Marimekon Ihamuotila: Tehtaiden lopetus pitää tuotantoa Suomessa - Pörssiuutiset - Ilta-Sanomat

Marimekko jättää maakunnat – keskittyy Helsinkiin

Marimekon toimitusjohtaja Mika Ihamuotila.

Marimekon toimitusjohtaja Mika Ihamuotila.

Julkaistu: 21.3.2013 13:22, Päivitetty 21.3.2013 17:06

Marimekon toimitusjohtajan Mika Ihamuotilan mukaan Kiteen ja Sulkavan tappiollisten tehtaiden sulkeminen varmistaisi Helsingin kangaspainon tulevaisuuden. Suomen tuotanto ei Ihamuotilan mukaan karkaa EU-alueen ulkopuolisiin halpatyömaihin.

Marimekon toimitusjohtajan Mika Ihamuotilan mukaan Kiteen ja Sulkavan toimintojen lakkauttaminen varmistaisi yhtiön tuotannon säilymisen osittain kotimaassa.

Sulkavalla valmistetaan Marimekon klassikkolaukkuja, ja Kiteellä muun muassa kukkaroita ja trikoovaatteita. Tuotantoa pyritään keskittämään nyt Helsinkiin.

– Tuotantotoiminnot Suomessa ovat korkean kustannustason vuoksi olleet kannattamattomia jo pitkään. Karsimisella varmistettaisiin suomalaisen tuotannon kustannuskilpailukyky, Ihamuotila sanoo Taloussanomille.

Hän uskoo suomalaisten ymmärtävän yhtiön olevan pakkopaikassa.

– Tällaiset askeleet ovat tietysti aina valitettavia. Uskon suomalaisten kuitenkin ymmärtävän, että Marimekko poikkeaa monista muista yhtiöistä siinä, että aiomme jatkossakin pitää yllä tuotantoa Suomessa.

Helsingin Herttoniemen kangaspainolla on Ihamuotilan mukaan suuri strateginen merkitys yhtiölle.

– Suomalainen tuotanto on tärkeä osa yhtiön brändiä, Ihamuotila toteaa.

Tuotanto ei karkaa kauas

Viime vuonna Marimekon kaikesta tuotannosta runsas kolmannes valmistettiin Suomessa. Muualla EU-alueella tuotteista valmistettiin 45 prosenttia ja EU:n ulkopuolella 21 prosenttia.

Ihamuotilan mukaan Suomessa mahdollisesti lakkautettava kapasiteetti ei tule dramaattisesti muuttamaan tilannetta, tuotanto ei karkaa EU:n ulkopuolisiin halpatyömaihin.

– En näe syytä siihen, miksi valmistuksen maantieteellinen jakautuminen tulisi merkittävästi muuttumaan. Pidetään kiinni siitä, että 80 prosenttia tuotannosta pysyy EU-alueella, Ihamuotila sanoo.

Hän ei osaa vielä toistaiseksi sanoa, missä päin Eurooppaa tuotanto tulee mahdollisesti lisääntymään. Tällä hetkellä tuotteista kolmannes valmistetaan Baltian maissa ja 11 prosenttia Portugalissa.

"Kansainvälinen kasvu vaatii hintakilpailukykyä"

Marimekko aikoo tänä vuonna avata 15-24 uutta kauppapaikkaa Euroopassa, Pohjois-Amerikassa ja Aasiassa. Viime vuoden tilinpäätöstietojen mukaan juuri myymäläverkoston laajentaminen laski yhtiön kannattavuutta.

Suomen ulkopuolella avattujen myymälöiden kehitys ei ole vastannut odotuksia. Yhdysvalloissa ja Ruotsissa liiketulos heikkeni viime vuonna voimakkaasti. Kansainvälistyminen aiheuttaa lisäpainetta kilpailukykyyn.

– Kansainvälistyminen tuo lisähuolta Marimekon hintakilpailukyvystä. Tuotteiden on oltava kuluttajille järkevän hintaisia, Ihamuotila sanoo.

Hän kuitenkin toteaa, että kasvu kansainvälisillä markkinoilla tuo Suomeen myös lisää työpaikkoja. Marimekolla on tällä hetkellä Suomen ulkopuolella 108 myymälää.

– Laajentuminen tarjoaa paljon pääkonttoritoimintoja, jotka keskittyvät Suomeen. Parin vuoden aikana Marimekon henkilöstö on lisääntynyt noin 60 työntekijällä, muun muassa tuotekehittelyssä ja vähittäiskaupassa.

Marimekko työllisti viime vuoden lopulla 535 henkilöä, joista 432 työskenteli Suomessa.