Neljän miljoonan hissin maa – Kone tahtoo huoltaa yhä useampaa

Julkaistu:

Kiina on neljän miljoonan hissin maa. Uusien laitteiden markkinan laskua ennakoiva hissiyhtiö Kone tähyää nyt syvemmälle palvelubisnekseen eli hissien huoltoon, kunnossapitoon ja modernisointiin. Markkina on vielä hajallaan, ja runsaat kymmenkunta suurinta yhtiöitä pitää hallussaan siitä vain neljäsosaa.
– Tuolla, ja tuolla, hissiyhtiö Koneen Kiinan uusien laitteiden liiketoiminnasta vastaava Emma Falck osoittelee kerrostalorivistöjä auton ikkunasta.

Valtatieltä voi bongailla tyypillisiä kerrostaloja, joihin Kone toimittajaa hissejä. Ne ovat 18-kerroksisia asuintaloja, joihin tulee kaksi hissiä jokaiseen porraskäytävään. Näihin tuleva hittituote on nimeltään ZminiSpace.

Olemme matkalla Koneen tehtaalle Kunshaniin, noin tunnin ajomatkan päähän Shanghaista. Maisemaa katsoessa ei tunnu ihmeeltä, että yli 60 prosenttia maailman uusista hisseistä toimitetaan Kiinaan. Maa tuo runsaan kolmanneksen Koneen liikevaihdosta.

Yhtiö on juhlistanut tänä vuonna 20-vuotista taivaltaan Kiinassa. Edeltävät kymmenen vuotta olivat kovan kasvun aikaa, ja Kone kiri vuonna 2012 uusien hissien markkinajohtajaksi Kiinassa. Yhtiön markkinaosuus on nyt noin viidenneksen.

Nyt edessä on uudenlaisia haasteita, sillä rakennusbuumi hiipuu. Kone arvioi, että uusien laitteiden markkina laskee tänä vuonna 5–10 prosenttia tilatuilla yksiköillä mitattuna. Tämä näkyi tammi–maaliskuussa tilausten laskemisena Kiinassa, ja yhtiö kertoi kehityksen osuneen arvioidensa heikompaan päähän. Hintakilpailu on kovaa.

Kone hakeekin nyt uutta kasvua palveluliiketoiminnasta eli hissien huoltamisesta ja kunnossapidosta. Palveluiden osuus liikevaihdosta on kuitenkin yhä pienehkö, noin kymmenesosa. Rannikon kaupungeissa kuten Shanghaissa sen merkitys on jo kuitenkin noussut selvästi tätä korkeammaksi. Kehittyneissä maissa palvelut tuovat selvästi yli puolet liikevaihdosta.

Huollettavaa ajattelisi Kiinassa riittävän. Maassa on neljä miljoonaa maailman 13,5 miljoonasta hissistä. Markkina on vielä hajallaan: runsaat kymmenkunta suurinta yhtiöitä pitävät hallussaan vain neljäsosaa, loput ovat pienemmillä yhtiöillä. Kone on Falckin mukaan jaetulla ykköstilalla.

– Tässä meille on kaikkein tärkeintä saada huollettaviksi mahdollisimman suuri osa laitteista, joita asennamme itse. Me tunnemme ne ja osaamme huoltaa niitä hyvin. Niiden pitäminen on ykkösprioriteettimme, Falck kertoo.

Huoltobisneksen kasvattamista auttaa, että sekä viranomaiset että asiakkaat alkavat olla entistä kiinnostuneempia hissien turvallisuudesta ja laadusta. Lisäksi Kiinan hissikanta alkaa jo vanhentua. Yli 15-vuotiaita hissejä on maassa jo parisataatuhatta, ja nämä alkavat kaivata modernisointia.

Palveluliiketoiminnan kasvattaminen tarkoittaa, että yhtiöllä pitää olla osaavia käsiä eri puolilla maata. Kone palkkasikin viime vuonna Kiinassa runsaat tuhat uutta työntekijää, etenkin palvelu- ja huoltotöihin. Koulutettavaa riittää.

Tehtaan tahti miltei hissi minuutissa

Kunshanin tehtaan näkee kaukaa, kiitos viime vuoden lopulla avatun 236-metrisen testitornin. Se on Kunshanin korkein rakennus. Koneella on toinenkin huippusija kaupungissa: se on Kunshanin kovin veronmaksaja.

Tehtaanjohtaja Janne Kuisman mukaan tehdas puskee ulos miltei hissin minuutissa. Suuri osa menee Kiinaan, mutta tehtaalta lähtee vientiä myös sataan maahan.

Tahti on tällä hetkellä “normaali" vuodenaikaan nähden, Kuisma sanoo. Alkuvuonna laskeneet tilaukset eivät näy. Tehtaan tuotanto joustaa tarvittaessa helposti.

Mitä ennakoitu 5–10 prosentin lasku uusien tuotteiden tilauksiin Kiinan markkinalla tarkoittaa Koneelle? Yhtiö kertoi tulosjulkistuksessaan huhtikuussa myös, että sen tavoitteena ei ollut maksimoida kasvua laskusuuntaisella uusien laitteiden markkinalla, sillä sen asema on markkinajohtajana vahva.

– Yksi kvartaali ja yksi vuosikin on joskus lyhyt aikaväli, Falck sanoo. Aiempaa miltei varmaa kymmenen prosentin kasvua tuskin enää nähdään. Mutta jos katsoo kauemmas, vaikkapa viiden vuoden yli, “fundamenttidraiverit" ovat positiivisia, hän sanoo. Välillä vuodet ovat kuitenkin heikompia, välillä vahvempia.

Alkuvuoden kaltaisissa tilanteissa pitää Falckin mukaan miettiä tarkkaan, kuinka tasapainotella hinnan ja markkinaosuuden kasvattamisen kanssa.

– Pitkällä aikavälillä me tietysti haemme markkinaa parempaa kehitystä. Olemme ajatelleet, että lyhyellä aikavälillä markkinoita nopeampaa kasvua ei aina kannata maksimoida, Falck sanoo.

Kolme U:ta luovat uskoa

Pidemmällä tähtäimellä Koneessa uskotaan Kiinaan “kolmen U:n" vuoksi. Ne tulevat englanninkielisistä sanoista urbanization, upgrading ja urban renewal.

Kaupungistuminen jatkuu yhä, ja Falckin mukaan kaupunkeihin muuttaa yhä runsaat 15 miljoonaa ihmistä vuodessa. Elintaso nousee, ja kansa vaihtaa parempiin asuntoihin. Ja rakentamista riittää siksikin, että noin prosentti asuntokannasta uusitaan vuosittain, Falck kertoo.

Koneen vahvuuksiin Kiinassa taas kuuluu, että yhtiö pystyy toimittamaan hissejä hulppeista huippukohteista edullisempiin asuinkohteisiin pienemmissä kaupungeissa. Tässä auttaa Koneen 80-prosenttisesti omistama kiinalaisbrändi GiantKONE, joka palvelee edullisempaa markkinaa.

Jättimäinen markkina ei kehity yhtenäisesti. Tällä hetkellä kysyntä on vahvaa itäisellä rannikolla, kun taas tilanne Koillis-Kiinan teollisuusalueilla on vaikeampi.

– Näin isossa maassa löytää aina mahdollisuuksia, Falck sanoo.

Analyytikko: Pitkällä aikavälillä yhä suuri mahdollisuus

Koneen Kiinan markkina yskähtelee tällä hetkellä, mutta pidemmällä aikavälillä Kiina on edelleen erittäin suuri mahdollisuus, arvioi yhtiötä seuraava analyytikko Juha Kinnunen Inderesistä. Kone on arvioinut uuslaitemarkkinan laskevan tänä vuonna, ja Kinnunen pohtii osavuosikatsauksen kommenttien viittaavan siihen, ettei yhtiö lähde painamaan hintojaan Kiinassa vaan uhraa mieluummin markkinaosuuttaan.

Kinnunen huomauttaa, että Kiinan valtio on aloittanut elvytystoimia, jotka näkyivät alkuvuodesta rakentamisessa. Hän ei kuitenkaan usko, että tämä muuttaisi kokonaiskuvaa lähivuosina.

– Palveluliiketoiminta kasvaa Kiinassa kovaa vauhtia, mutta se on toistaiseksi niin pientä, ettei se lyhyellä tähtäimellä riitä kompensoimaan uuslaitemarkkinan laskua, Kinnunen kertoo Taloussanomille sähköpostitse.

Palveluista kuitenkin löytyy Kiinan suurin potentiaali pidemmällä aikavälillä. Kun Koneen suuri konekanta siirtyy voimakkaammin huollettavaksi ja myöhemmin modernisoitaviksi, mahdollisuus on Kinnusen mukaan "valtava". Kilpailu on kovaa, mutta hän usko Koneen pärjäävän hyvin, kuten ennenkin.

Testitorni tukee tuotekehitystä

Kunshanin testitornin hissi suhahtaa hetkessä 34. kerrokseen. Vauhti on kymmenen metriä sekunnissa, kun nopeimmat tornissa testattavat hissit yltävät 15 metriin sekunnissa. Kymmenen metrin sekuntivauhtikin tuntuu korvissa.

Torni on tärkeä osa tehdasta ja etenkin yli 30-kerroksisten rakennusten hissien tuotekehitystä. Ja niin korkeiden rakennusten suurimmat markkinat ovat Aasiassa. Testitornista on apua myös sertifioinneissa ja viranomaishyväksynnöissä, Kuisma kertoo. Lisäksi torniin on tietysti mukavaa viedä asiakkaita.

Alhaalla näkyvät tehdasrakennukset: yhdessä tehdään liukuportaita, jotka kuljetetaan useimmiten kokonaisina metroasemille, lentokentille ja kauppakeskuksiin. Kolmesta muusta tehdashallista löytyvät moottori- ja sähköistystehtaat sekä hissikoreja ja ovia valmistava yksikkö.




Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Yrittäjä-Jarin pinna paloi tulorekisterin edessä: ”Jos tämä taakan lisääminen ei p..le lopu, niin sitten loppuu työnteko”

    2. 2

      Huoli vanhustenhoivasta on poikinut yli 40 selvityspyyntöä kuolemista

    3. 3

      Ventovieraiden tarjoama viina ei ollutkaan ilmaista – 1,5 vuotta myöhemmin valtio iski 17 000 euron laskun

    4. 4

      Tämän verran mansikat maksavat nyt: IS selvitti hinnat toreilla ja kaupoissa

    5. 5

      Attendon alkuvuosi on ollut ”varsin haastava”

    6. 6

      Kannattavuutta tehostavan Stora Enson tulos heikkeni – selvittää investointeja Tšekkiin ja Itävaltaan

    7. 7

      Uusi viljelytekniikka Suomeen – marjapomo Ilomäki iloitsee: Mansikka kasvaa vielä lokakuussa

    8. 8

      Palkasta voi puuttua jopa 15 000 euroa – ”Kunta odottaa, että työntekijä itse vaatii oikaisua”

    9. 9

      Uniperin osingot avittivat Fortumia tulosyllätykseen

    10. 10

      10 000 euron nosto ei onnistunut noin vain – HS: 83-vuotias nainen hämmästyi pankissa asioidessaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ventovieraiden tarjoama viina ei ollutkaan ilmaista – 1,5 vuotta myöhemmin valtio iski 17 000 euron laskun

    2. 2

      Huoli vanhustenhoivasta on poikinut yli 40 selvityspyyntöä kuolemista

    3. 3

      Uniperin osingot avittivat Fortumia tulosyllätykseen

    4. 4

      Haisevien patjojen ongelmista lukuisia yhteydenottoja – Tukes: Terveysoireiden takia jopa lääkäriin

    5. 5

      Kannattavuutta tehostavan Stora Enson tulos heikkeni – selvittää investointeja Tšekkiin ja Itävaltaan

    6. 6

      Microsoftin tulos ylitti selvästi odotukset

    7. 7

      Attendon alkuvuosi on ollut ”varsin haastava”

    8. 8

      Yrittäjä-Jarin pinna paloi tulorekisterin edessä: ”Jos tämä taakan lisääminen ei p..le lopu, niin sitten loppuu työnteko”

    9. 9

      EU kiistelee omasta ehdokkaasta: ”Vakaa ja pätevä ja mahdollistaa IMF:n pysymisen eurooppalaisissa käsissä”

    10. 10

      Tiedon tulos laskussa – liikevaihto ennallaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Maatila myynnissä, lähtöhinta euron – tällaisia asumuksia Suomesta saa pikkurahalla

    2. 2

      36 eduskunnan ulkopuolelle jäänyttä löysi käyttöä sopeutumisrahalle – katso, ketkä kaikki hakivat kansanedustajan tilapäistä työttömyysturvaa

    3. 3

      Helsingissä mainostetaan Kallioon avautuvaa viinikauppaa – viranomaisen mukaan kekseliäs idea ei riko Alkon monopolia

    4. 4

      Taksiuudistus lopetti päivystysvelvollisuuden, eteläsavolainen taksiyrittäjä äimistelee kuljettajien reaktiota: ”Menkööt sitten tehtaalle töihin”

    5. 5

      Lukijat paljastivat omat nuukailu­menetelmänsä – Tiskitablettien pilkkomiselle rutkasti vastakaikua

    6. 6

      ”Markalla Mallorcalle, kahdella Kanarialle!” – tällainen oli Keihäsmatkat perustanut ja seksikylää Kihniöön suunnitellut yrittäjälegenda

    7. 7

      Näin ex-kansanedustajat hyödyntävät sopeutumisrahansa – opiskelua, mietiskelyä, sairaan äidin hoitamista...

    8. 8

      Sotilaskotiliitto pahastui, kun yrittäjä myi ”Sotkun munkkeja” ilman lupaa – nyt munkkivaunu seisoo torilla tyhjillään

    9. 9

      Näin asennetaan paskalain vaatima jätevesi­järjestelmä – katso kuvat urakasta vaihe vaiheelta

    10. 10

      Ventovieraiden tarjoama viina ei ollutkaan ilmaista – 1,5 vuotta myöhemmin valtio iski 17 000 euron laskun

    11. Näytä lisää