Sanoman Kaukonen: Uusia lääkkeitä on löydettävä - Pörssiuutiset - Ilta-Sanomat

Sanoman Kaukonen: Uusia lääkkeitä on löydettävä


Sanoman toimitusjohtaja Harri-Pekka Kaukonen (vas.) ja talousjohtaja Kim Ignatius esittelivat osavuositulosta Sanomatalossa.

Sanoman toimitusjohtaja Harri-Pekka Kaukonen (vas.) ja talousjohtaja Kim Ignatius esittelivat osavuositulosta Sanomatalossa.

Julkaistu: 29.4.2015 15:44

Polku sisällöistä ja isoista yleisöistä rahan tekemiseen tökkii, Sanoman toimitusjohtaja Harri-Pekka Kaukonen sanoo.

Mediayhtiö Sanoman täytyy löytää "uusia lääkkeitä", kuinka Helsingin Sanomia, Ilta-Sanomia, Taloussanomia, Nelosta ja yhtiön muita vahvoja tuotteita markkinoidaan ja tuotteistetaan rahan tekemiseksi Suomessa, sanoo yhtiön toimitusjohtaja Harri-Pekka Kaukonen.

Kaukonen kirjoitti tänään julkistetussa osavuosikatsauksessa, että Sanoman Suomen kuluttajamediatoiminnoissa tarvitaan selkeä suunnanmuutos.

– Suomen yksikön kokonaiskannattavuus on selkeästi liian alhainen suhteessa liikevaihtoon ja suhteessa Sanoman vahvaan asemaan sisältömarkkinoilla. Polku sisällöistä ja isoista yleisöistä rahan tekemiseen tökkii. Tähän täytyy löytää uusia lääkkeitä, Kaukonen sanoo Taloussanomille.

Tähän tehtävään Suomen kuluttajamedian johtoon nimitettiin helmikuussa Pia Kalsta Nelonen Mediasta. Sanoma on jo vuodesta 2012 uudistanut rakenteitaan ja toimintojaan sadan miljoonan euron kustannussäästöohjelmallaan. Koko yhtiön henkilöstömäärä on supistunut vuodessa lähes 20 prosenttia lakkautusten ja myyntien takia.

Sanoman liiketappio ilman kertaeriä kasvoi ensimmäisellä neljänneksellä 19,9 miljoonaan euroon, kun vuosi sitten tappiota kertyi 4,0 miljoonaa euroa. Tappio oli myös odotuksia syvempi, sillä analyytikot povasivat ruotsalaisen ennustepalvelun SME Direktin ennusteessa kahdeksan miljoonan euron tappiota ilman kertaeriä.

Kehitys oli yhtiön mukaan vakaata Hollannin ja Belgian yksikössä sekä oppimisyksikössä. Sen sijaan Suomessa kehitys ei ollut Kaukosen mukaan tyydyttävää ensimmäisellä neljänneksellä. Suomen yksikön liikevaihto laski 10 prosenttia ja liiketulos ilman kertaeriä valahti 2,1 miljoonaa euroa tappiolle 0,4 miljoonasta eurosta.

– Meidän täytyy miettiä uudella tavalla, miten hyödynnämme vahvoja brändejä ja sisältöjä Suomessa. Sanoma on menestynyt suurien yleisöjen saamisessa. Se puoli koneesta on hyvässä iskussa.

– Potentiaalia on siinä puolessa, miten Sanoma tuotteistaa, myy ja markkinoi tuotteita sekä siinä, kuinka kaikki tehdään mahdollisimman kustannustehokkaasti, Kaukonen valottaa suunnanmuutosta.

Mainonnassa miinusta kolme vuotta

Markkinatutkimusyhtiö TNS Gallupin mukaan Suomen mainosmarkkinat supistuivat kolme prosenttia vuoden ensimmäisellä neljänneksellä, joka oli jo kahdestoista peräkkäinen laskuneljännes. Sanoman mainosmyynti Suomessa laski alkuvuonna tätä enemmän, 11,5 prosenttia, muun muassa printtimainonnan heikkojen markkinoiden takia.

Milloin mainosmarkkinat jälleen kasvavat?

– Mainosmarkkinat ovat paljolti psykologiaa. Jos puolueet naputtelevat nopeasti hallitusohjelman ja jos EKP:n toimet ja öljyn hinnan lasku parantavat vientimarkkinoiden odotuksia ja jos kuluttajaluottamus vahvenee näiden ansiosta, käänne saattaa tapahtua nopeastikin.

– Asiat voivat loksahtaa ja toinen vuosipuolisko voi näyttää erilaiselta. Olen tosin odottanut jo kolme vuotta, Kaukonen arvioi.

Sanoman tulevaisuuden kannalta tärkeä uuden median myynti kasvoi 5,1 prosenttia 126,2 miljoonaan euroon ensimmäisellä neljänneksellä. Hollannin ja Belgian sekä Suomen kuluttajamedian myynnistä 38 prosenttia vuoden ajanjaksolla muodostuu uudesta mediasta. Oppimistuotteissa se on 49 prosenttia.

Kaukonen arvioi, että kestää pari vuotta ennen kuin uuden median myynti ylittää 50 prosenttia koko yhtiössä. Ilta-Sanomissa rajapyykki on jo ohitettu. Myös Helsingin Sanomissa yli puolet tilaajista maksaa digitilauksesta.

Tuoreimmat osastosta