Pulloja palauttanut Timo huomasi kauppakuitissa yllättävän miinusmerkin – ”Emme ole nähneet tarvetta muuttaa käytäntöä” - Oma raha - Ilta-Sanomat

Pulloja palauttanut Timo huomasi kauppakuitissa yllättävän miinusmerkin – ”Emme ole nähneet tarvetta muuttaa käytäntöä”

”Ylimääräiset” bonukset on mahdollista pitää palauttamalla pullot ja tölkit ilman kanta-asiakaskorttia.

Ostosten maksaminen pullojen ja tölkkien palautuskuitilla vähentää ostoksista saatavaa bonusta.­

24.4.2019 14:37

Suomalaisten asioidessa kaupassa kassalla vingahtava bonuskortti tuo yleensä etuja käyttäjälleen. Aina näin ei kuitenkaan ole.

Taloussanomien lukija Timo osti pullonpalautusrahoillaan karkkipussin. Hän huomasi, että pullonpalautusrahoja oli muutama sentti enemmän kuin pussi oli maksanut. Hinnasta ylimennyt summa oli merkattu miinusmerkkiseksi bonukseksi. Näin se vähensi hänelle jo kertynyttä bonusta.

S- ja K-ryhmät vahvistavat, että Timon havainto oli aivan oikea. Kun S-bonus tai K-Plussa-korttia käytetään pullon- ja tölkinpalautuksen yhteydessä, tilille kilahtaa negatiivinen bonus. Asiakkaan saadessa rahaa kaupalta se pienentää tilin bonuskertymää.

Pullopantin osuus kirjataan bonusostoksi siinä vaiheessa, kun pullot ostetaan ja niistä maksetaan pullopantti. Kun pullot palautetaan ja pullopantit vähennetään ostosten loppusumasta, poistuu samalla panteista ”lainassa” ollut bonus.

Samalla tämä johtaa tilanteisiin, joissa pullojen ja tölkkien palauttaminen ilman bonuskorttia jättää ”ansiottomat” bonukset palauttajalle. Niin ikään K-kaupasta täytenä ostettu ja S-markettiin tyhjänä palautettu tölkki synnyttää ylimääräisiä K-plussapisteitä ja syö S-bonusta.

Käytäntö on ollut voimassa niin pitkään kuin bonuskortit ovat olleet olemassa.

S-ryhmä: Asiakkaat ovat tottuneet käytäntöön

S-ryhmän asiakkuusyksikkö vastasi Taloussanomien kysymyksiin sähköpostitse.

Miksi asia on päätetty hoitaa tällä tavoin, eli miksi bonukset ylipäätään kirjataan panttipulloista ja -tölkeistä? Teknisestihän bonusesto jo ostotilanteessa olisi helppo toteuttaa, koska tupakka ja alkoholi eivät tuota ostohyvitystä.

– Nykytekniikalla olisi mahdollista rajata panttipullot pois bonusta kerryttävistä ostoista. Aikanaan tämä ei ollut mahdollista, emmekä ole lähteneet muuttamaan käytäntöä, johon asiakkaat ovat tottuneet.

Nykyinen järjestely mahdollistaa sen, että asiakas voi tehdä panttipalautukset ilman korttia ja saa ”oikeudettomat” bonukset. Onko tämä tarkoituksenmukaista?

– Uskoaksemme asiakkaat pääsääntöisesti palauttavat pantteja samoihin myymälöihin, joista myös ostavat juomat pantteineen.

Jos naapurikaupasta ostetaan täysiä pulloja ja ne palautetaan tyhjinä S-ryhmän kauppaan, siitä seuraa aiheetonta S-bonusten menetystä ja vastaavasti naapurin kortille ansiotonta bonuskertymää. Onko tämä tarkoituksenmukaista?

– Asiakas voi halutessaan ottaa rahat palauttamistaan panteista omana kassatapahtumanaan ja maksaa ostoksensa ja kirjata ostoista bonuksen erikseen.

Onko järjestelyä tarkoitus jatkaa vai olisiko sitä syytä muuttaa?

– Asiaa on käsitelty aika ajoin, mutta emme toistaiseksi ole nähneet tarvetta muuttaa käytäntöä.

Kesko: Muutoksia ei suunnitteilla

Keskon K-Plussan konseptipäällikkö Ari Rissasen mukaan järjestely tuottaa plus miinus nolla -tilanteen asiakkaan kannalta.

– Kun asiakas ostaa pullon, hän maksaa myös pantista ja pantin arvo kerryttää Plussa-pisteitä. Kun asiakas palauttaa pulloja K-ruokakauppaan, pullopanttien summa vähennetään ostosten loppusummasta ja tällöin asiakas saa palautettujen pullojen panttien arvon verran vähemmän Plussa-pisteitä riippumatta siitä, mistä pullo on alun perin ostettu, Rissanen selittää.

Mihin järjestely perustuu? Plussa-pisteet olisi teknisesti mahdollista jättää antamatta ostotapahtuman yhteydessä? Esimerkiksi tupakan ja alkoholin kanssa toimitaan näin.

– Alkoholin ja tupakan suhteen kyse on laista. Laki kieltää antamasta jälkihyvitteitä näistä tuoteryhmistä asiakkaille. Tällaista lakia ei pullopantin suhteen ole. Kun asiakas ostaa vaikka virvoitusjuoman ja pantti on maksullinen, on oikeutettua että asiakas saa siitä Plussa-pisteet ostoksen yhteydessä. Tämä järjestelmä on näin vain rakennettu.

Tässä syntyy tilanne, jossa bonuspisteitä veivataan edestakaisin oston ja palautuksen yhteydessä. Miksi on näin? Arkijärjen mukaan olisi yksinkertaisempaa, ettei niitä annettaisi alunperinkään. Nyt voin ostaa täyden tölkin K-kaupasta ja palauttaa tyhjän S-kauppaan, mikä johtaa ylimääräisiin Plussa-pisteisiin ja vähennettyyn S-bonukseen.

– Kun nämä järjestelmät on aikanaan rakennettu, ostoksen loppusummasta annettiin kokonaisuudessaan Plussa-pisteitä. Lakimuutosten myötä alkoholin, tupakan ja äidinmaidon kovikkeen suhteen on jälkikäteen tehty muutokset järjestelmiin, jolloin niistä ei anneta hyvitteitä. Järjestelmää on oikaistu lainsäädännön velvoitteiden mukaisesti.

Mutta bonusten antaminen pulloista on päätetty pitää järjestelmässä mukana?

– Näin tällä hetkellä, kyllä.

Jos pullonpalautukset lunastaa kassalta käteisenä ja maksaa ostokset erikseen, jäävät bonukset asiakkaalle.­

Käytäntöä on mahdollista kiertää ostamalla pulloja kortilla ja palauttamalla ne ilman. Tällöin saa jonkin verran katteettomia bonuksia. Minkä verran tätä tehdään?

– Sitä en osaa sanoa. Lähdemme Plussa-pisteiden suhteen asiakkaan hyödystä. Kun asiakas on ostanut tuotteen, jossa on pullopantti, hän saa myös sen ostoksen arvosta pisteet. Varmasti on mahdollista toimia kuvailemallasi tavalla, mutta asiakkaan hyöty edellä menemme.

Millaisesta mittakaavasta puhutaan? Paljonko liikkuu pullopanttien bonuksissa vuositasolla?

– Tuo on sen tyyppinen tieto, jota emme kerro. Kyse on tuoteryhmän myynnistä.

Onko tämä järjestely, jota pidätte tarkoituksenmukaisena vai olisiko siihen syytä tehdä muutos?

– Emme ole suunnitelleet muutoksia. Lähtökohtaisesti annamme asiakkaan ostoksista Plussa-pisteitä. Näemme pantit osana ostosta ja sitä kautta asiakas saa Plussa-pisteet niistä myös jatkossa. Se on asiakkaan etu, että ostoksen loppusummasta voi saada Plussa-pisteitä pois lukien lakisääteiset tuotteet.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?