Analyytikko: Stockmann näyttää vetäytyvän Venäjältä - Pörssiuutiset - Ilta-Sanomat

Stockmann sai "nimelliset" rahat Venäjältä

Kuvituskuva
Julkaistu: 27.11.2015 10:40, Päivitetty 27.11.2015 10:35

Stockmannin alaskirjaus tavaratalotoimintansa myynnistä Venäjällä on iso, arvioi analyytikko.

Tavarataloketju Stockmann kertoi tänään myyvänsä tavaratalotoimintansa Venäjällä. OP:n analyytikko Niclas Catani uskoo, että osakemarkkinat reagoivat uutiseen positiivisesti.

– On hyvä asia, että osa tappioista katkeaa ja toisaalta pääomaa vapautuu ainakin pitkällä aikavälillä, hän sanoo Taloussanomille.

Catanin mielestä tavaratalotoimintojen myynti on Stockmannilta käytännössä strateginen päätös lähteä vetäytymään Venäjältä, joka oli pitkään yhtiölle kasvumarkkina.

– Se on sinänsä ymmärrettävää, koska siellä on tullut pitkään tappioita, hän sanoo.

– Kun makrotilanne on muuttunut, se [Venäjän markkina] on muuttunut eri lailla houkuttelevaksi. Monet karttavat jo tuota markkinaa.

Stockmannin tavarataloliiketoiminta Venäjällä teki viime vuonna liiketappiota 26 miljoonaa euroa. Liikevaihto oli noin 240 miljoonaa euroa.

Yrityskaupan seurauksena Stockmann keskittyy kiinteistöliiketoimintaansa Venäjällä ja jatkaa Nevsky Centre -kauppakeskuksen omistajana Pietarissa.

"Kauppahinta on nimellinen"

Tavarataloliiketoiminnan kauppahinta on viisi miljoonaa euroa. Stockmann kirjaa myynnistä 75 miljoonan euron kertakulun viimeiselle vuosineljännekselle.

Catani arvioi, että kauppahinta on pitkälti nimellinen.

– Kun tulosta ei tule, ei voi maksaakaan paljon. Toisaalta alaskirjaus on otettava myös huomioon. Se on iso.

Stockmann arvioi, että kauppa parantaa tehokkuusohjelman kanssa yhtiön kannattavuutta vaiheittain ensi vuodesta alkaen.

Tavarataloliiketoiminnan ostajalla Reviva Holdings Limited -yhtiöllä on kaupan toteutumisesta alkaen oikeus käyttää Stockmannin tavaramerkkiä Venäjällä kahden vuoden ajan. Yhtiö suunnittelee siirtävänsä tavaratalot vaiheittain Debenhams-tavaramerkin alle tämän ajanjakson aikana.

Catani ei usko, että kaupalla on vielä vuosiin käytännön merkitystä siihen, miten houkuttelevaksi venäläismatkailijat näkevät Stockmann-brändin Suomessa.

Tuoreimmat osastosta