Viking Line aikoo tilata matkustaja-aluksen Kiinasta - Pörssiuutiset - Ilta-Sanomat

Viking Linen toimitusjohtaja: ”Olen vähän surullinen, ettemme pystyneet valitsemaan suomalaista telakkaa”

Hinta ja Turun telakan täysi tilauskirja saivat Viking Linen tilaamaan uuden laivan Kiinasta. Yhtiön toimitusjohtaja Jan Hanses kertoo, että silti liki puolet laivan arvosta kertyy eurooppalaisesta ja suomalaisesta työstä.

23.11.2016 15:42

Varustamoyhtiö Viking Line on tehnyt aiesopimuksen, jonka mukaan se tilaa uuden matkustajalaivan Turku–Tukholma-välille kiinalaiselta Xiamen Shipbuilding Industry (XSI) -telakalta. Aluksen on määrä korvata Amorella.

– Olen vähän surullinen siitä, että emme pystyneet valitsemaan suomalaista telakkaa, Viking Linen toimitusjohtaja Jan Hanses sanoi tiedotustilaisuudessa.

Yhtiö pyysi tarjouksia laajalti sekä suomalaisilta ja muilta eurooppalaisilta että kiinalaisilta telakoilta.

Turussa Mayerin telakalla on tilauskirjat täynnä vuoteen 2024 asti ja yhtiö tarjosi laivan rakentamista Papenburgissa Saksassa. Tämä pudotti Mayerin pois vaihtoehdoista. Helsingissä taas telakan koko ei riittänyt.

Rauman telakan kanssa Viking Line teki Hansesin mukaan paljon töitä, mutta hylkäsi tarjouksen hinnan vuoksi.

– Kiinan hintataso on selvästi kilpailukykyisempi kuin suomalaisten, Hanses sanoi.

Laivan hinnaksi on sovittu 190 miljoonaa euroa. Esimerkiksi Amorellan kanssa Turku–Tukholma-välillä kulkeva Grace-alus maksoi vajaa neljä vuotta sitten 240 miljoonaa euroa ilman valtion tukia.

Telakka ei ole tehnyt risteilijöitä

XSI on miltei 160 vuotta vanha telakka. Siellä on viime vuosina tehty paljon autonkuljetuslaivoja, mutta ei risteilijöitä.

Hanses kuitenkin uskoo, että yhtiö pystyy toimittamaan aluksen sovitusti, sillä aikaa on runsaasti. Laiva on määrä toimittaa keväällä 2020.

Hankkeella on Kiinan valtion takaus. Hansesin mukaan yhtiö maksaa hinnasta viidenneksen rahoitusaikana ja loput, kun alus luovutetaan.

Viking Linen tiedotusjohtaja Johanna Boijer-Svahnström kertoo, että Kiinaan lähetetään tavallista suurempi porukka valvomaan rakentamista.

Puolet työstä Euroopasta

Tavoitteena on, että lopullinen sopimus allekirjoitetaan ensi keväänä. Sitä ennen yhtiön pitää selvittää kaikki yksityiskohdat. Hansesin mukaan tarkoitus on saada paljon suomalaista ja eurooppalaista työtä mukaan.

– Arvioimme, että näiden osuus lähentelee 50 prosenttia tilauksen arvosta.

Suomalaisen alihankinnan osuutta Hanses ei vielä arvioinut, koska sopimusten teko on kesken.

Näillä näkymin ainakin meriteknisen alan palveluyritys Deltamarin ja merimoottoreita ja voimaloita valmistavan Wärtsilä osallistuvat laivan rakentamiseen. Hansen ennakoi, että työhön osallistuu myös teollisuuskonserni ABB tai joku sen suomalainen kilpailija.

Hytit saatetaan tilata suomalaiselta alihankkijalta.

Alustavat suunnitelmat laivasta on tehnyt teollinen suunnittelija Nils-Johan Eriksson, mutta ne voivat vielä muuttua. Sisustuksen Viking Line aikoo tilata joltain skandinaaviselta arkkitehdiltä.

Suomen vai Ruotsin lippu?

Viking Line ei ole vielä tehnyt päätöstä, minkä maan lipun alla uusi alus seilaa. Vaihtoehtoja on kaksi: Suomen ja Ruotsin lippu.

Aiesopimukseen sisältyy optio toisesta laivasta, mutta siitä päätetään myöhemmin. Sen jälkeiset tilauspäätökset riippuvat Hansesin mukaan täkäläisten telakoiden kilpailukyvystä.

– Hinta on haaste, jota suomalaisen telakkateollisuuden on mahdotonta väistää, hän pohtii.

Oikaisu: Juttua on korjattu 24.11. klo 14.57: Toisin kuin jutussa aiemmin väitettiin, Piikkiön hyttitehdas ei ole mukana tarjouskilpailussa uuden laivan hyttitoimituksista.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?