Finnwatch: Kaupan omien merkkien taustalta löytyi pakkotyötä - Pörssiuutiset - Ilta-Sanomat

S- ja K-ryhmä järkyttyivät: Halpamehulla julma hinta

S-ryhmän, Keskon ja Suomen Lähikaupan omien tuotemerkkien ruuista osa syntyy surkeissa oloissa, kansalaisjärjestö Finnwatchin raportti kertoo. Räikeimmässä tapauksessa ananasmehun alkuperä on pakkotyössä.

21.1.2013 16:21 | Päivitetty 21.1.2013 16:21

Jos teet työsi oikein hyvin, saattaa pomo antaa sinulle takaisin takavarikoimasi passin, jotta voit matkustaa kotimaahasi tapaamaan perhettäsi. Ehtona on, että jätät viiden päivän palkan pantiksi. Saattaahan olla, ettet halua palata tehtaalle, jossa pakotetaan jopa kymmenen tunnin ylitöihin ja työtovereina on alaikäisiä. 

Tällaisen kuvan antaa kansalaisjärjestö Finnwatchin raportti thaimaalaisen Natural Fruit -ananastehtaan työoloista. Tehdas valmistaa mehutiivistettä, joka kuljetetaan Suomeen. Siellä Refresco-konserniin kuuluva VIP-Juicemaker valmistaa siitä Pirkka-, Rainbow- ja Eldorado-ananasmehuja. Merkit ovat kauppojen omia, joita mainostetaan hyvällä hinta-laatu-suhteella. 

Finnwatch löysi selvityksessään ongelmia myös tonnikalatehtailta, jotka tekevät kaupoille Eldorado, Euroshopper, Pirkka, X-tra ja Rainbow -tonnikaloja. Thai Union Manufacturing ja Unicord Public Company Limited -yhtiöissä työskenteli alaikäisiä ja vain harvalla oli työsopimus.

Tutkitut tonnikalatehtaat tekivät myös Abba Xpress ja John West -tonnikaloja, jotka eivät ole kauppojen omia merkkejä. 

Pirkkaa ja Euroshopperia myydään K-kaupoissa. Rainbow ja X-tra ovat S-ryhmän merkkejä ja Eldoradoa puolestaan löytyy esimerkiksi Stockmannin, Siwojen ja Valintatalojen hyllyistä. 

Kaupat lupaavat puuttua ongelmiin

Päivittäistavaraketjut S-ryhmä ja Kesko sekä Eldoradoa hankkiva Tuko Logistics ovat ilmoittaneet ryhtyvänsä toimiin Finnwatchin raportin paljastamien epäkohtien korjaamiseksi. Yhtiöt ovat muun muassa aloittaneet keskustelut VIP-Juicemakerin kanssa, jotta työntekijöiden oloja Natural Fruitilla parannettaisiin.

– He (VIP-Juicemaker) ovat toistaiseksi pysäyttäneet ostot ja katkaisseet toimitukset, kunnes puutteet korjataan, S-ryhmän vastuullisuusjohtaja Lea Rankinen kertoo Taloussanomille.

– On vaikea sanoa, minä päivänä nämä kaikki asiat ovat ok, mutta räikeimmät pitää saada kuntoon heti, Tuko Logisticsin laatupäällikkö Pirjo Heiskanen kertoo puhelimitse. 

Rankisesta olisi myös hölmöä ajatella, että Natural Fruitin tehdas olisi ainut laatuaan, puhdas yksittäistapaus.

– Se on naivi ajatus. Epäkohtia voi tulla ilmi muuallakin.

Heiskanen ei pidä mahdottomana sitäkään, että sopimus puretaan kokonaan, jos asiat eivät parane. Se ei kuitenkaan ole yhtiön ensimmäinen keino. Finnwatchkaan ei suosittele sitä, koska silloin Natural Fruit ei välttämättä koskaan muuta toimintatapojaan, vaan etsii ainoastaan uuden asiakkaan.

– Toimitusten pysäyttäminen ajaa Natural Fruitin vain taloudelliseen ahdinkoon, Keskon tuotetutkimuspäällikkö Matti Kalervo kommentoi.

Kuka valvoovalvojaa?

Koska VIP-Juicemaker valmistaa mehun Suomessa, ei sen vastuullisuuden valvonta ole ollut yhtä tiukkaa kuin esimerkiksi tonnikalatehtaiden. Tuko ja S-ryhmä myöntävät, että parannettavaa on.

Tähän asti esimerkiksi työoloista on pyritty huolehtimaan sopimuspykälällä, jonka mukaan tuotteiden toimittajat huolehtivat vastuullisuudesta.

– Olemme luottaneet siihen, että tavarantoimittaja pitää sopimuksesta kiinni, emmekä ole varmentaneet sitä. Tämän raportin valossa näin täytyy jatkossa tehdä, Keskon Kalervo sanoo.

Saman puutteen myönsi myös S-ryhmä tiedotteessaan, jonka se lähetti Finnwatchin raportin julkitulon jälkeen. S-ryhmä aikoo tehdä toimittajilleen kyselyn vastuullisuuden valvonnasta.

Tukon Heiskasen mielestä olisi myös täysin mahdollista tehdä valvontakäyntejä tavarantoimittajien paikkoihin myös itse. Rankinen kuitenkin pitää valvonnan ottamista kokonaan kauppaketjulle liian työläänä, eikä Keskokaan suunnittele valvonnan ottamista omiin käsiin, vaikka periaatteessa omia tarkistuskäyntejä voitaisiinkiin teetättää.

Paljonko eettinen mehu maksaisi?

Vaikka kauppaketjut eivät sitä suoraan sanokaan, on hintakisa keskeinen syy ongelmiin. VIP-Juicemakerin emoyhtiö Refresco hoitaa raaka-aineostot keskitetysti ja kertoo hinnan olevan keskeinen kilpailuvaltti.

Toisaalta ongelmien selvittely jälkikäteen ei ole ilmaista myöskään kauppaketjuille tai toimittajille.

Olisiko täysin eettinen mehu sitten kalliimpaa myös kuluttajalle?

– Todennäköisesti olisi. Jos palkat esimerkiksi Thaimaassa nousisivat, niin kuka sen palkan viime kädessä maksaa? Se on se kuluttaja ja tässä tapauksessa suomalainen kuluttaja, Keskon Kalervo kertoo.

Myös Tukon Heiskanen myöntää, että olojen parantaminen olisi investointi Natural Fruitille. 

Lopputuotteen hintaan vaikuttaa toki moni muukin tekijä kuin se, onko miestyöntekijöille yli kuusi vessaa tai noudatetaanko palkanmaksussa lakia.

– Vaikka tässä asiassa ei pitäisi puhua siitä, että työolojen parantaminen on kustannustekijä. Kuluttajalle ei aiheudu muita kuluja kuin että me olemme tukeneet sitä, että työolot ovat kunnolliset, Heiskanen sanoo.

– Nämä asiat tuovat ananasmehuun pahan maun.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?