Osa ihmisistä pelkää jo kotinsa puolesta – pankeissa huoli ei vielä näy - Oma raha - Ilta-Sanomat

Osa ihmisistä pelkää jo kotinsa puolesta – pankeissa huoli ei vielä näy

Moni haki keväällä lainaansa lyhennysvapaata. Se voi olla sekä asiakkaan että pankin etu. Pankit eivät ole asiassa hyväntekijöitä, vaikka he mielellään sellaisen kuvan antavat.

Kodista pidetään yleensä kiinni viimeiseen asti. Siksi irtisanomiset eivät vielä näy pankeissa muuten kuin lyhennysvapaina.­

22.10. 6:31

Velkaongelmissa olevia ihmisiä auttava Takuusäätiö kertoi alkuviikosta, että heille tulevat yhteydenotot liittyvät aiempaa useammin huoleen kodin menettämisestä.

Soittokierros pankkeihin osoittaa, että pankeissa ilmiö ei vielä näy. Mutta tavallaan sen ei pitäisikään näkyä. Eräs perussääntö on, että menee 12–18 kuukautta, ennen kuin irtisanomiset alkavat näkyä pankeissa asuntolaina-asiakkaiden ongelmina. Se johtuu siitä, että moni irtisanottu saa ansiosidonnaista työttömyysturvaa, ja koti on se asia, jota suojataan loppuun asti.

Takuusäätiön asiakkaat ovat jo valmiiksi velkaongelmissa, ja he luultavasti ovat yrittäneet paikata talouttaan vakuudettomilla kulutusluotoilla. Silloin mahdollisuudet hoitaa asioita loppuvat nopeammin.

Ei lyhennysvapaiden toista aaltoa

Kun korona iski täydellä voimalla päälle keväällä, moni haki pankista lyhennysvapaata. Suomen suurin asuntolainoittaja OP antoi keväällä kaikkiaan 120 000 ihmiselle lyhennysvapaata. Näin kertoo OP:n asuntorahoituksesta ja asumisen palveluista vastaava johtaja Kaisu Christie.

– Keväästä eteenpäin tilanne on rauhoittunut, ja lyhennysvapaita on haettu kesällä saman verran kuin edelliskesänä. Valtaosa lyhennysvapaista päättyy nyt loka–marraskuussa. Kovinkaan moni ei ole hakenut lyhennysvapaata uudelleen, Christie sanoo.

– Sanoisin niin, että lyhennysvapaiden hakemisessa ei ole tullut toista aaltoa.

Samaa sanotaan Nordeasta. Henkilöasiakasliiketoiminnan johtaja Jani Eloranta sanoo, että Takuusäätiön mainitsemat ongelmat eivät näy heidän asiakaskunnassaan. Lyhennysvapaita ja vapaakuukausia lainanmaksuun on kyllä otettu, mutta valtaosa asiakkaista selviää hyvin asumismenoistaan.

Paljon muuta Eloranta ei sano, koska Nordea on pörssiyhtiö ja päällä on niin sanottu hiljainen kausi ennen perjantaina julkistettavaa kolmannen vuosineljänneksen tulosta.

Hän viittaa pankin syyskuussa julkaisemaan kyselytutkimukseen, jonka mukaan neljä viidestä suomalaisesta selviytyy asumismenoistaan entiseen tapaan.

Asumisen luotottamiseen erikoistuneesta Hyposta taas sanotaan, että asiakkailla ei ole vaikeuksia.

– Ei näy meillä, sanoo Hypo-konsernin kehitysjohtaja Tom Miller.

Myös pankki hyötyy

Pankit puhuvat lyhennysvapaista ikään kuin ne olisivat hyväntekeväisyyttä. Asiakkaat ovat usein tyytyväisiä, kun he saavat tiukassa taloustilanteessa järjesteltyä asioitaan. Ja asiakkaalle on tietysti parempi neuvotella asiansa pankin kanssa kuin ajautua maksuvaikeuksiin.

Kannattaa muistaa, että myös pankki hyötyy siitä, kun lyhennysvapaiden takia lainan takaisinmaksuaika pitenee. Vai eikö hyödy, Kaisu Christie?

– Toki lainat pitenevät niin sanotusti paperilla. Mutta moni asiakas pyrkii maksamaan lainan tavoiteaikaa nopeammin pois, ja siinä se hyöty kyllä sitten sulaa, hän sanoo.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?