Täysin vieras taho pani Nikon tilille 100 euroa – tee näin jos sinulle käy samalla tavalla - Oma raha - Ilta-Sanomat

Täysin vieras taho pani Nikon tilille 100 euroa – tee näin jos sinulle käy samalla tavalla

Verkkopankissa asioijan tulee olla tarkkana, että maksun tilinumero on tarkasti oikea - muutoin seuraukset voivat olla vaikeita.

Julkaistu: 24.1. 16:41

Virheellisiin maksutapahtumiin törmätään silloin tällöin. Nordea ja Aktia kertovat Taloussanomille, ettei virheellisten maksutapahtumien määrästä olla teetetty tilastollista selvitystä.

Viikko sitten helsinkiläinen Niko, 32, äkkäsi verkkopankkinsa tapahtumavirrassa silmäänpistävän tilisiirron. Tuiki tuntemattoman taloyhtiön hallitus oli maksanut viime vuodelta miehelle sadan euron kokouspalkkion.

– Kuulun oman taloyhtiöni hallitukseen, ja tiedustelin isännöitsijältä, voisiko tässä olla tapahtunut jokin sekaannus. Isännöitsijän selvitykset vahvistivat, ettei vastaavanlaista maksua ollut lähetetty, Niko kertoo Taloussanomille.

Suoraselkäinen mies päätti ilmoittaa asiasta pankilleen. Sadan euron menetys tuskin romuttaisi taloyhtiötä, mutta seuraukset asian sivuuttamisesta arveluttivat. Pari päivää myöhemmin pankki pyysi Nikolta suostumusta siirtääkseen rahasumman takaisin lähettäjälle.

Pyyntöön myönnyttyään mies jäi pohtimaan tapahtunutta: Onko ihmisellä ylipäätään velvollisuus ilmoittaa erehdyksen kautta saaduista rahoista pankille?

Asiakas on aina velvoitettu ilmoittamaan virheellisistä maksuista pankilleen

Jon Paavilainen Nordean viestinnästä kertoo, että virheen seurauksena saadut maksut katsotaan pankissa perusteettomiksi eduiksi, jotka vastaanottaja on velvoitettu maksamaan takaisin. Maksuvirheen tehnyttä asiakasta Paavilainen kehottaa ensisijaisesti ottamaan yhteyttä omaan pankkiin.

– Mikäli väärä maksunsaaja ei vapaaehtoisesti palauta varoja, maksajan oikeusturvakeinona on nostaa kanne perusteettoman edun palautuksesta, Paavilainen sanoo.

Aktian sijoittajasuhde- ja viestintäjohtaja Lotta Borgström kertoo pankin noudattavan euromaksualueella välitettävien euromaksujen yleisiä ehtoja. Summan suuruudesta riippumatta asiakas on velvoitettu raportoimaan väärästä maksusta pankilleen.

– Eli kun asiakas huomaa saaneensa virheellisesti rahaa tililleen, tulisi siitä heti ilmoittaa pankille asian selvittämiseksi. Mitään kattoa ei tässä ole.

Takaisinmaksutavoista sovitaan Borgstömin mukaan tapauskohtaisesti.

Borgström kertoo, että virheellisten maksutapahtumien selvittämisessä tarvitaan harvoin ulkopuolisen viranomaistahon apua.

Maksuvirheiden yleisyydestä ei ole tarkkaa tietoa, sillä Nordea tai Aktia eivät ole tehneet tilastollista tutkimusta virheellisten maksutapahtumien määrästä.