Kaupat esiintyvät hyväntekijöinä – tässä syy

Julkaistu: , Päivitetty:

Kauppojen ja pankkien viimeaikaiset avaukset kertovat markkinointikeinojen muuttumisesta, professori Lasse Mitronen sanoo.
Ruokakaupoista ja pankeista näyttää tulleen hyväntekijöitä, jotka ovat huolissaan kuluttajista. Aalto-yliopiston professorin Lasse Mitrosen mukaan ne hakevat uusia markkinointikeinoja, joissa ne pyrkivät hyödyntämään mediaa.

Uusimmasta tempauksesta kertoi tänään Kesko. Se ilmoitti aloittavansa ruokakampanjan, joka korostaa paitsi hintaa myös laatua. Keskon mukaan suomalaisten ruoan laatu ei saa laskea, vaikka kuluttajien ostovoima heikkenee. Vaikka hintojen on K-ryhmän mukaan oltava edullisia, "hintakilpailu ei saa heikentää suomalaisen ruoan laatua".

Avaus on vastaus S-ryhmän kampanjaan. S-ryhmä kertoi tammikuussa auttavansa suomalaisia vaikeina aikoina ja heidän pyynnöstään laskevansa ruuan hintaa pysyvästi. Alennukset koskivat 400 tuotetta Prismassa ja pienempää määrää ryhmän muissa kaupoissa.

Pelkästään hyvää hyvyyttään kaupat eivät näin toimi.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

– Toki kyse on liiketoiminnasta. Kilpailusta asiakkaiden sielusta ja heidän rahoistaan, Mitronen sanoo.

Kesko on tähän saakka turvautunut perinteiseen mainontaan ja muun muassa julkaissut sanomalehtien välissä suuria mainosliitteitään. S-ryhmän julkistettua hinnanalennuksensa se vastasi alentaneensa monia hintojaan jo marraskuussa.

S-ryhmä sai paljon julkisuutta tiedotusvälineissä ja sosiaalisessa mediassa. Keskon hinnanalennuksista ei juuri puhuttu.

– Mainonta maksaa. Mitä paremmin viesti leviää yhteisöllisessä mediassa, sitä parempi, Mitronen huomauttaa.

Perinteinen mainonta on kallista

Uuden pääjohtajan Mikko Helanderin luotsaama Kesko oppi nopeasti. Mitrosen mukaan K-ryhmä liikkuu nyt hyvin ajassa, jossa markkinointia opetellaan uudelleen.

Myös pankit ovat innostuneet hyväntekijän roolista. Finanssiryhmä OP kertoi viime viikolla tarjoavansa asiakkailleen lainojen lyhennysvapaita. Pankin mukaan niillä voidaan saada aikaan miljardiluokan elvytysruiske Suomen talouteen.

Danske Bank ilmoitti olevansa mukana "talouskasvua vauhdittavien pankkien rintamassa" ja Nordeakin liittyi joukkoon.

Kaupat pelkäävät Lidlin vievän asiakkaat

Keskon kampanja on Mitrosen mukaan linjassa K-ryhmän tavoitteiden kanssa. Ryhmän kaupat pyrkivät olemaan laadukkaita ja vastuullisia.

K-ryhmä kertoi tarjoavansa "asiantuntijoidensa kehittämiä ja testaamia laadukkaita sekä terveellisiä aterioita, jotka ravitsevat nelihenkisen perheen alle kymmenellä eurolla". Mitronen muistuttaa, että ryhmällä on pitkä perinne koekeittiöineen ja K-kaupan Väiskeineen.

– Kampanja sopii brändin imagoon.

Osin se on piikki S-ryhmälle ja Lidlille. Lidl on Keskolle ja S-ryhmälle suuri peikko. Sen myynti kasvaa jatkuvasti, ja muutenkin halpaketjujen tulevaisuus näyttää Mitrosen mukaan hyvältä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Perhe osti valmistalon, jossa he eivät voi asua: ”Kotimme arvo on pankin mukaan 0 euroa”

    2. 2

      Jan Hurrin kommentti: Bitcoin-kupla muuttui juuri vaaralliseksi – taustalla haamu maataloudesta

    3. 3

      Työttömyystukiin tulee uusi leikkuri – näin toimii kiistelty ”aktiivimalli”

    4. 4

      Perheenisä Pasi pelkää talvea: Avaimet käteen -talo sai energialuokan G – ”Ei varaa muuttaa terveempään taloon”

    5. 5

      Dollari heikkeni Alabaman täytevaalien jälkeen

    6. 6

      Suomen talous kasvaa, mutta ministeri Orpo haluaisi kiristää finanssi­politiikkaa – ”Pitäisi saada jotain säästöön”

    7. 7

      Vakuutusalan työriita uhkaa ensi maanantaina – sovittelua jatketaan keskiviikkona

    8. 8

      Venäjän pakastealtaisiin suomalaistäytettä: Apetit saa tuotteitaan paikallisiin Prismoihin

    9. 9

      Noin 1000 ihmistä omistaa 40 prosenttia kaikista bitcoineista – ”valaat” voivat romauttaa koko valuutan

    10. 10

      Akavan Erityisalat kivahti työttömyys­turvan aktiivi­mallista: Yhdenvertaisuus­ongelmaa ei voi sivuuttaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Perhe osti valmistalon, jossa he eivät voi asua: ”Kotimme arvo on pankin mukaan 0 euroa”

    2. 2

      Perheenisä Pasi pelkää talvea: Avaimet käteen -talo sai energialuokan G – ”Ei varaa muuttaa terveempään taloon”

    3. 3

      Työttömyystukiin tulee uusi leikkuri – näin toimii kiistelty ”aktiivimalli”

    4. 4

      Ruotsissa saa suomalaisen keskipalkasta 2 200 euroa enemmän käteen – näin palkkoja verotetaan eri maissa

    5. 5

      Yli 13 000 suomalaista jää korvauksetta tuontiautojen verotuskiistassa – KKO ei myöntänyt valituslupaa

    6. 6

      Noin 1000 ihmistä omistaa 40 prosenttia kaikista bitcoineista – ”valaat” voivat romauttaa koko valuutan

    7. 7

      Työministeri Lindström myönsi: Aktiivimallissa kyse työttömien pakottamisesta

    8. 8

      Jan Hurrin kommentti: Bitcoin-kupla muuttui juuri vaaralliseksi – taustalla haamu maataloudesta

    9. 9

      Suomen talous kasvaa, mutta ministeri Orpo haluaisi kiristää finanssi­politiikkaa – ”Pitäisi saada jotain säästöön”

    10. 10

      Caverionilta tulosvaroitus: käyttökate ei kaksinkertaistu, mutta kasvaa kuitenkin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Perheenisä Pasi pelkää talvea: Avaimet käteen -talo sai energialuokan G – ”Ei varaa muuttaa terveempään taloon”

    2. 2

      Perhe osti valmistalon, jossa he eivät voi asua: ”Kotimme arvo on pankin mukaan 0 euroa”

    3. 3

      ”Autojobbari Antti tienaa yli 70 000 euroa vuodessa ja viettää luksuselämää” – verottajalle vyöryy vinkkejä autokaupasta

    4. 4

      Halkoja, aurausta, mökin laajennusta – näin tavallinen kansa välttelee veroja

    5. 5

      Työttömyystukiin tulee uusi leikkuri – näin toimii kiistelty ”aktiivimalli”

    6. 6

      Annu lähetti 127 työhakemusta – tyrmistyi rekrytoijien käytöksestä

    7. 7

      23 000 asukkaan ruotsalaiskunta muuttaa pois kaivoksen alta – Sirkka kertoo: ”Heti Suomen puolelle, kun pääsemme eläkkeelle”

    8. 8

      Kiinteistönvälittäjä kahmi itselleen 164 000 euron välityspalkkiot

    9. 9

      Perheyhtiö lahjoittaa jokaiselle työntekijälleen 1000 euroa – tuhannen hengen työporukka riemuitsi: ”Meillä oli ilo rajaton”

    10. 10

      Kellokortin leimaus, päiväksi omille asioille ja ylityötunnit päälle – näin työpaikoilla rötöstellään

    11. Näytä lisää