Viking Linen toimitusjohtaja: ”Olen vähän surullinen, ettemme pystyneet valitsemaan suomalaista telakkaa”

Julkaistu:

Hinta ja Turun telakan täysi tilauskirja saivat Viking Linen tilaamaan uuden laivan Kiinasta. Yhtiön toimitusjohtaja Jan Hanses kertoo, että silti liki puolet laivan arvosta kertyy eurooppalaisesta ja suomalaisesta työstä.
Varustamoyhtiö Viking Line on tehnyt aiesopimuksen, jonka mukaan se tilaa uuden matkustajalaivan Turku–Tukholma-välille kiinalaiselta Xiamen Shipbuilding Industry (XSI) -telakalta. Aluksen on määrä korvata Amorella.

– Olen vähän surullinen siitä, että emme pystyneet valitsemaan suomalaista telakkaa, Viking Linen toimitusjohtaja Jan Hanses sanoi tiedotustilaisuudessa.

Yhtiö pyysi tarjouksia laajalti sekä suomalaisilta ja muilta eurooppalaisilta että kiinalaisilta telakoilta.

Turussa Mayerin telakalla on tilauskirjat täynnä vuoteen 2024 asti ja yhtiö tarjosi laivan rakentamista Papenburgissa Saksassa. Tämä pudotti Mayerin pois vaihtoehdoista. Helsingissä taas telakan koko ei riittänyt.

Rauman telakan kanssa Viking Line teki Hansesin mukaan paljon töitä, mutta hylkäsi tarjouksen hinnan vuoksi.

– Kiinan hintataso on selvästi kilpailukykyisempi kuin suomalaisten, Hanses sanoi.

Laivan hinnaksi on sovittu 190 miljoonaa euroa. Esimerkiksi Amorellan kanssa Turku–Tukholma-välillä kulkeva Grace-alus maksoi vajaa neljä vuotta sitten 240 miljoonaa euroa ilman valtion tukia.

Telakka ei ole tehnyt risteilijöitä

XSI on miltei 160 vuotta vanha telakka. Siellä on viime vuosina tehty paljon autonkuljetuslaivoja, mutta ei risteilijöitä.

Hanses kuitenkin uskoo, että yhtiö pystyy toimittamaan aluksen sovitusti, sillä aikaa on runsaasti. Laiva on määrä toimittaa keväällä 2020.

Hankkeella on Kiinan valtion takaus. Hansesin mukaan yhtiö maksaa hinnasta viidenneksen rahoitusaikana ja loput, kun alus luovutetaan.

Viking Linen tiedotusjohtaja Johanna Boijer-Svahnström kertoo, että Kiinaan lähetetään tavallista suurempi porukka valvomaan rakentamista.

Puolet työstä Euroopasta

Tavoitteena on, että lopullinen sopimus allekirjoitetaan ensi keväänä. Sitä ennen yhtiön pitää selvittää kaikki yksityiskohdat. Hansesin mukaan tarkoitus on saada paljon suomalaista ja eurooppalaista työtä mukaan.

– Arvioimme, että näiden osuus lähentelee 50 prosenttia tilauksen arvosta.

Suomalaisen alihankinnan osuutta Hanses ei vielä arvioinut, koska sopimusten teko on kesken.

Näillä näkymin ainakin meriteknisen alan palveluyritys Deltamarin ja merimoottoreita ja voimaloita valmistavan Wärtsilä osallistuvat laivan rakentamiseen. Hansen ennakoi, että työhön osallistuu myös teollisuuskonserni ABB tai joku sen suomalainen kilpailija.

Hytit saatetaan tilata suomalaiselta alihankkijalta.

Alustavat suunnitelmat laivasta on tehnyt teollinen suunnittelija Nils-Johan Eriksson, mutta ne voivat vielä muuttua. Sisustuksen Viking Line aikoo tilata joltain skandinaaviselta arkkitehdiltä.

Suomen vai Ruotsin lippu?

Viking Line ei ole vielä tehnyt päätöstä, minkä maan lipun alla uusi alus seilaa. Vaihtoehtoja on kaksi: Suomen ja Ruotsin lippu.

Aiesopimukseen sisältyy optio toisesta laivasta, mutta siitä päätetään myöhemmin. Sen jälkeiset tilauspäätökset riippuvat Hansesin mukaan täkäläisten telakoiden kilpailukyvystä.

– Hinta on haaste, jota suomalaisen telakkateollisuuden on mahdotonta väistää, hän pohtii.



Oikaisu: Juttua on korjattu 24.11. klo 14.57: Toisin kuin jutussa aiemmin väitettiin, Piikkiön hyttitehdas ei ole mukana tarjouskilpailussa uuden laivan hyttitoimituksista.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt
    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Pulloja palauttanut Timo huomasi kauppakuitissa yllättävän miinusmerkin – ”Emme ole nähneet tarvetta muuttaa käytäntöä”

    2. 2

      Älä maksa liikaa veroja! Juristin 7 vinkkiä: Näin voit voittaa tai hävitä jopa tuhansia euroja

    3. 3

      Boeing: 737 Max -kriisi maksanut yhtiölle jo miljardin

    4. 4

      Asiantuntijan 10 vinkkiä: Näin saat luksusta mökille pienellä rahalla

    5. 5

      Uutuuskirja paljastaa: Näin teet tuottoisia sijoituksia vastuullisesti

    6. 6

      Yksi kuva kertoo: Näin Suomi verottaa olutta muihin EU-maihin verrattuna

    7. 7

      Stockmann: tulosvaroitus!

    8. 8

      Jan Hurrin kommentti: Öljyn hinta voi nousta entisestään – ja se on kelju uutinen

    9. 9

      LähiTapiolan uudeksi pääjohtajaksi Juha Koponen

    10. 10

      Oiva Toikan luovuudesta kumpusi kannattava bisnes – firma on takonut reipasta voittoa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Pulloja palauttanut Timo huomasi kauppakuitissa yllättävän miinusmerkin – ”Emme ole nähneet tarvetta muuttaa käytäntöä”

    2. 2

      Älä maksa liikaa veroja! Juristin 7 vinkkiä: Näin voit voittaa tai hävitä jopa tuhansia euroja

    3. 3

      Stockmann: tulosvaroitus!

    4. 4

      Yksi kuva kertoo: Näin Suomi verottaa olutta muihin EU-maihin verrattuna

    5. 5

      Jouni lähetti 11 kirjettä Postin uusilla nopean toimituksen merkeillä – lopputulos hämmensi

    6. 6

      Asiantuntijan 10 vinkkiä: Näin saat luksusta mökille pienellä rahalla

    7. 7

      Oiva Toikan luovuudesta kumpusi kannattava bisnes – firma on takonut reipasta voittoa

    8. 8

      Jan Hurrin kommentti: Öljyn hinta voi nousta entisestään – ja se on kelju uutinen

    9. 9

      Uutuuskirja paljastaa: Näin teet tuottoisia sijoituksia vastuullisesti

    10. 10

      Finnairin tulos painui tappiolle – Kallistunut polttoaine söi reiän kannattavuuteen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Jouni lähetti 11 kirjettä Postin uusilla nopean toimituksen merkeillä – lopputulos hämmensi

    2. 2

      Pulloja palauttanut Timo huomasi kauppakuitissa yllättävän miinusmerkin – ”Emme ole nähneet tarvetta muuttaa käytäntöä”

    3. 3

      Yrittäjä-Willem panee kivijalkakaupan kiinni, jos verottajan suunnitelma toteutuu – ”Ei olisi enää kannattavaa”

    4. 4

      Mökkikaupat viedään yhä useammin käräjille – ”Lahovaurioita etsitään kissojen ja koirien kanssa”

    5. 5

      Älä maksa liikaa veroja! Juristin 7 vinkkiä: Näin voit voittaa tai hävitä jopa tuhansia euroja

    6. 6

      Veroilmoituksen uudistuksessa monta pulmaa – ”Jos jättää ilmoituksen viime tippaan, voi olla ongelmissa”

    7. 7

      Bisnesenkeli Kim Väisänen ällistyi elinkelvottomasta firmasta: ”Rahaa oli poltettu 500 000 euroa ja liikevaihto 100 euroa”

    8. 8

      Suomi on suomalaiselle matkailijalle tyyris: tonnilla kotimaan reissulle vai viikoksi Kreikkaan?

    9. 9

      Uutuuskirja: Sarasvuo hiiltyi Nokian ”arrogantille keskijohdolle” – lähetti alatyylisen viestin

    10. 10

      Kylpyhuoneremontista repesi raju riita – taloyhtiön osakas jätti vastikkeet maksamatta 2 vuodeksi

    11. Näytä lisää