Viking Linen uusi alus tarvitsee vähemmän energiaa kuin vanhat - Pörssiuutiset - Ilta-Sanomat

Viking Linen uuden laivan katolle tulee 24 metriä korkeat, ”vähän hassunnäköiset” purjeet

Viking Linen uusi laiva käyttää energiaa 15 prosenttia vähemmän kuin vanha vastaava. Sen katolle rakennetaan eräänlaiset purjeet.

Purjeet voisi maalata polkagris-karkkitangon näköisiksi, Viking Linen markkinointijohtaja vitsaili.

23.11.2016 18:17

Varustamoyhtiö Viking Linen uuden matkustaja-aluksen katolle on tarkoitus pystyttää roottoripurjeet vähentämään polttoaineen kulutusta.

Yhtiön tekninen johtaja Ulf Hagström kertoi tiedotustilaisuudessa, että verrattuna Viking Grace -laivaan ne supistavat energian tarvetta arviolta neljä prosenttia eli 500 tonnia vuodessa.

Viking Line on tehnyt aiesopimuksen uudesta aluksesta tänään kiinalaisen Xiamen Shipbuilding Industryn kanssa. Laivan on Gracen tapaan määrä käyttää polttoaineenaan nesteytettyä maakaasua (LNG).

Energiatehokkuus paranee myös muodon ja uudenaikaisten moottorien ansiosta. Hagströmin mukaan aluksen kulutus on 15 prosenttia pienempi kuin Gracen kulutus.

– Suhteessa lastikapasiteettiin hyöty on 26 prosenttia, hän lisäsi.

Näin siksi, että uudessa laivassa on rahtitilaa 1 500 metriä, kun Gracessa sitä on 1 100 metriä.

Uusi laiva on Gracea suurempi

Jos aiesopimus toteutuu, telakka luovuttaa Viking Linelle uuden laivan keväällä 2020. Sen on määrä korvata Amorella Turku–Tukholma-välillä.

Uuden aluksen pituus on 218 metriä ja leveys 35 metriä. Se kulkee noin seitsemän metrin syvyydessä. Nopeus ja teho ovat samat kuin Gracella.

– Alus on noin yhdeksän prosenttia suurempi kuin Viking Grace, Viking Linen toimitusjohtaja Jan Hanses kertoi.

Siihen mahtuu 2800 matkustajaa ja 200 työntekijän miehistö.

Maalataanko purjeet piparminttumakeisiksi?

Roottoripurjeet ovat 24 metriä korkeat ja perustuvat suomalaisen Norsepower-yhtiön teknologiaan.

Yhtiön tiedotusjohtaja Johanna Boijer-Svahnström arvioi tiedotustilaisuudessa, että ne ovat vähän hassun näköiset ja yhtiössä on mietitty, pitäisikö ne koristella jotenkin.

– Kauneus on katsojan silmissä. Mielestäni ne kaunistavat laivaa, koska niillä säästetään energiaa, yhtiön markkinointijohtaja Kaj Takolander sanoi.

Hän heitti, että purjeet voitaisiin maalata polkagris-piparminttutankojen näköiseksi. Ne ovat Ruotsissa suosittuja punavalkoraidallisia sokerimakeisia.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?