K-ryhmä otti käyttöön ”älykärryt” – Smartcart: Asiakkaat ostaneet 30 eurolla enemmän kuin aikaisemmin

Julkaistu:

Haluaisitko maksaa ruokaostokset suoraan älykärryssä? Se on teknisesti mahdollista lähes heti jos kaupat haluavat.
Eikö hiiva osu silmiin, missä kananmunat ovat? Mitä tänään syötäisiin?

Porvoolainen startup-yhtiö Smartcart toi K-ryhmän ruokakauppoihin älykärrynsä tammikuussa 2017. Niiden luvataan vastaavan ruokakaupassa asioivien yleisiin pulmiin.

Älykärryissä on mukavia ominaisuuksia: kärryyn kiinnitetyn tabletin avulla voi linkata oman mobiiliostoslistansa näkyville, etsiä tuotteiden sijainnin, löytää kaupan tarjoukset ja hyödyntää noin 6 000 reseptin arkistoa.

Asiakas, joka kirjautuu mobiilisti palveluun, tuottaa samalla kaupparyhmälle arvokasta tietoa ostoskäyttäytymisestä.

Smartcart-kärryjä näkee jo noin 110 K-ryhmän kaupassa.

– Hiiva ja kananmunat ovat kaksi etsityintä elintarviketta, vantaalainen K-citymarket-kauppias Janne Rinne kertoo.

Rinteen kaupassa kärryjä on viitisenkymmentä. Osa seisoo tyhjän panttina, mutta on niillä käyttäjiäkin, hän vakuuttaa.


Kesko suhtautuu älykärryhankkeen johtopäätöksiin vielä pidättyvästi. Keskon päivittäistavarakaupan digitaalisten palveluiden myyntijohtaja Antti Rajala ei arvioi älykärryjen laajenemista tai sitä, tulevatko itsepalvelukassan toiminnot pian ostoskärryihin. Kauppias tekee viime kädessä itse päätöksen, ottaako älykärryt käyttöön.

– Aika näyttää, Rajala sanoo.

Sen Rajala puhuu innokkaasti Keskon roolista edelläkävijänä digitaalisissa palveluissa.

– Smartcart on startup ja haluamme tehdä niiden kanssa yhteistyötä. Haluamme avata tekniset rajapintamme niille, että ne voivat rakentaa palveluita meidän datojemme pohjalle.

 

Eniten kaupassa harmittava asia on jonottaminen.

Smartcart kehuu, että muiden etujen lisäksi älykärryt kasvattavat kuluttajan keskiostosten määrää. Tulokset saatiin hiljattain kuluttajatutkimuksessa, joka tehtiin yhdessä supermarketissa. Kun kaupan asiakkaan keskiostos oli 41 euroa, Smartcartin käyttäjillä se oli 71 euroa. Smartcartin johtopäätös oli, että juuri älykärryt lisäävät ostamista.

Kaupalle ja startup-yritykselle älykärryn ostointoa kasvattava vaikutus olisi eittämättä hyvä tutkimustulos. Toistaiseksi johtopäätelmä on silti ohut, sillä vertailun perusteella ei voi vetää syy-seuraus-päätelmää.

Mahdollista on, että käyttäjät ovat myös keskimäärin suurituloisempia kuin koko kaupan asiakaskunta, perheellisiä, muutoinkin isoja ostoksia tekeviä ja halukkaampia kokeilemaan digipalveluita tai reseptipalvelua.

– Se on totta ja vaikuttaa, Smartcartin toimitusjohtaja Petteri Heiman myöntää.

– Se mihin me pyrimme on, että kaikki kävijät käyttäisivät kärryjä. Tutkimukset osoittavat, että mitä isompi ostoväline, kori tai kärry, sitä enemmän yleensä ostat. Meidän tehtävämme on lisätä syitä valita kärry, jos olet vähän välivaiheilla.

Myyjälle ostosmäärää kasvattava palvelu tuo aina lisäarvoa, hinta edellä -kuluttajalle ei.

Keskon Rajala ei sen enempää halua miettiä kärryjä ostosmäärien näkökulmasta vaan painottaa kauppa-asioinnin helpottamista.

– Tätä kysymystä (kyselytulosten johtopäätökset) on hankala kommentoida. Yleisesti voi olettaa, että kärryt vaikuttavat ostosten määrään.

Älykärryllä ei pääse nettiin

Smartcartin tutkimuksen perusteella suurin yksittäinen ryhmä olivat perheelliset 45–50-vuotiaat naiset.

– Tuli meille myös reklamaatio 80-vuotiaalta eläkeläiseltä, että kärry on rikki koska sillä ei päässyt nettiin, Heiman kertoo.

Hänen mukaansa maksuominaisuuden mukaan saaminen on erittäin tärkeää.

– Sekä minua, että kuluttajia eniten kaupassa harmittava asia on jonottaminen. Meillä maksutoiminto on jo olemassa, mutta kukin kauppaketju tekee aina itse päätöksen siitä, mitä ominaisuuksia haluavat asiakkailleen tuoda.

Smartcartilla pyörii parhaillaan pilottihanke, jossa se testaa jo itsepalveluominaisuutta. Testipaikaksi valikoitui Paraguay ja siellä toimiva yhteistyökumppani Superseis-ketju.

Paraguay siksi, että sieltä otettiin yhteyttä Smarcartiin aikana, jolloin yhtiö neuvotteli espanjalaisten kauppaketjujen kanssa.

Smartcart asentaa jo älykärryihinsä viivakoodilukijoita. Ne on on tilattu teknologiayhtiö Scanditilta. Teknologia tunnistaa viivakoodin tablettiin integroidun kameran avulla.

Ohjelmiston asennuksesta K-ryhmän ympäristöön ei ole vielä sovittu mitään. Heimanin mukaan teknologiaa aletaan hyödyntää niissä kauppaketjuissa, joissa myös maksaminen kärryn kautta onnistuu.

Kauppias Rinne on havainnut, että heillä kärryjä käyttävät kaikenikäiset.

– Ilmeisesti se on riittävän selkeä käyttää. Negatiivista palautetta ei ole oikeastaan tullut vaan pelkästään hyvää.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt
    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Autopomo julisti, että työntekijä pitäisi ampua – sen jälkeen alkoi helvetillinen simputus

    2. 2

      Jan Hurrin kommentti: Keskuspankit ruokkivat zombitaloutta – ja heikentävät kasvua

    3. 3

      Ravintolayrittäjä turhautui: Kokit hukkuvat töihinsä, lisätyövoima jämähtää byrokratiaan – ”Tietävätkö poliitikot, mikä se todellisuus on?”

    4. 4

      Nokia aloitti selvityksen: Tehtiinkö Alcatel Lucentissa laiminlyöntejä? ”Tilanne voi johtaa seuraamuksiin”

    5. 5

      Caruna vastaa puheisiin sähkön siirtohinnan korotuksista: ”Hinnoittelu ei johdu omistajuudesta”

    6. 6

      Kalasataman tornitalon vesivahingosta koitui jopa 7 miljoonan euron vahingot – osakkaille luvataan korvauksia

    7. 7

      HS: Suomessa pitäisi olla 30 vuoden päästä 1,4 miljoonaa maahanmuuttajaa, jotta eläkkeet turvattaisiin

    8. 8

      Nokian osake kääntyi syöksyyn – nyt yhtiö julkaisi harvinaisen tiedotteen

    9. 9

      Nordea: Isyysvapaat pitämällä voi saada jopa tuhansien eurojen hyödyt – silti moni isä jättää sen käyttämättä

    10. 10

      YRITYKSET VÄHENTÄNEET SUOJAUSTA TULEVIA EURO-VALUUTTOJA VASTAAN

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Autopomo julisti, että työntekijä pitäisi ampua – sen jälkeen alkoi helvetillinen simputus

    2. 2

      Kalasataman tornitalon vesivahingosta koitui jopa 7 miljoonan euron vahingot – osakkaille luvataan korvauksia

    3. 3

      Jan Hurrin kommentti: Keskuspankit ruokkivat zombitaloutta – ja heikentävät kasvua

    4. 4

      Onko eläkkeitä pakko leikata? Näin asiantuntijat vastaavat: ”Minä en ymmärrä argumenttia ollenkaan”

    5. 5

      Nokian osake kääntyi syöksyyn – nyt yhtiö julkaisi harvinaisen tiedotteen

    6. 6

      Nordea: Isyysvapaat pitämällä voi saada jopa tuhansien eurojen hyödyt – silti moni isä jättää sen käyttämättä

    7. 7

      Ravintolayrittäjä turhautui: Kokit hukkuvat töihinsä, lisätyövoima jämähtää byrokratiaan – ”Tietävätkö poliitikot, mikä se todellisuus on?”

    8. 8

      Yllättäen irtisanoutunut Stockmannin toimitusjohtaja Lauri Veijalainen: ”Tämä on ihan hyvässä hengessä sovittu”

    9. 9

      Nokia aloitti selvityksen: Tehtiinkö Alcatel Lucentissa laiminlyöntejä? ”Tilanne voi johtaa seuraamuksiin”

    10. 10

      Caruna vastaa puheisiin sähkön siirtohinnan korotuksista: ”Hinnoittelu ei johdu omistajuudesta”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Noora Fagerström, 33, hoksasi 7. luokalla, mitä täytyy tehdä – johtaa nyt miljoonabisnestä: ”Enää ei tarvitse miettiä kaupassa, mitä ostaa”

    2. 2

      Rintamamiestalon rakenteista löytyi kosteuspommi – pariskunta vaati 60 000 euron hyvitystä, mutta toisin kävi

    3. 3

      94-vuotias muistisairas rouva joutui pankin kanssa varsinaiseen umpisolmuun – ”Ihan kohtuuton tilanne”

    4. 4

      Caruna väläyttää korotuksia sähkön jakeluhintoihin: Meneillään poikkeuksellinen vaihe

    5. 5

      Synkkä arvio ekonomistilta: Eläkkeiden pienentäminen on hyvin todennäköistä

    6. 6

      Katso itse: Sekoitatko nämä autot toisiinsa? Taksi Helsinki hermostui katukuvaan ilmestyneistä takseista

    7. 7

      Kolmekymppisten eläketilanne näyttää surkealta – Ekonomistit vinkkaavat: Näin varaudut tulevaan rysäykseen

    8. 8

      Hesburgerin perustaja Heikki Salmela paljastaa karun taustansa – ”Kyllä minun ja vaimoni tarinaa voi jonkinlaisena ihmeenä pitää”

    9. 9

      Onko eläkkeitä pakko leikata? Näin asiantuntijat vastaavat: ”Minä en ymmärrä argumenttia ollenkaan”

    10. 10

      Takseilla ja välityskeskuksella lihava riita – savolaiskuski arvioi maksavansa 19 000 euron lisäkulut 3 vuodessa: ”Kuin torppareita”

    11. Näytä lisää