Alkon tilastot: Erästä alkoholijuomaa myytiin yli 40 prosenttia enemmän kuin alkuvuonna - Oma raha - Ilta-Sanomat

Alkon tilastot: Erästä alkoholijuomaa myytiin yli 40 prosenttia enemmän kuin alkuvuonna

Alkon Taina Vilkuna kertoo, että alkoholijuomien myynti kasvoi korona-aikana. Roseeviinien litramyynti kasvoi alkuvuonna 2020 yli 40 prosenttia.

Millaista alkoholia suomalaiset ostavat Alkosta korona-aikana?­

13.8. 15:35

Alko kertoi maanantaina myyntinsä kasvaneen korona-aikana. Ilta-Sanomat selvitti, onko suomalaisten maku ylipäätään muuttumassa ja mihin suuntaan.

Merkkejä muutoksista näkyy eri tuoteryhmien välillä, sillä roseeviinien kysyntä lisääntyi tilastoissa prosentuaalisesti eniten.

Ilta-Sanomat kysyi Alkon asiantuntijalta tarkemmin suurimmista muutoksista ja niiden syistä.

Esimerkiksi rosee- ja kuohuviinit näyttävät maistuvan suomalaisille. Miten suomalaisten maku on muuttunut?

– Suomalaisten maku on keventynyt ja miedontunut vuosien saatossa. Tämä näkyy niin viinien myynnin kasvuna kuin keveyden ja raikkauden arvostamisena, Alkon tuoteviestintäpäällikkö Taina Vilkuna kertoo Ilta-Sanomille.

– Esimerkiksi roseeviinien litramyynti on kasvanut alkuvuonna 2020 yli 40 prosenttia.

Kun vuonna 2015 roseeviiniä myytiin 858 000 litraa, viime vuonna myynti oli jo 1 522 000 litraa.

Jos grafiikka ei näy, voit katsoa sen tästä.

Kuohuviinimyynnissä vastaavat luvut ovat vuoden 2015 4 826 000 litraa ja viime vuoden 5 019 000 litraa.

Vilkuna kertoo, että samppanjoita myytiin 349 000 litraa vuonna 2015 ja viime vuonna 379 000 litraa.

– Vuosituhannen alusta lähtien samppanjan myynti on lähes viisinkertaistunut.

Jos grafiikka ei näy, voit katsoa sen tästä.

Valkoviinit kirivät punaviinien rinnalle

Puna- ja valkoviinejä nautitaan nykyisin lähes yhtä paljon kumpaakin.

– Valkoviinit ovat kirineet punaviinien rinnalle 2010-luvulla. Vaikka roseeviinien kasvuprosentit ovat suuria, roseeviinimyynti on edelleen huomattavasti puna-, valko- ja kuohuviinimyyntiä pienempää: punaviinejä myytiin viime vuonna 21 756 000 litraa, valkoviinejä 20 756 000, kuohuviinejä 5 397 000 ja roseeviinejä 1 522 000 litraa, hän sanoo.

Tilaston kolmen kärki 2019: Leijona, Koskenkorva ja Suomi

Miten ovat käyneet kaupaksi perinteiset klassikot, kuten väkevät viinat vaikkapa Koskenkorva? Miten niiden myynti on muuttunut?

– Emme voi kommentoida yksittäisiä tuotteita tasapuolisuuden ja syrjimättömyyden periaatteiden takia. Jos haluaa, voi tutkia pitempiä myynnin muutoksia vuosittain julkaistavista Alkon myydyimmät tuotemerkit -tilastoa.

Tilastosta selviää esimerkiksi, että vuoden 2019 tilaston kolme kärkituotetta ovat Leijona Viina, Koskenkorva Viina ja Suomi Viina. Alkon myydyimpien tuotemerkkien tilasto julkaistaan vain kerran vuodessa tammikuussa.

Vaikka viinien myynnin prosentuaalinen kasvu on kovaa, viinojen johtoa on vaikea saavuttaa nopeasti.

Korona-aikana myynnin kasvu on Vilkunan mukaan kohdistunut kaikkiin tuoteryhmiin.

Vilkuna kertoo, että Alkon tältä vuodelta peräisin olevassa trendiraportissa esitellään viisi asiaa, jotka vaikuttavat ostopäätöksiin.

– Ne ovat tiedostava alkoholinkäyttö, ilmastokriisin heijastuminen myös juomavalintoihin, aitouden ja tarinoiden korostuminen, sosiaalinen fiilistely ja elämyksellisyys juoman ja ruoan yhdistämisessä.

– Korona-aika on tietysti tuonut muutoksia myös juomatottumuksiin. Yleensäkin kriisiaikoina ihmiset hakevat ostovalinnoillaan turvallisuutta, haluavat tukea paikallisuutta ja kiinnittävät huomiota vastuullisuuteen, Vilkuna pohtii.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?