YouGov: Nokian brändi tasaisessa nousussa - Pörssiuutiset - Ilta-Sanomat

Suomalaisten silmissä Nokia on noussut suosta

Kuvituskuva
Julkaistu: 11.1.2013 14:54, Päivitetty 11.1.2013 14:54

Suomalaisten kuluttajien mielikuva Nokiasta on ollut loppukesän jälkeen nousussa.

Suomalaisten käsitys Nokiasta on pysynyt nousussa elokuun jälkeen, kun brändi laski tätä ennen selvästi. Tämä käy ilmi YouGov-tutkimusyhtiön BrandIndex-imagoselvityksestä.

Vielä kesällä 2010 Nokia sai suomalaisilta indeksiluvun, joka oli lähes 60 eli kärkiryhmän tasoa. Seuraavan vuoden alussa alkoi kuitenkin lasku.

Viime vuosi vei indeksin pahimmillaan jo alle 10:n tasolle. Lasku jyrkkeni selvästi viime vuoden kesäkuussa, kun Nokia ilmoitti laajoista irtisanomisista ja Salon tehtaan lakkauttamisesta.

Loppukesästä alkoi kuluttajamielikuvan elpyminen ja eilen indeksi oli jo tasolla 30.

Markkinatutkimusyhtiö Interbrandin maailman sadan huipputuotemerkin listallla Nokia joutui viime vuonna tyytymään 19. sijaan kun se edellisvuonna oli sijalla 14 ja tätä edellisenä vuonna sijalla 8.

Parhaimmillaan Nokia on ollut viidentenä.Nokian kilpailijoista Apple ylsi viime vuonna kakkokseksi ja Samsung yhdeksänneksi.

BrandIndex-tutkimukseen osallistui 1 700 iältään 18–64-vuotiasta suomalaista. Tutkimusta on tehty Suomessa vuodesta 2008 lähtien. YouGov on kansainvälinen markkinatutkimusyritys, jonka pääpaikka on Lontoossa.

Tuoreimmat osastosta