Volkswagenin huijausdieseleiden korjaukset venyvät – valmista 2018 - Pörssiuutiset - Ilta-Sanomat

Volkswagenin huijausdieseleiden korjaukset venyvät – valmista 2018

Maahantuoja lupaa, että valtaosa toimenpiteistä saadaan tehtyä ensi vuonna.

21.12.2016 17:23

Viime vuonna paljastuneen Volkswagen-konsernin typpipäästökohun aiheuttama takaisinkutsuohjelma jatkuu vielä pitkään.

– Pieni osa korjauksista jää vuoden 2018 puolelle, mutta suurin osa on autoista on korjattu ensi vuoden aikana, VV-Auton viestintäjohtaja Riitta Karjalainen kertoo.

Kaikkiin skandaalin keskiössä oleviin dieselmoottoreihin ei edes ole tähän mennessä ollut teknisesti hyväksyttyä korjausratkaisua.

Saksassa viranomaiset ovat vasta nyt hyväksyneet kaikki loputkin tekniset korjaukset, minkä jälkeen maahantuoja voi aloittaa takaisinkutsujen lähettämisen kyseisiä autoja omistaville asiakkaille.

Karjalaisen mukaan korjausten aikataulua on vaikea arvioida. Jos asiakas ei reagoi ensimmäiseen takaisinkutsukirjeeseen, hänelle lähetetään toinen kirje. Mikäli hän ei reagoi siihenkään, kolmannen kirjeen lähettää Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi.

Jos Trafinkaan kirje ei auta, auto ei enää mene katsastuksesta läpi.

Volkswageneita, Audeja ja Seateja maahantuova VV-Auto kertoo, että Saksan viranomaisten hyväksynnän jälkeen Suomessa on noin 53 000 VV-Auton maahantuomaa autoa, joita korjauskutsut koskevat. Tähän saakka takaisinkutsujen piirissä on ollut 37 000 autoa, joista kolmannes on jo korjattu. Korjaukset alkoivat toukokuussa.

VW-konserniin kuuluvaa Skodaa tuo maahan Helkama Auto. STT ei tavoittanut Helkaman edustajaa kertomaan Skodan tilanteesta.

Aikataulu realistinen

Trafin osastopäällikkö Toni Pallaspuro pitää realistisena, että takaisinkutsuohjelman läpi viemiseen menee reilu vuosi. Hänen mukaansa minkäänlaisia viivästyksiä ei ole toistaiseksi ilmennyt.

– Ei ne muutamissa viikoissa mene läpi tuollaiset massat, Pallaspuro arvioi.

Ongelma on EA 189 -tyypin dieselmoottoreissa, joihin oli asennettu typpipäästöjä koetilanteissa vääristävä ohjelmisto. Skandaali ei koske uudempia autoja, vaan muutamia vanhempia vuosimalleja.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?