- - Pörssiuutiset - Ilta-Sanomat

Nokia uskoo sisältöä enemmän verkostoihin

Nokian teknologiajohtaja Tero Ojanperä esitteli tiistaina Oulussa näkemyksiään siitä, kuinka matkapuhelimet kytkeytyvät osaksi nettiyhteisöjä.

Nokian teknologiajohtaja Tero Ojanperä esitteli tiistaina Oulussa näkemyksiään siitä, kuinka matkapuhelimet kytkeytyvät osaksi nettiyhteisöjä.

Julkaistu: 24.10.2007 6:02, Päivitetty 24.10.2007 8:00

Paikka, sisältö ja tila. Näiden tietojen yhdistäminen on matkapuhelinjätti Nokia uusien kontekstuaalisten palvelujen keskeinen ydin. Konstektuaalisuus on tulevaisuudessa kuningas, markkinoi Nokian teknologiajohtaja Tero Ojanperä.

Nokia aikoo yhdistää matkapuhelimen eri käyttötavat osaksi sosiaalisia verkostoja. Osa käyttäjän persoonallisuutta on, mitä hän itsestään kertoo kunakin hetkenä.

– Pelkkää sisältöä tärkeämpää ovat kontekstuaaliset palvelut. Konstektuaalisuus on tulevaisuudessa kuningas, visioi Nokian teknologiajohtaja Tero Ojanperä.

Ojanperän mielestä Nokian tekemässä Navteq-kaupassa on karttoja enemmän kyse juuri kontekstuaalisten palveluiden hyödyntämisestä. Amerikkalainen Navteq on yksi maailman johtavista digitaalisia karttoja tekevistä yhtiöistä.

– Syy siihen, miksi ostamme Navteqin ei ole, että yhtiö tekee karttoja. Me puhumme kontekstuaalisesta internetistä, jossa käyttäjät määrittelevät palveluiden kehittymisen suunnan, Ojanperä sanoi.

– Lisäksi mainostajat voivat kartta-ja navigaatiopalveluissa mainostaa maantieteellisen tiedon ohessa.

Esimerkkinä kontekstuaalisuudesta Ojanperä mainitsi karttojen ja kännykänkäyttäjien tietojen jakamisen vieraassa kaupungissa. Käyttäjät voivat jakaa keskenään esimerkiksi ravintolasuosituksia ja sopia ilman tekstiviestejä tai puheluita tapaamisen.

Ojanperä muistutti myös teknologian ja ihmisten toimintatapojen nopeasta muutoksesta. Sähköposti ei ole nuorisolle enää ensisijainen tapa pitää yhteyttä. Sähköposti on yli 25-vuotiaiden viestintäväylä.

– Sähköposti on minun sukupolveni työkalu. Nykyisin nuoriso käyttää yhteydenpitoon enemmän pikaviestejä, Facebookia ja muita sosiaalisia verkostoja, sanoi 41-vuotias Ojanperä.

Nettiverkostojen suosion kasvun ovat havainneet muutkin yhtiöt. Amerikkalainen hakukoneyhtiö Google osti vähän aikaa sitten suomalaisen Jaiku-mikroblogin, jota käytetään pääasiassa matkapuhelimella.

Nokia tulevaisuuden visiot perustuvat pitkälti S60-ohjelmistoalustan varaan. Se on maailman suosituin kännyköiden ohjelmistoalusta, jota Nokian lisensoi kilpailijoilleen kuten Samsungille ja LG:lle.

Avoimena alustana S60 tarjoaa ulkopuolisille mahdollisuuden kehittää sen päälle sovelluksia.

– Nokian suunnitelmissa on muuttaa internetiä ja sen käyttöä matkapuhelimella. Meidän kilpailijoita eivät ole enää pelkästään laitevalmistajat vaan ohjelmisto- ja internet-yritykset.

Yksi Nokian uusista palveluista on nimeltään Mosh. Palvelualustan avulla käyttäjät voivat itse tuottaa sisältöjä matkapuhelimia varten.

Mosh-alustaan yhdistetyn, tiistaina julkistetun SEEK-sovelluksen kautta kännykänkäyttäjät voivat tehdä pyyntöjä toivomastaan sisällöstä.

Tuoreimmat osastosta