Kuluttaja-asiamies harkitsee ryhmäkannetta kahdesta 2 000 euron pikavipistä – todellinen vuosikorko jopa 350 prosenttia - Oma raha - Ilta-Sanomat

Kuluttaja-asiamies harkitsee ryhmäkannetta kahdesta 2 000 euron pikavipistä – todellinen vuosikorko jopa 350 prosenttia

Kuvituskuva

Julkaistu: 23.10.2019 9:47, Päivitetty 23.10.2019 10:14

Kuluttaja-asiamies harkitsee nostavansa ryhmäkanteet J.W.-Yhtiöt Oy:n ja Euro24 Finance Oy:n myöntämistä kahdesta luotosta, joilla on sen mukaan kohtuuttomat luottokustannukset.

Kuluttaja-asiamies suunnittelee aloittavansa toimenpiteet kahta pikavippiyhtiötä vastaan. Viranomainen alkaa kerätä ilmoittautumisia J.W.-Yhtiöiden ja Euro24 Financen vastaiseen joukkokanteeseen.

Kanteet koskevat J.W.-Yhtiöiden 2000 euron Suomilimiitti-luottoa sekä Euro24 Financen 2000 euron tililuottoa. Näiden kustannuksia kuluttaja-asiamies pitää kohtuuttoman suurina. Edellisen todellinen vuosikorko on noin 300 prosenttia ja jälkimmäisen noin 350.

Lisäksi näiden luottoehdot ovat olleet kuluttaja-asiamies Katri Väänäsen mukaan epäselviä.

Kyseisten luottojen ottajia arvioidaan olevan useita tuhansia.

– Tämä on samalla signaali muille luottoyrityksille, Väänänen sanoi lehdistötilaisuudessa.

Ennakkoilmoittautuminen kanteeseen alkaa tänään, ja se kestää kuukauden. Kanteeseen ei oteta muita luottoja ottaneita kuluttajia, mutta kuluttajaviranomaiset sanovat antavansa neuvontaa myös näille.

Kuluttajia tarvitaan noin 30 luottotuotetta kohti, jotta asiaa kannattaa edistää ryhmäkanteessa yksittäisten juttujen sijaan.

–Luottoja markkinoidaan muun muassa hyvällä elämällä, kuluttaja-asiamies Katri Väänänen sanoi.

Joukkokanne pikavippiyhtiöitä vastaan olisi ensimmäinen laatuaan Suomessa. Viranomaiset eivät tunne myöskään tapauksia muualta Pohjoismaista.

Kuluttaja-asiamies aikoo vaatia yhtiöiltä, että kuluttajille riittää lainapääoman maksaminen takaisin yhtiöille. Jos tämä ei mene läpi, toissijainen tavoite on luottokustannusten kohtuullistaminen 50 prosenttiin.

Kuluttaja-asiamies aikoo hakea luottoyhtiöiden kanssa sopimusratkaisua, jossa lainojen kustannukset mitätöitäisiin kokonaan.

Jos neuvottelut eivät johda tuloksiin, viranomainen nostaa ryhmäkanteen. Tässä vaiheessa kanteessa mukana olevien on ilmoittauduttava mukaan varsinaiseen kanteeseen.

Kuluttaja-asiamies Katri Väänänen sanoi lehdistötilaisuudessa pikavippiyhtiöiden markkinoinnin käyneen yhä aggressiivisemmaksi. Samalla luottojen markkinointi on siirtynyt pienemmistä yhä suurempiin ja pitkäkestoisempiin.

– Luottoja markkinoidaan muun muassa hyvällä elämällä, Väänänen sanoi.

– Pikaluotot oat syventäneet velkaongelmia, ja sen jälkeen otetaan yhä isompia järjestelyluottoja, Väänänen sanoi KKV:n tuoreen selvityksen tuloksiin vedoten.

Väänänen kertoi pikavippien tuovan paljon työtä: valvontaa, markkinaoikeusjuttuja, oikeusavustamista, lainsäädäntöaloitteita ja tutkintapyyntöjä.

Syyskuun alusta astui voimaan 20 prosentin korkokattosääntely, joka koskee kuitenkin vain sen jälkeen annettuja luottoja. Väänänen sanoi kanteen olevan myös merkki kuluttajille, jotta nämä voisivat myös itse neuvotella lainaehtojen kohtuullistamisesta.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?