Diesel-autojen arvo: Näin kävi hinnoille Suomessa – kannattaako dieseliä enää ostaa? - Oma raha - Ilta-Sanomat

Yksi kuva kertoo: Näin kävi diesel- ja bensa-autojen hinnoille Suomessa – kannattaako dieseliä enää ostaa?

Bensa- ja dieselautojen hintojen kehitys on eriytynyt.

Bensa- ja dieselautojen hintojen kehitys on eriytynyt.

Julkaistu: 18.11. 6:45

Käytettyjen dieselautojen hinnat ovat laskeneet jo useamman vuoden ajan.

– Yritän ostopäätöstä tehdessäni suhtautua asiaan järjellä, enkä tunteella, pohtii autokaupasta tavoitettu Heli, 42.

Heli kertoo painottavansa autovalinnassaan kohtuullisia kustannuksia. Auton ei tarvitse olla liian iso, hieno tai tehokas.

Sähköautot eivät kiinnosta Heliä korkean hinnan ja latausaikojen takia. –Ympäristökysymystä mietin sillä tavalla, että eihän kaupunkiajoon tarvitse mitään maasturia, Heli sanoo.

Sähköautot eivät kiinnosta Heliä korkean hinnan ja latausaikojen takia. –Ympäristökysymystä mietin sillä tavalla, että eihän kaupunkiajoon tarvitse mitään maasturia, Heli sanoo.

Monilla auton valintaan vaikuttaa myös käyttövoima, joissa nykyään riittää reilusti vaihtoehtoja. Enää ei puhuta vain polttoaineesta, vaan ostaja voi valita perinteisen bensiinin ja dieselin lisäksi esimerkiksi myös sähkö- tai kaasuauton, pistokkeesta ladattavan tai ajossa latautuvan hybridin välillä.

Dieseliä pidetään muita käyttövoimatyyppejä saastuttavampana, ja dieselautoista peritään myös erityistä käyttövoimaveroa. Monet hankkivat dieselauton, sillä verotuksesta huolimatta kulut saattavat olla pienemmät, jos autolla ajetaan pitkiä matkoja ja varsinkin peräkärryä vetäen.

Kuvituskuva

Autoliiton viestintäpäällikön Jukka Tolvasen mukaan monet autonostajat kiinnittävät auton käyttökustannuksiin jopa liikaakin huomiota.

– Riippuu tietenkin siitä, kuinka paljon ajaa, mutta puhutaan satojen eurojen eroista, Tolvanen sanoo.

– Suurin kustannuksista on kuitenkin auton arvonalenema, muut kustannukset ovat siihen verrattuna aika lailla toisarvoisia.

Arvonalenema tarkoittaa auton hinnan erotusta ostohinnan ja myyntihinnan välillä, ja tärkeä arvonalenemaan vaikuttava tekijä on käyttövoima.

Autojen hintakehitystä seuraavan Autovistan kokoavien tilastojen perusteella dieselautojen myyntimäärät ja hinnat ovat menneet viime vuosien aikana pääasiassa alaspäin.

Autovistan mukaan uusien dieselkäyttöisten henkilöautojen myyntimäärät ovat laskeneet voimakkaasti, sillä vuonna 2017 dieselautojen osuus oli vielä yli 30 prosenttia myydyistä autoista, viime kuukausina niiden markkinaosuus on laskenut alle 17 prosenttiin.

Vastaava kehitys on nähty myös käytettyjen autojen myynnissä. Autovistan käytettyjen autojen osto- ja myyntihinnoista kokoamien tilastojen perusteella samanikäisen, samanmallisen ja ajomäärältäänkin samanveroisen dieselauton sai viime keväänä halvemmalla kuin vielä vuoden 2015 alussa.

Käytetyissä bensa-autoissa hintojen lasku on ollut huomattavasti maltillisempaa. Autovistan indeksi ei tosin kerro varsinaisesti arvon alentumisesta, vaan hintatason kehityksestä.

Autovistan analyytikon Jere Sillanpään mukaan laskun syitä ovat muun muassa ”Dieselgate” eli diesel-autojen päästömittauksista paljastuneet huijaukset sekä tiukentuneet päästövaatimukset.

– Päästövaatimusten lisäksi dieselautojen heikkoon hintakehitykseen 2017–2019 on vaikuttanut käytettyjen autojen maahantuonti, Sillanpää kertoo.

Tuonti on lisääntynyt varsinkin Ruotsista heikon kruunun ja dieselautojen hintojen laskun takia.

Kuvituskuva

Mutta onko dieselauto huono sijoitus?

Autovistan tilastojen mukaan käytettyjen dieselautojen hinnoissa tapahtui viime kesänä ainakin pieni käänne parempaan, eli käytettyjen dieselautojen hinnat nousivat hieman kevääseen verrattuna. Ruotsissa dieselautojen hinnat ovat nousseet jo vuoden ajan, mikä on vähentänyt maahantuontia.

Dieselautojen hintojen nousua eivät välttämättä selitä niiden suosion kasvu, vaan tiukentuneet päästövaatimukset. Kallista päästövähennystekniikkaa ei kannata asentaa pienempiin dieselautoihin, joten uudet dieselit ovat jo lähtökohtaisesti suuremman ja kalliimman luokan autoja.

– Laskeneet ensirekisteröintimäärät dieseleillä tarkoittavat myös pienempää dieselien tarjontaa tulevaisuudessa, mikä voi parantaa dieselien hintakehitystä, Sillanpää arvioi.

Hintakehityksestä huolimatta itsekin dieselautoa ajava Autoliiton Tolvanen arvioi ostavansa dieselin myös seuraavaksi autokseen.

– Päästöt on saatu aika lailla kuriin, ja ne ovat hyvin vähän kuluttavia autoja, Tolvanen sanoo.

– Myös jätteistä tehty bio-diesel tulee tekemään oman osansa päästötalkoissa.

Näin valitset oikean auton

– Auton valinta on paljon monipuolisempaa ja monimutkaisempaa tänä päivänä, mikä on hyväkin, on erilaisia vaihtoehtoja, sanoo Tolvanen.

Auton kustannustehokkuuteen vaikuttaa paljon se, minkälaiseen käyttöön se tulee. Käyttövoimasta riippuu paljon, minkälaiseen ajoon auto sopii. Tolvanen tiivistää ohjeensa auton valintaan muutamaan nyrkkisääntöön.

Diesel- tai bensa

– Jos ajaa pitkiä matkoja, niin diesel on hyvä vaihtoehto, Tolvanen sanoo.

– Hiukkaspäästöt on saatu aika hyvin kuriin, ja ne ovat pienikulutuksisia autoja. Dieselmoottoreita ei toki enää laiteta koviin pieniin autoihin.

Myös bensa-autoja kehitetään yhä polttoainepiheimmiksi. Myös peräkärryä usein tarvitsevalle diesel- tai bensa-auto voi olla oikea valinta.

– Sähköautoihin ei juuri saa koukkua ja kuormat ovat pieniä, Tolvanen perustelee.

Hybridi- tai sähköauto

Sähköauton polttoainekustannukset ovat olemattomat, mutta käytettävyyttä heikentävät pitkät latausajat.

– Jos auton käyttötarve on korkeintaan muutamia kymmeniä kilometrejä, mutta joskus tarvitsee päästä vähän pidemmällekin, niin pistokehybridi voi olla tosi hyvä vaihtoehto, Tolvanen sanoo.

Arjen normaalit ajot hoituvat sähköllä, mutta polttomoottorin ansiosta pitkänkin matkan voi tehdä joutumatta välillä pysähtymään ja odottamaan akkujen latautumista.

Kaasu

Tolvasen mukaan myös kaasuauto on hyvä vaihtoehto varsinkin Etelä-Suomessa.

– Kaasu on kuitenkin edullisempaa kuin bensan ja dieselin tankkaus, ja tankkausasemia on pääkaupunkiseudulla aika hyvin. Kaasun tankkaus onnistuu myös nopeasti, toisin kuin sähköauton lataus, hän sanoo.