Lidlin ja luomupuotien markkinaosuus kasvaa - Pörssiuutiset - Ilta-Sanomat

Lidl ja luomupuodit valtaavat markkinaa Suomessa

Lidl kasvatti selkeästi eniten markkinaosuuttaan päivittäistavaramyynnistä, kertoo uusi kuluttajatutkimus. Sen sijaan Keskon markkinaosuus painui.

28.3.2014 10:43 | Päivitetty 28.3.2014 11:06

Lidlin markkinaosuus Suomen päivittäistavaramyynnistä kasvoi viime vuonna 1,1 prosenttiyksikköä 6,6 prosenttiin, kuluttajatutkimusyritys Nielsen kertoo.

– Lidlin menestys perustuu kasvaneeseen asiakasvirtaan ja viidenneksen kasvuun kotitalouksien siellä käyttämistä euroista. Suomalaiset kotitaloudet ovat lisänneet päivittäistavaraostojaan Lidlissä muiden ostopaikkojen kustannuksella, Nielsen toteaa tiedotteessaan.

K-ryhmä menetti markkinaosuudestaan 0,7 prosenttiyksikköä, kun taas S-ryhmä eteni 0,1 prosenttiyksikköä. Valintatalojen ja Siwojen omistaja Suomen Lähikauppa menetti markkinaosuudestaan 0,3 prosenttiyksikköä.

Nielsen huomauttaa, että ruoan erikoismyymälöiden lukumäärä on lähes kaksinkertaistunut viimeisen viiden vuoden aikana 900 myymälään. Niihin kuuluvat muun muassa luomu-, leipä ja lähiruokaa myyvät liikkeet.

Erikoismyymälöiden siivu päivittäistavaramyynnistä on vain 1,7 prosenttia, mutta se on noussut vuodesta 2009 puoli prosenttiyksikköä. Se on jo enemmän kuin Stockmannin tai ABC-myymälöiden osuus päivittäistavaramyynnistä.

Nielsen uskookin, että erikoismyymälöiden myynti ylittää tällä hetkellä päivittäistavarakaupan verkkokaupan myynnin.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?