Seppo, 80, halusi vain katsoa Teemu Pukin peliä, mutta kanavat olivat pimentyneet – seurasi tunnin puhelu asiakaspalveluun - Oma raha - Ilta-Sanomat

Seppo, 80, halusi vain katsoa Teemu Pukin peliä, mutta kanavat olivat pimentyneet – seurasi tunnin puhelu asiakaspalveluun

Seppo Helenius (etualalla) kertoo, että digipalveluissa hämää erityisesti kaksi asiaa. Salasanat ja suomen kieli. Salasanat hukkuvat, vaikka kuinka olisi muistilappuja. Digipalveluiden sanasto taas on niin monimutkaista, ettei ikäihmiset sitä välttämättä ymmärrä.

Julkaistu: 31.1. 18:30

– Meitä harmittaa ihan vietävästi se, kuinka heikommassa asemassa oleville ikäihmisille myydään täysin tarpeettomia liittymiä, kuvaa Fiksari-yhtiön Heidi Kähkönen.

Erilaiset netti-, tv- ja puhelinliittymät sekä niihin tarjottavat lisäpalvelut laittavat helposti ikäihmisen pään pyörälle. Digipalveluiden ja -laitteiden kanssa ei aina ole helppoa.

Sen on todennut muun muassa helsinkiläinen Seppo Helenius, 80, joka meni uudenvuodenpäivänä mökilleen Lohjalle. Vielä viime vuosikymmenen puolella maksukanavat näkyivät mökillä hyvin, mutta vuodenvaihteen jälkeen kanavat olivat pimentyneet.

Taustalla oli DNA:n antenniverkon maksu-tv-liiketoiminnan siirtyminen Digitalle. Mutta Helenius ei sitä tiennyt. Hän halusi vain katsoa tuttuun tapaan urheilua ja erityisesti Teemu Pukin otteita Englannin Valioliigassa.

Helenius kutsui hätiin Peik Hämekosken, joka työskentelee ikäihmisiä digilaitteiden ja -palveluiden kanssa auttavassa Fiksarissa. Hämekoski sai Heleniuksen maksukanavat taas näkyviin.

Torstaina Hämekoski meni taas Heleniuksen luo. Teemu Pukki pelasi taas, mutta Seppo ei osannut laittaa peliä päälle. Tällä kertaa Helenius oli Helsingissä, ei mökillään Lohjalla.

Maksukanavien pimentymisen jälkeen DNA oli lähettänyt Heleniuksen sähköpostiin DNA TV -aktivointikoodin. Sillä ottelu olisi näkynyt Heleniuksen läppäriltä.

– Mutta enhän minä sitä tiennyt, mies toteaa.

Hämekoski laittaa DNA TV:n Heleniukselle iskuun, mutta huomaa pian, että Teemu Pukin pelejä näyttävät kanavat eivät aukea. Yhteys otetaan DNA:n asiakaspalveluun.

Asiakaspalvelija lupaa selvittää ongelmaa, mutta huomauttaa nopeasti, että Heleniuksen paketissa olisi parantamisen varaa. Tällä ja tällä ratkaisulla voisi säästää näin ja näin paljon.

Seuraa tunnin puhelu. Aluksi selvitetään mahdollisuutta päästä eroon Heleniuksen Elisa Viihde maksu-tv-paketista. Sen voisi korvata DNA:n vastaavalla palvelulla ja säästää hieman rahaa.

Peik Hämekoski (taustalla) auttaa vanhuksia digipalveluiden ja -laitteiden kanssa.

Helenius kuitenkin lyö jarrua. Hän ei halua luopua Elisa Viihteestä, koska on juuri oppinut käyttämään sitä – ja pitämään siitä. Hämekoski toteaa asian DNA:n asiakaspalvelijalle.

– Meillä on täällä oppimiskaari aika pitkä, hän huomauttaa.

Heleniuksen netti, jota tämä käyttää sekä mökillä Lohjalla että kotona Helsingissä, on kuitenkin kallistumassa, kun jokin kampanjahinta loppuu.

Hämekoski jää linjoille selvittämään asiaa.

Seppo Helenius pitää Hämekoskesta. Hän myöntää, ettei onnistuisi digipalveluiden kanssa ilman lisäapua.

Vanhuksia auttaville työntekijöille se on tuttua. Fiksari-yrityksen perustajan Heidi Kähkösen mukaan työntekijät käyvät usein kotikäynneillä läpi asiakkaan puhelin- ja nettiliittymäsopimukset.

Käytännössä joka kerta, kun tarkistus tehdään, sopimuksista löytyy korjattavaa. Yhdessä tapauksessa eräällä rouvalla oli niin paljon päällekkäisyyksiä ja turhia lisäpalveluita, että kuukausimaksullisia palveluita karsimalla säästettiin Kanarian-matkan verran rahaa vuodessa.

– Meitä harmittaa ihan vietävästi se, kuinka heikommassa asemassa oleville ikäihmisille myydään täysin tarpeettomia liittymiä, palveluita tai laitteita välittämättä ihmisen tarpeista, Kähkönen kertoo.

Hämekoski kertoo tunnistaneensa kolme yleistä asiaa, joissa on usein parantamisen varaa senioreiden liittymissä.

Ensimmäinen on nettipaketin nopeus. Monesti ihmiset saattavat maksaa paljon ylimääräistä supernopeasta netistä, vaikka selailu olisi vain uutisten ja sähköpostin lukemista.

Lisäksi monilla taloyhtiöillä on sopimuksia palveluntarjoajien kanssa. Niitä hyödyntämällä saman netin voi saada halvemmalla kuin vaikkapa puhelinmyyjältä.

Puhelinmyyjien rehellisyys nousi esille, kun Ilta-Sanomat uutisoi Elisan omistaman markkinointiyhtiön puhelinmyyjien valehtelusta. Myyjät olivat pyrkineet myymään nettipakettia kertomalla asiakkaalle, että taloyhtiön kautta ostettu verkkoyhteys on huonompi kuin myyjän tarjoama, vaikka todellisuudessa eroa ei ollut.

Netin nopeuden lisäksi Hämekoski tarkistaa aina myös liittymien lisäpalvelut.

– Kuukausimaksuun voi kuulua esimerkiksi turvapaketti viidelle laitteelle, kun laitteita on käytössä vain kaksi, Hämekoski selittää.

Kolmas yleinen ongelma puhelinliittymissä on se, että ne ovat turhan kattavia verrattuna asiakkaan tarpeisiin. Niissä voi olla liikaa puheminuutteja, tekstiviestejä tai nettiä.

Heleniuksen puhelin-, netti- ja tv-liittymiä selvitettiin DNA:n asiakaspalvelun kanssa lopulta liki tunti.

Hämekoski, Helenius ja DNA:n asiakaspalvelija pääsevät lopulta tunnin keskustelun jälkeen Heleniusta tyydyttävään ratkaisuun. Viihdeboksin tilaus säilyy Elisalla, mutta puhelinliittymä siirtyy DNA:lle, sillä yhdessä nettiliittymän kanssa saatiin parempi palvelu edullisempaan hintaan.

Hämekoski tekee nopean matematiikan: säästöä tulee 346,80 euroa vuodessa.

Helenius nostaa molemmat peukut pystyyn. Tällä mennään.

– Minun toiveeni on, että Teemu Pukki rikkoo yhden kauden suomalaisen pelaajan maaliennätyksen Valioliigassa, Hämekoski pohtii.

Helenius on samaa mieltä.

Lue lisää: KKV: Ikäihmiset ovat digimarkkinoilla haavoittuvassa asemassa