Vauramo: Finnair hakee tuottoja lisämyynnistä - Pörssiuutiset - Ilta-Sanomat

Finnair: Jos tahdot lisäpalvelua, maksa erikseen

Kuvituskuva
Julkaistu: 11.2.2015 14:37

Lentoyhtiö Finnair aikoo karsia lippujen hintoihin kuluvia palveluita ja ryhtyä myymään niitä ja muita palveluita erikseen. Yhtiön toimitusjohtajan Pekka Vauramo perustelee tätä tuottopotentiaalilla.

Yhä useampi lentoyhtiö houkuttelee matkustajia hinnalla, johon kuuluu vain matka. Kaikesta muusta tarjoilua, matkatavaroiden kuljetusta tai istumapaikan valintaa myöten voi joutua maksamaan lisää.

Finnairin toimitusjohtajan Pekka Vauramon mukaan lisämyynti on kokonaisuudessaan pienehköä, mutta tuottopotentiaalin vuoksi erittäin kiinnostavaa. Talousjohtaja Erno Hildén huomautti yhtiön tilinpäätöksen esittelytilaisuudessa, että lentolippujen katteet ovat melko maltillisia, mutta lisämyynnissä ne ovat ihan toisenlaiset.

Finnairin strategiana ei Vauramon mukaan ole, että asiakasta laskutetaan kaikesta mahdollisista, joista häntä voidaan laskuttaa. Hän kuitenkin huomautti, että lentolipun hinta ohjaa asiakasta ostohetkellä aika paljon.

– Riisumalla hinnasta halvemmissa kategorioissa lisukkeet pois pääsemme osallistumaan tähän kilpailuun ja löydämme hintakategorioita, joissa olemme lähempänä muita.

Asiakkaat tahtovat Vauramon mukaan esimerkiksi lyhyillä lennoilla vapautta valita tarjoilua.

– He voivat haluta ehkä vähän parempaa, mutta ovat myös valmiit maksamaan siitä.

Lisäpalveluista 9 euroa matkustajaa kohden

Finnair saa matkustajapalveluistaan yhdeksän euroa asiakasta kohden. Yhtiöllä on noin kymmenen miljoonaa matkustajaa.

– Puhutaan noin 90 miljoonan myynnistä noilla matkustajamäärillä laskettuna, Vauramo sanoi.

Perinteiset lentoyhtiöt ansaitsevat Finnairin mukaan lisäpalveluista keskimäärin 12 euroa matkustajalta. Yhtiön esittelemän koosteen perusteella lähes kolmannes kertyy a la carte -palveluista. Yksi viidennes tulee ruoka- ja tax free -myynnistä, ja toinen matkatavaramaksuista ja kolmas matkapalveluista kuten hotelleista, autovuokrauksesta ja vakuutuksista. Kymmenes kertyy kanta-asiakasohjelmista.

Finnair pyrkii aluksi saavuttamaan kilpailijansa. Hildén arvioi, että tähän voi mennä tämä vuosi ja seuraavakin.

– Tavoitteena on totta kai olla myös edelläkävijä tällä alueella, hän sanoi.

Matkatavaramaksuun voidaan palata

Osa yhtiöistä veloittaa jokaisesta matkatavarasta, Finnair toistaiseksi vain erikoismatkatavarasta ja kyseisen lipun kilot ylittävästä tavarasta. Matkatavarakysymykseen voidaan Vauramon mukaan palata matkan varrella.

Hildén lisäsi, että yhtiö harkitsee jokaista asiaa, jolla nähdään arvoa.

– Tietyillä asioilla on tiettyjä herkkyyksiä. Tavoitteenamme ei ole tuottaa palvelua, jota asiakkaat eivät halua, hän jatkoi.

Tuoreimmat osastosta