaa.

Aluksi koneissa oli teknisiä ongelmia, jotka Tallqvistin mukaan aiheuttivat viivästyksiä. Nyt tilanne on kuitenkin tasaantunut.

– Meillä on ollut kuluttaja-asiamiehen kanssa eriäviä mielipiteitä mahdollisen valmistusvian osoittamisesta ja siitä, miten EU-asetusta pitäisi soveltaa, hän kertoo.

Useimmat asioivat lentoyhtiön kanssa

Tallqvist huomauttaa, että vain pieni osa asiakkaista hakee korvauksia AirHelpin kautta.

– Valtaosa toimii Finnairin kanssa suoraan, hän kertoo.

Tallqvist arvioi, että asiakkaiden tietoisuus oikeuksistaan on kasvanut. Kun yhtiö kertoo aikataulumuutoksista asiakkailleen, se myös kertoo kuluttajien oikeuksista.

– En pysty sanomaan, miten moni päätyy täyttämään korvaushakemuksen. Tämä varmasti vaihtelee tilanteen mukaan.

Korvausmäärät ovat Tallqvistin mukaan kasvaneet hienoisesti, mutta niin on liikennekin.

– Lennämme huomattavasti enemmän kuin koskaan aikaisemmin, hän lisää.

Sepon mukaan Finnairin puolustukseksi on sanottava, että suhteessa lentojen määrään sillä on muita parempi suorituskyky eli sen lennoissa on vähemmän häiriöitä kuin toisten lentoyhtiöiden.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt
    Näitä luetaan!
    1. 1

      Riku Aallon yli 5 000 euron palkankorotus suututti kentän – osa erosi jo Teollisuusliitosta

    2. 2

      Juho muutti Puolaan töihin palvelemaan suomalaisia – ”Muistan yllättyneeni katsoessani ensimmäistä palkkakuittia”

    3. 3

      Kuulutko tähän ikäryhmään? ”On ollut paljon huonoa onnea”

    4. 4

      Näin tukiloukku napsahtaa työtä tekevälle: palkkaa lisää 1 000 €/kk – tilille vain 209 € enemmän

    5. 5

      Marimekon toimitusjohtaja listaa, miksi japanilaiset fanittavat yhtiötä: ”Leikkisyys, omaperäisyys, pilke..”

    6. 6

      Finnairista tehtyjen valitusten määrä räjähti: tältä vuodelta kasassa jo 587 riitaa

    7. 7

      Tesla julkisti sähkökuorma-auton

    8. 8

      Tuhat rekkaa päivässä  –  S-ryhmän valtavan logistiikkakeskuksen käyttöönotto etenee

    9. 9

      Kuusi kuntaa laskee, 52 nostaa kunnallisveroaan ensi vuonna

    10. 10

      Kuljetusyrittäjän tuska: 13 harjoittelijaa eikä yksikään pärjännyt – mukana ufotutkija, ja toinen viihtyi töissä 3 tuntia

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näin tukiloukku napsahtaa työtä tekevälle: palkkaa lisää 1 000 €/kk – tilille vain 209 € enemmän

    2. 2

      Riku Aallon yli 5 000 euron palkankorotus suututti kentän – osa erosi jo Teollisuusliitosta

    3. 3

      Juho muutti Puolaan töihin palvelemaan suomalaisia – ”Muistan yllättyneeni katsoessani ensimmäistä palkkakuittia”

    4. 4

      Tesla julkisti sähkökuorma-auton

    5. 5

      Finnairista tehtyjen valitusten määrä räjähti: tältä vuodelta kasassa jo 587 riitaa

    6. 6

      Kuljetusyrittäjän tuska: 13 harjoittelijaa eikä yksikään pärjännyt – mukana ufotutkija, ja toinen viihtyi töissä 3 tuntia

    7. 7

      Marimekon toimitusjohtaja listaa, miksi japanilaiset fanittavat yhtiötä: ”Leikkisyys, omaperäisyys, pilke..”

    8. 8

      Nettikiristäjä voi tarjota uhrille apuaan kuin asiakaspalvelija – varo näitä neljää viheliäistä häirikköä

    9. 9

      Kansan­edustaja tyrmistyi Puolustus­voimien luolan huuto­kaupasta – ”Voi päätyä vääriin käsiin”

    10. 10

      Kuulutko tähän ikäryhmään? ”On ollut paljon huonoa onnea”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Juho muutti Puolaan töihin palvelemaan suomalaisia – ”Muistan yllättyneeni katsoessani ensimmäistä palkkakuittia”

    2. 2

      Rainer, 62, aikoo muuttaa halvempaan maahan – ”45 vuotta töitä Suomessa kerrytti vain 1 000 euron eläkkeen”

    3. 3

      Kuljetusyrittäjän tuska: 13 harjoittelijaa eikä yksikään pärjännyt – mukana ufotutkija, ja toinen viihtyi töissä 3 tuntia

    4. 4

      Näin tukiloukku napsahtaa työtä tekevälle: palkkaa lisää 1 000 €/kk – tilille vain 209 € enemmän

    5. 5

      Lääketesteissä kuoli 5 ihmistä – tapaukset saattavat liittyä suomalaisyrityksen lääkkeeseen

    6. 6

      Riku Aallon yli 5 000 euron palkankorotus suututti kentän – osa erosi jo Teollisuusliitosta

    7. 7

      Puolustusvoimien luolan hinta yllätti myyjän – kolme ostajaa kiritti toisiaan läpi illan

    8. 8

      Näin kävi asuntojen hinnoille Tallinnassa 10 vuodessa – ”Moni suomalainen teki hyvät kaupat”

    9. 9

      Cheekin firmalla miljoonien kassa – ura loppuu, mutta rahaa riittää

    10. 10

      Uusi Hehku-kauppaketju aloittaa tammikuussa – palkkaa jopa tuhat työntekijää

    11. Näytä lisää