"Kesko ei ole arvostellut Lidliä"

Kaupan alan kilpailutilanne on Keskon pääjohtaja Mikko Helanderin mukaan "verinen".

22.7.2015 16:08 | Päivitetty 22.7.2015 16:24

Kauppakonserni Keskon pääjohtaja Mikko Helander kuvasi tänään yhtiön tulosinfossa kaupan alan kilpailutilannetta kovaksi, ja jopa "veriseksi".

Helanderin sanavalinta ei ollut korostetun kärkevä vahingossa. Kesko on pyrkinyt hälventämään ajatusta, jonka mukaan suomalaisessa päivittäistavarakaupassa ei olisi riittävästi kilpailua.

Suomen päivittäistavarakauppa on yhä vahvasti SOK:n ja Keskon käsissä, noin 80 prosentin markkinaosuudella.

Viikonloppuna Helander arvosteli Iltalehden haastattelussa Lidlin Pohjoismaiden investointipankista (NIB) saamaa 50 miljoonan euron lainaa. Hän sanoi kaikkien olevan tervetulleita kaupan kilpailuun, mutta ei yhteiskunnan tuella.

Suomen Lidlin toimitusjohtaja Lauri Sipponen torjui kritiikin perusteettomana ja totesi, että NIB:n laina kuuluu "avoimen markkinaehtoisen rahoituksen piiriin".

Helander ei enää tänään halunnut tarkemmin ruotia sanaharkkaa aiheuttanutta yksityiskohtaa.

– Kesko ei ole arvostellut Lidlin toimintaa missään vaiheessa. Haluamme vain herättää keskustelua suomalaisen yhteiskunnan toiminnasta liittyen päivittäistavarakauppaan.

Helander painottaa, että kaupan alan on voitava luottaa siihen, ettei yhteiskunta sotkeudu päivittäistavarakaupan kilpailuun.

– Markkinataloudessa ja EU:ssa kaikkien on kilpailtava samalta viivalta. Kovasti toivomme, että tilanne on näin jatkossakin.

Lidlin saamaan lainaan kohdistuva kritiikki on historian valossa yllättävää. Kesko on itse saanut ruotsalaisen ICAn kanssa 40 miljoonan euron lainan NIB:ltä.

Laina myönnettiin yhteisyritys Rimi Balticille Rimi-kauppaketjun laajentamiseen Virossa, Latviassa ja Liettuassa vuonna 2005. Yhtiöiden tavoitteena oli tuolloin kasvattaa Rimin markkinaosuus 25 prosenttiin. Kesko myi osuutensa Rimi Balticista ICAlle lokakuussa 2006.

Kotimaisella ruokaketjulla on kohtalonyhteys

Kesko sanoo haluavansa panostaa siihen, että kaupan hyllystä löytyy paljon muutakin kuin halpaa hintaa.

Yhtiö on pitänyt S-ryhmän "halpuuttamista" osittain ongelmallisena kampanjana suomalaisen elintarviketeollisuuden kannalta. Halvan ruuan myynnin kasvaessa suomalaiset pientuottajat saattavat kärsiä.

– Suomalaisen maatalouden, elintarviketeollisuuden ja kotimaisen päivittäistavarakaupan välillä on kohtalonyhteys. Ketju ei toimi, jos yksikin elementeistä pettää, Helander sanoi.

Kesko korostaa, että suomalaisen ruokaketjun kohtalosta tarvitaan lisää keskustelua. Aloitteen voi myös tulkita piikkinä Lidlin suuntaan, jonka valikoimaan kuuluu paljon ulkomaisia tuotteita.

Helander uskoo, että Keskon pyrkimys keskittyä hinnan lisäksi laatuun ja kotimaisuuteen on pidemmällä aikavälillä kilpailuetu.

– Aikanaan kun suhdanne kääntyy, Keskolla on entistä paremmat edellytykset menestyä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?