Neljän miljoonan hissin maa – Kone tahtoo huoltaa yhä useampaa

Julkaistu:

Kiina on neljän miljoonan hissin maa. Uusien laitteiden markkinan laskua ennakoiva hissiyhtiö Kone tähyää nyt syvemmälle palvelubisnekseen eli hissien huoltoon, kunnossapitoon ja modernisointiin. Markkina on vielä hajallaan, ja runsaat kymmenkunta suurinta yhtiöitä pitää hallussaan siitä vain neljäsosaa.
– Tuolla, ja tuolla, hissiyhtiö Koneen Kiinan uusien laitteiden liiketoiminnasta vastaava Emma Falck osoittelee kerrostalorivistöjä auton ikkunasta.

Valtatieltä voi bongailla tyypillisiä kerrostaloja, joihin Kone toimittajaa hissejä. Ne ovat 18-kerroksisia asuintaloja, joihin tulee kaksi hissiä jokaiseen porraskäytävään. Näihin tuleva hittituote on nimeltään ZminiSpace.

Olemme matkalla Koneen tehtaalle Kunshaniin, noin tunnin ajomatkan päähän Shanghaista. Maisemaa katsoessa ei tunnu ihmeeltä, että yli 60 prosenttia maailman uusista hisseistä toimitetaan Kiinaan. Maa tuo runsaan kolmanneksen Koneen liikevaihdosta.

Yhtiö on juhlistanut tänä vuonna 20-vuotista taivaltaan Kiinassa. Edeltävät kymmenen vuotta olivat kovan kasvun aikaa, ja Kone kiri vuonna 2012 uusien hissien markkinajohtajaksi Kiinassa. Yhtiön markkinaosuus on nyt noin viidenneksen.

Nyt edessä on uudenlaisia haasteita, sillä rakennusbuumi hiipuu. Kone arvioi, että uusien laitteiden markkina laskee tänä vuonna 5–10 prosenttia tilatuilla yksiköillä mitattuna. Tämä näkyi tammi–maaliskuussa tilausten laskemisena Kiinassa, ja yhtiö kertoi kehityksen osuneen arvioidensa heikompaan päähän. Hintakilpailu on kovaa.

Kone hakeekin nyt uutta kasvua palveluliiketoiminnasta eli hissien huoltamisesta ja kunnossapidosta. Palveluiden osuus liikevaihdosta on kuitenkin yhä pienehkö, noin kymmenesosa. Rannikon kaupungeissa kuten Shanghaissa sen merkitys on jo kuitenkin noussut selvästi tätä korkeammaksi. Kehittyneissä maissa palvelut tuovat selvästi yli puolet liikevaihdosta.

Huollettavaa ajattelisi Kiinassa riittävän. Maassa on neljä miljoonaa maailman 13,5 miljoonasta hissistä. Markkina on vielä hajallaan: runsaat kymmenkunta suurinta yhtiöitä pitävät hallussaan vain neljäsosaa, loput ovat pienemmillä yhtiöillä. Kone on Falckin mukaan jaetulla ykköstilalla.

– Tässä meille on kaikkein tärkeintä saada huollettaviksi mahdollisimman suuri osa laitteista, joita asennamme itse. Me tunnemme ne ja osaamme huoltaa niitä hyvin. Niiden pitäminen on ykkösprioriteettimme, Falck kertoo.

Huoltobisneksen kasvattamista auttaa, että sekä viranomaiset että asiakkaat alkavat olla entistä kiinnostuneempia hissien turvallisuudesta ja laadusta. Lisäksi Kiinan hissikanta alkaa jo vanhentua. Yli 15-vuotiaita hissejä on maassa jo parisataatuhatta, ja nämä alkavat kaivata modernisointia.

Palveluliiketoiminnan kasvattaminen tarkoittaa, että yhtiöllä pitää olla osaavia käsiä eri puolilla maata. Kone palkkasikin viime vuonna Kiinassa runsaat tuhat uutta työntekijää, etenkin palvelu- ja huoltotöihin. Koulutettavaa riittää.

Tehtaan tahti miltei hissi minuutissa

Kunshanin tehtaan näkee kaukaa, kiitos viime vuoden lopulla avatun 236-metrisen testitornin. Se on Kunshanin korkein rakennus. Koneella on toinenkin huippusija kaupungissa: se on Kunshanin kovin veronmaksaja.

Tehtaanjohtaja Janne Kuisman mukaan tehdas puskee ulos miltei hissin minuutissa. Suuri osa menee Kiinaan, mutta tehtaalta lähtee vientiä myös sataan maahan.

Tahti on tällä hetkellä “normaali" vuodenaikaan nähden, Kuisma sanoo. Alkuvuonna laskeneet tilaukset eivät näy. Tehtaan tuotanto joustaa tarvittaessa helposti.

Mitä ennakoitu 5–10 prosentin lasku uusien tuotteiden tilauksiin Kiinan markkinalla tarkoittaa Koneelle? Yhtiö kertoi tulosjulkistuksessaan huhtikuussa myös, että sen tavoitteena ei ollut maksimoida kasvua laskusuuntaisella uusien laitteiden markkinalla, sillä sen asema on markkinajohtajana vahva.

– Yksi kvartaali ja yksi vuosikin on joskus lyhyt aikaväli, Falck sanoo. Aiempaa miltei varmaa kymmenen prosentin kasvua tuskin enää nähdään. Mutta jos katsoo kauemmas, vaikkapa viiden vuoden yli, “fundamenttidraiverit" ovat positiivisia, hän sanoo. Välillä vuodet ovat kuitenkin heikompia, välillä vahvempia.

Alkuvuoden kaltaisissa tilanteissa pitää Falckin mukaan miettiä tarkkaan, kuinka tasapainotella hinnan ja markkinaosuuden kasvattamisen kanssa.

– Pitkällä aikavälillä me tietysti haemme markkinaa parempaa kehitystä. Olemme ajatelleet, että lyhyellä aikavälillä markkinoita nopeampaa kasvua ei aina kannata maksimoida, Falck sanoo.

Kolme U:ta luovat uskoa

Pidemmällä tähtäimellä Koneessa uskotaan Kiinaan “kolmen U:n" vuoksi. Ne tulevat englanninkielisistä sanoista urbanization, upgrading ja urban renewal.

Kaupungistuminen jatkuu yhä, ja Falckin mukaan kaupunkeihin muuttaa yhä runsaat 15 miljoonaa ihmistä vuodessa. Elintaso nousee, ja kansa vaihtaa parempiin asuntoihin. Ja rakentamista riittää siksikin, että noin prosentti asuntokannasta uusitaan vuosittain, Falck kertoo.

Koneen vahvuuksiin Kiinassa taas kuuluu, että yhtiö pystyy toimittamaan hissejä hulppeista huippukohteista edullisempiin asuinkohteisiin pienemmissä kaupungeissa. Tässä auttaa Koneen 80-prosenttisesti omistama kiinalaisbrändi GiantKONE, joka palvelee edullisempaa markkinaa.

Jättimäinen markkina ei kehity yhtenäisesti. Tällä hetkellä kysyntä on vahvaa itäisellä rannikolla, kun taas tilanne Koillis-Kiinan teollisuusalueilla on vaikeampi.

– Näin isossa maassa löytää aina mahdollisuuksia, Falck sanoo.

Analyytikko: Pitkällä aikavälillä yhä suuri mahdollisuus

Koneen Kiinan markkina yskähtelee tällä hetkellä, mutta pidemmällä aikavälillä Kiina on edelleen erittäin suuri mahdollisuus, arvioi yhtiötä seuraava analyytikko Juha Kinnunen Inderesistä. Kone on arvioinut uuslaitemarkkinan laskevan tänä vuonna, ja Kinnunen pohtii osavuosikatsauksen kommenttien viittaavan siihen, ettei yhtiö lähde painamaan hintojaan Kiinassa vaan uhraa mieluummin markkinaosuuttaan.

Kinnunen huomauttaa, että Kiinan valtio on aloittanut elvytystoimia, jotka näkyivät alkuvuodesta rakentamisessa. Hän ei kuitenkaan usko, että tämä muuttaisi kokonaiskuvaa lähivuosina.

– Palveluliiketoiminta kasvaa Kiinassa kovaa vauhtia, mutta se on toistaiseksi niin pientä, ettei se lyhyellä tähtäimellä riitä kompensoimaan uuslaitemarkkinan laskua, Kinnunen kertoo Taloussanomille sähköpostitse.

Palveluista kuitenkin löytyy Kiinan suurin potentiaali pidemmällä aikavälillä. Kun Koneen suuri konekanta siirtyy voimakkaammin huollettavaksi ja myöhemmin modernisoitaviksi, mahdollisuus on Kinnusen mukaan "valtava". Kilpailu on kovaa, mutta hän usko Koneen pärjäävän hyvin, kuten ennenkin.

Testitorni tukee tuotekehitystä

Kunshanin testitornin hissi suhahtaa hetkessä 34. kerrokseen. Vauhti on kymmenen metriä sekunnissa, kun nopeimmat tornissa testattavat hissit yltävät 15 metriin sekunnissa. Kymmenen metrin sekuntivauhtikin tuntuu korvissa.

Torni on tärkeä osa tehdasta ja etenkin yli 30-kerroksisten rakennusten hissien tuotekehitystä. Ja niin korkeiden rakennusten suurimmat markkinat ovat Aasiassa. Testitornista on apua myös sertifioinneissa ja viranomaishyväksynnöissä, Kuisma kertoo. Lisäksi torniin on tietysti mukavaa viedä asiakkaita.

Alhaalla näkyvät tehdasrakennukset: yhdessä tehdään liukuportaita, jotka kuljetetaan useimmiten kokonaisina metroasemille, lentokentille ja kauppakeskuksiin. Kolmesta muusta tehdashallista löytyvät moottori- ja sähköistystehtaat sekä hissikoreja ja ovia valmistava yksikkö.




Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Tallink paljasti alkoholin uusia hintoja – katso, miten Viron veroale vaikuttaa heinäkuussa

    2. 2

      Kiinteistökuningatar Kaisa Liskin firma liittyi Remax-ketjuun – yritys potenut viime aikoina vaikeuksia

    3. 3

      Suomen pitkä korko nollan tuntumassa – öljyn hinnanlasku vauhdittaa korkoluisua

    4. 4

      Simon ihastui Tiinaan appelsiinifarmilla – nyt hän on pyörittänyt yritystään Lapissa jo 24 vuotta: ”Otin ison riskin”

    5. 5

      Kelan uusi ohjeistus karu isku monelle – ”Merkitsee näille ihmisille, että he menettävät kämppänsä”

    6. 6

      Ulkomaiset sijoittajat tulleet vahvasti Suomen vuokra-asuntomarkkinoille

    7. 7

      Aiotko lähteä Airbnb-bisnekseen? Vältä tuhansien eurojen tappiot

    8. 8

      Tässäkö on syy siihen, että viisi­kymppisten on vaikea työllistyä? ”Työnantajat ottavat sen huomioon”

    9. 9

      Ritva ehti maksaa asunnostaan yli 100 000 euroa ennen kuin rakennusfirma meni nurin – tajusi hälytysmerkin liian myöhään

    10. 10

      6-vaiheinen haku, sisäänpääsy vaikeampaa kuin lääketieteelliseen – näin Mariina, 21, selvitti Finnairin tiukan seulan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Simon ihastui Tiinaan appelsiinifarmilla – nyt hän on pyörittänyt yritystään Lapissa jo 24 vuotta: ”Otin ison riskin”

    2. 2

      Kiinteistökuningatar Kaisa Liskin firma liittyi Remax-ketjuun – yritys potenut viime aikoina vaikeuksia

    3. 3

      Aiotko lähteä Airbnb-bisnekseen? Vältä tuhansien eurojen tappiot

    4. 4

      Kelan uusi ohjeistus karu isku monelle – ”Merkitsee näille ihmisille, että he menettävät kämppänsä”

    5. 5

      Tallink paljasti alkoholin uusia hintoja – katso, miten Viron veroale vaikuttaa heinäkuussa

    6. 6

      Suomen pitkä korko nollan tuntumassa – öljyn hinnanlasku vauhdittaa korkoluisua

    7. 7

      Ulkomaiset sijoittajat tulleet vahvasti Suomen vuokra-asuntomarkkinoille

    8. 8

      Tässäkö on syy siihen, että viisi­kymppisten on vaikea työllistyä? ”Työnantajat ottavat sen huomioon”

    9. 9

      Economist: Erkki Liikanen olisi paras vaihtoehto Euroopan keskuspankin pääjohtajaksi

    10. 10

      Ritva ehti maksaa asunnostaan yli 100 000 euroa ennen kuin rakennusfirma meni nurin – tajusi hälytysmerkin liian myöhään

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kelan uusi ohjeistus karu isku monelle – ”Merkitsee näille ihmisille, että he menettävät kämppänsä”

    2. 2

      Ambulanssi­lennolle tuli kiire: asiakas lainasi yli 20 000 euroa ja maksoi – sitten lento­yhtiöltä tuli soitto, jollaista ei todellakaan olisi halunnut saada

    3. 3

      Nainen myi omakoti­talonsa – 10 vuotta myöhemmin ex-avo­mies tempaisi väitteen tuuli­kaapista ja vaati paljon rahaa

    4. 4

      Asunnon ostanut Riitta närkästyi, kun taloyhtiössä olikin hoivafirman palveluasuntoja – ”Tunsin tulleeni petetyksi”

    5. 5

      Ritva ehti maksaa asunnostaan yli 100 000 euroa ennen kuin rakennusfirma meni nurin – tajusi hälytysmerkin liian myöhään

    6. 6

      Esa rakensi itselleen 30 eurolla köyhän miehen jäähdytyslaitteen

    7. 7

      Euroopan syvin kaivos suljetaan ja elämä pikkuruisella Pyhäjärvellä mullistuu – tästä kaikki alkoi: ”Isän lapio osui outoon kiveen”

    8. 8

      Tässäkö on syy siihen, että viisi­kymppisten on vaikea työllistyä? ”Työnantajat ottavat sen huomioon”

    9. 9

      Viisikymppinen ei saanut yhtään kutsua työhaastatteluun – asiantuntija: ”Liian kovia stereotypioita yhä edelleen”

    10. 10

      Laivayhtiöt valmiina Viron veroaleen: ”Hinnat laskevat heti”

    11. Näytä lisää