KKV: Ikä­ihmiset ovat digi­markkinoilla haavoittuvassa asemassa - Oma raha - Ilta-Sanomat

KKV: Ikä­ihmiset ovat digi­markkinoilla haavoittuvassa asemassa

Kuvituskuva.

Julkaistu: 31.1. 18:31

Harhaanjohtavan digimarkkinoinnin uhreiksi joutuneet ikäihmiset tapaavat vaieta kokemuksistaan. Moni tuntee lankeamisestaan häpeää.

Taloussanomat uutisoi tänään 80-vuotiaasta Seposta, jonka digipalvelumaksut kustansivat vuosittain 346 euroa tarvittua enemmän.

Fiksari-yrityksen perustaja Heidi Kähkösen mukaan vanhusten sopimuksista löytyy liki jokaisella kotikäynnillä parannettavaa. Räikeimmillään sopimusten uudelleenjärjestely on säästänyt vanhukselle Kanarian-matkan verran rahaa vuosittain.

Suurin osa palveluiden myyjistä pelaa reiluilla pelisäännöillä, eivätkä turhan kalliiksi nousseet palvelumaksut kerro automaattisesti vedätyksestä.

Ongelmatapaukset ovat kuitenkin tuttuja Kilpailu- ja kuluttajavirastossa, kertoo viraston asiantuntija Matias Kinnunen. Ikäihmiset kuuluvat digimarkkinoilla haavoittuvaan kuluttajaryhmään, jonka ymmärrys tuotteista voi olla ostohetkellä usein vähäinen. Valituksia tekevät virastoon vanhusten lisäksi heidän asioitaan hoitavat läheiset.

– Meille tulleiden yhteydenottojen mukaan heille on myyty joko itsenäisesti tai jonkin muun tuotteen kyljessä tarpeettomia tuotteita ja palveluja. Kyllähän vastuullinen myyjä aina kartoittaa kuluttajan tarpeen, Kinnunen toteaa.

Harhaanjohtava markkinointi kohdistuu vanhuksiin Kinnusen mukaan useita kanavia pitkin. Haavoittuvaa kuluttajaryhmää lähestytään sekä puhelimitse että kotikäynnillä tai myymälässä.

Usein vanhukset eivät uskalla kieltäytyä myyjän tarjouksista, mikä nakertaa kauppatapahtuman eettisyyttä.

– Puhelin- ja kotimarkkinoinnissa myyntitilanne tulee ikäihmiselle usein yllättäen. Ikäihmiselle voi olla hyvinkin painostava tilanne, kun vieras ihminen tulee omaan kotiin, eikä myyjästä tahdo päästä eroon.

Kinnunen huomauttaa, että laki rajoittaa jo nyt vanhuksiin kohdistuvaa aggressiivista ja harhaanjohtavaa markkinointia.

Epäeettisen kaupittelun kitkeminen lainsäädännöllisin konstein on kuitenkin joskus hankalaa, koska se voi rajoittaa ikäihmisten itsemääräämisoikeutta.

– Eihän ihmistä voi iän vuoksi estää tekemästä sopimuksia, ja sopimusten tekeminen on tässä yhteiskunnassa välttämätöntä, Kinnunen sanoo.

Usein ikäihminen saattaa Kinnusen mukaan myös hävetä, että on tullut huijatuksi. Arkuus puhua asiasta estää viranomaisia ja läheisiä puuttumasta väärinkäytöksiin.

– Tärkeää olisi, että ikäihminen osaa kertoa asiasta jollekulle. Tulee uskaltaa kertoa huiputuksesta ja käyttää oikeuksiaan, tarpeen vaatiessa jopa riidellä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?