S-ryhmä päätti alentaa kotimaisen kalan hintaa – Katso vertailu: Kuinka vastaavat Kesko ja Lidl?

Julkaistu:

S-ryhmä ilmoitti hiljattain laskevansa kotimaisen kalan hintoja kaupoissaan. Kaksi muuta suurta eivät lähteneet leikkiin. IS kokosi listan esimerkkihinnoista.
S-ryhmä ilmoitti toukokuussa laskevansa kotimaisen kalan hintaa kaupoissaan – pysyvästi. Ketjun mukaan tavoite on lisätä kotimaisen kalan osuutta suomalaisten ruokapöydissä.

– Noin puolet suomalaisista sanoo haluavansa syödä enemmän kalaa, mutta kokee sen olevan jotenkin vaikeaa ja kallista. On esteitä, henkisiä tai todellisia. Tämä oli se lähtökohta, johon halusimme iskeä, sanoo valikoimajohtaja Antti Oksa.

Hintojen laskun lisäksi tuoreen kotimaisen kalan tarjontaa aiotaan ketjussa lisätä ja käyttöön valjastetaan enemmän satokausiajattelua eli tuodaan esiin kunkin ajankohdan parhaita tuotteita.

Oksan mukaan kampanjointi asiasta alkoi viime viikolla ja kalan myynti kasvoi heti.

– Tuoreen kalan viikkomyyntimme oli viime viikolla heti 20 prosenttia tavallista (ja viime vuotta) korkeampi. Se on merkittävä ja vaikuttava muutos kokonaisen tuoteryhmän myyntiin.

”Halpuutus” tehdään Oksan mukaan S-ryhmän omasta pussista, kaupan katteesta eikä kalastajille maksettavasta hinnasta.

– Me ei missään nimessä nipistetä kalastajille maksetusta hinnasta. Asia on päin vastoin, muutenhan me olisimme kohta ilman niitä kalastajia, Oksa sanoo.

– Enemmän se on niin, että kilpailemme kalastajista.

IS kävi läpi uusia hintoja esimerkkituotteiden osalta. Kyseessä ovat Prisma-hinnat.

Pääasiassa hinnat näyttivät laskeneen noin euron monen tuotteen kohdalla, oli kyse kiloista tai paketeista. Näin on esimerkiksi 300 gramman kotimaisen kirjolohisuikalepaketin kohdalla. Kappalehinta laski 4,98 eurosta 3,98 euroon.



S-ryhmä kampanjoi kotimaisen kalan puolesta, mutta eniten näyttäisi halventuneen kuitenkin Norjan lohen hinta. Tiskiltä esimerkiksi norjalaista ruodotonta lohifileetä saa kalatiskiltä nyt viisi euroa halvemmalla. Ennen hinta oli 25,90 per kilo, nyt 20,90 kilolta. Vertasimme myös hintoja kahden muun suuren kauppaketjun, K-ryhmän ja Lidlin vastaaviin hintoihin.

Keskon tuoretuotteiden osto- ja myyntijohtaja Janne Vuorisen mukaan K-ryhmän ei ryhdy välittömiin vastatoimenpiteisiin.

– Toki myös hintojen tulee olla kaupassa yleensäkin kilpailukykyiset.

K-kaupoissa hinnat vaihtelevat kaupungista, alueesta, kaupasta ja kauppiaasta toiseen eikä ruokapuolella oikeastaan ole valtakunnallisia kiveen hakattuja hintoja. Siksi esimerkiksi kirjolohelle ei standardihintaa, joka olisi kaikissa Suomen Citymarketeissa sama eikä hintoja voi täysin siis verrata S-ryhmän Prismojen hintoihin siksi.

Helsingin Ruoholahden Citymarketin kauppias Tero Huhtala huomauttaa, että tuorekalan hintojen vertailu on hankalaa: hinnat vaihtelevat viikoittainkin, ja eri tavoin käsiteltyjä ja puhdistettuja filetyyppejä on lukuisia.


Lidlistä viestitetään, että heillä ”ei ole tarvetta tehdä hinnanmuutoksista numeroa”.

– Tarkastelemme hintoja jatkuvasti ja teemme normaalina käytäntönä vuosittain tuhansia hinnanmuutoksia. Myös kalan kohdalla seuraamme kilpailua ja reagoimme tarpeen mukaan, Lidlin viestinnästä kerrotaan sähköpostitse.

Sen sijaan on yksi seikka, johon S-ketjun valtakunnallinen hintojen muutos ei vaikuta ja se on paikalliset kalat paikallisilla kalatiskeillä S-ryhmän kaupoissa.

– Paikalliset, vaihtuvat tuotteet eivät ole samalla tavoin keskitetyn ohjauksen piirissä. On kunkin osuuskaupan oma asia, laskevatko he myös joka ikisen paikallisen tuotteen hintaa. Mutta ne tuotteet, jotka ovat ketjuvalikoimissa, niiden hintaa ollaan laskettu myös siellä tuoretiskillä.

Kalatalousneuvonnan keskusjärjestön, Kalatalouden Keskusliiton toiminnanjohtaja Vesa Karttunen pitää S-ryhmän tempausta sinällään hyvänä, kunhan hinnanalennus otetaan kaupan katteesta eikä alkutuottajilta, kalastajilta.

– Todella toivon, että se (hintojen alennus) otetaan kaupan katteesta, koska se on kieltämättä ollut aika reipas. Kun vertaa tuottajahintaa ja vähittäismyyntihintaa (kaupan hinta), niin kyllä siinä jossain määrin tinkimisen varaa onkin ollut, Karttunen toteaa.

Hyvää S-ryhmän tempauksessa on Karttusen mukaan se, että se tuo julkisuutta ja mainosta kotimaiselle kalalle – ilmastoasioiden ollessa pinnalla.

– Nyt, kun ilmastoasioista keskustellaan paljon, on kalalla melkoinen momentum. Kala on jäänyt keskustelussa vähälle huomiolle, puhutaan vain lihasta ja kasviksista. On hyvä, jos kotimainen kala saa tätä kautta huomiota enemmän keskustelussa. Että sinänsä en pidä tätä pahana asiana.

Karttunen esimerkiksi toivoo, että ruokapöydissä ja laitosruokaloissa kotimainen kirjolohi pääsisi ottamaan enemmän tilaa norjalaiselta lohelta, jota suomalaiset suut ovat tottuneet syömään.

Kalastajuus on hiipuva ammattikunta. S-ryhmän tuoretuotepäällikkö Antti Oksa sanoi, että tilanne on ennemmin niin, että kaupat kilpailevat kalastajista kuin että voisivat tinkiä ostohintoja.

Karttunen näkisi tässä mahdollisuuden houkutella uusia kalastajia ammatin pariin.

– Nyt on kovin monta kalanjalostajaa ja kauppaketjua kilpailemassa alkutuottajaryhmästä, joka pienenee koko ajan. Tässä pitäisi ennemminkin alkaa kilpailemaan kalan tuottajahinnalla. Jos kalastaja saisi hyvän hinnan ja toimeentulon, lisäisi se ammatin houkuttelevuutta, Karttunen pohtii.

– Elintilaa olisi nykyistä suuremmalle kalastajamäärälle.

Hyvin monet kalastajat toimivat perheyrityksinä. Leipä ei tule yksinään tai perheen voimin työskenteleville kalastajille toistaiseksi kovin helpolla pöytään.

– Olen kuullut näitä kalastajien tarinoita, kuinka siellä ensin yö nuotataan ja kun saalis tuodaan rantaan, työpäivä ei suinkaan lopu siihen vaan kalat pakataan auton perään ja samoilla silmillä ajetaan parikin sataa kilometriä viemään niitä jonnekin (myyjälle).

– Välillä olen ihmetellyt, miten ne kalastajat jaksavat. Ei se helpolla tule se leipä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt
    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Attendo haluaa neuvotella kunnilta kovemman hinnan palveluilleen – ”Liikaa vaadittu, että tekisimme vielä tappiota”

    2. 2

      LM ja HS: Ex-työministeri Jari Lindström ilmoittautui työttömäksi – TE-toimiston työntekijä hiljeni langan päässä

    3. 3

      Näin tulli päättää, kallistuuko sinun siiderisi tai lonkerosi – viime kädessä muutaman ihmisen makuaisti ratkaisee, nouseeko vero roimasti

    4. 4

      Ruotsi aikoo pakottaa pankit tarjoamaan käteispalveluita koko maassa

    5. 5

      Lufthansan matkustamohenkilökunta äänestää lakoista: ”Uusi kaaoksen kesä on tiedossa”

    6. 6

      Laivamatkasta voi tulla yhtä suuret päästöt kuin lentäen – näin paljon eri tavat liikkua saastuttavat

    7. 7

      McDonald’s kamppailee pitääkseen Big Macin, ja tämän suomalaiset yritykset voivat oppia tapauksesta – ”Kukaan ei ole turvassa tällaiselta”

    8. 8

      Mies ennakoi kuolemaansa ja osti kesämökin nuorikkonsa nimiin: Ei tullut viikatemiestä, vaan tuli ero – näin kävi mökille

    9. 9

      Arvio talouskasvusta synkkeni reilusti – ministeriön asian­tuntija: iso muutos, voi vaikuttaa hallituksen tavoitteiden saavuttamista

    10. 10

      TE: Tulli jysäytti: maku­lonkeroiden ja -siidereiden veroon 41 prosentin korotus

    11. Näytä lisää
    1. 1

      TE: Tulli jysäytti: maku­lonkeroiden ja -siidereiden veroon 41 prosentin korotus

    2. 2

      McDonald’s kamppailee pitääkseen Big Macin, ja tämän suomalaiset yritykset voivat oppia tapauksesta – ”Kukaan ei ole turvassa tällaiselta”

    3. 3

      Näin tulli päättää, kallistuuko sinun siiderisi tai lonkerosi – viime kädessä muutaman ihmisen makuaisti ratkaisee, nouseeko vero roimasti

    4. 4

      Panimoliitto: Tullin mustikka­siideri­vero uhkaa työpaikkoja ja maksaa kuluttajille 25 miljoonaa vuodessa

    5. 5

      Attendo haluaa neuvotella kunnilta kovemman hinnan palveluilleen – ”Liikaa vaadittu, että tekisimme vielä tappiota”

    6. 6

      Veronmaksaja, varaudu myös mätkyjen lykkääntymiseen – muutos voi koskea myös puolisoa

    7. 7

      Laivamatkasta voi tulla yhtä suuret päästöt kuin lentäen – näin paljon eri tavat liikkua saastuttavat

    8. 8

      Mies ennakoi kuolemaansa ja osti kesämökin nuorikkonsa nimiin: Ei tullut viikatemiestä, vaan tuli ero – näin kävi mökille

    9. 9

      Juhannusmenot kuriin! Kolme pennin­venyttäjää paljastaa vinkkinsä: ”Sähköä säästyy, kun kokkaa lihan maakuopassa”

    10. 10

      Näillä sanoilla Valio avasi maitosodan, jossa kilpailijoita saalistettiin järjestelmällisesti – ”Täyslaidallinen” Arlan maitolaivojen vesirajaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kelan uusi ohjeistus karu isku monelle – ”Merkitsee näille ihmisille, että he menettävät kämppänsä”

    2. 2

      Saitko verottajalta tällaisen kirjeen? Tuhansien suomalaisten veronpalautus siirtyi

    3. 3

      TE: Tulli jysäytti: maku­lonkeroiden ja -siidereiden veroon 41 prosentin korotus

    4. 4

      Kerrostalon putkiremontin hinta tuplaantui, osasyy peräisin sota-ajalta – ”Kaikki ovat ihan kauhuissaan”

    5. 5

      Mies ennakoi kuolemaansa ja osti kesämökin nuorikkonsa nimiin: Ei tullut viikatemiestä, vaan tuli ero – näin kävi mökille

    6. 6

      Ritva ehti maksaa asunnostaan yli 100 000 euroa ennen kuin rakennusfirma meni nurin – tajusi hälytysmerkin liian myöhään

    7. 7

      Hittijuoma loppui hyllyiltä Suomessa – S-ryhmän päällikkö harmittelee yhtä asiaa

    8. 8

      Lapsiperhe uskoi tehneensä hyvät kaupat, olihan talon tehnyt rakennus­insinööri itselleen – karmea totuus paljastui alapohjasta

    9. 9

      LM ja HS: Ex-työministeri Jari Lindström ilmoittautui työttömäksi – TE-toimiston työntekijä hiljeni langan päässä

    10. 10

      Posti muuttaa pakettien toimituksia koko Suomessa

    11. Näytä lisää